Que estàs buscant?
B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científica o ètica
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
EFB6_Coneixement adequat del concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa. Organització i gestió d'empreses
ESI1_Capacitat per integrar solucions de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions i processos empresarials per a satisfer les necessitats d'informació de les organitzacions, permetent arribar als seus objectius de forma efectiva i eficient, aconseguint així avantatges competitives
ESI4_Capacitat per comprendre i aplicar els principis i pràctiques de les organitzacions, de manera que puguin exercir com a enllaç entre les comunitats tècniques i de gestió d'una organització i participar activament en la formació dels usuaris
T1_Que els estudiants coneixin un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit, d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats a cada titulació
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
És una assignatura de formació eminentment pràctica que parteix de la disciplina de l'emprenedoria i la innovació. En l'acabar l'estudiant ha d'assolir la competència de l'emprenedoria i la innovació la qual al seu torn es treballa a partir de 3 capacitats: i) La alertividad (capacitat de detecció d'oportunitats), ii) la capacitat creativa (capacitat per donar resposta a oportunitats de forma original) iii) la iniciativa personal (capacitat per dur a terme la solució mobilitzant els recursos necessaris)
La competència emprenedora / innovadora és essencial en la formació d'un titulat superior de qui s'espera que tingui iniciativa, visió i autonomia dins d'una organització
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D'aquesta forma s'assegurarà l'assoliment dels mateixos coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent.
A l'acabar l'estudiant ha de ser capaç de:
- Entendre els reptes d'emprendre i saber avaluar una decisió d'emprenedoria personal
- Comprendre el marc d'innovació i gestió de la innovació en una empresa
- Utilitzar la metodologia Design Thinking per dur a terme una activitat innovadora , com emprenedor o com agent de canvi en una organització ja establerta.
- Analitzar problemes / necessitats i detectar oportunitats d'emprenedoria / innovació
- Dissenyar el model de negoci d'un projecte
- Validar projectes d'emprenedoria i innovació (prototipar i testejar)
- Aixecar iniciatives a partir de la planificació econòmica financera de el projecte d'emprenedoria o innovació
- Defensar el projecte d'emprenedoria davant fòrums d'inversió (StartUp) o comitès interns d'inversió (Intra emprenedoria)
Metodologia docent
La metodologia de l'assignatura combina les classes magistrals (classe de teoria a l'aula o no presencials però amb simultaneïtat segons planificació horària) i les classes de pràctiques. L'emprenedoria i la innovació és una disciplina i com a tal parteixen d'un cos teòric ampli. No obstant això es tracta d'una disciplina d'aplicació pràctica i per això les pràctiques en laboratori d'empresa són un pilar fonamental per aconseguir els objectius d'aprenentatge.
Els formats docents són:
• Classes: El professor explica els conceptes a l’aula (o en videoconferència no presencial amb simultaneïtat). Durant la classe es busca la participació de l'estudiant obrint temes de discussió i compartint continguts de referència (articles, vídeos, casos del sector, actualitat, ...).
• Exercicis. El professor proposa des de campus virtual exercicis per treballar conceptes concrets.
• Fòrums. El professor obre fòrums en línia on cada estudiant ha d'aportar un mínim de 2 entrades comentades. A més a en classes de teoria s'obren debats
• Projecte pràctic en grup: Al llarg de el curs es desenvolupa un projecte d'emprenedoria / innovació en grup (3-4 estudiants). Es parteix d'identificar un repte, convertir el repte en un problema a tractar en forma d'oportunitat, buscar una solució i validar la solució. Per dur a terme el treball es treballa en format de pràctiques amb horari diferenciat. El treball pràctic requereix un esforç rellevant per part del grup de treball
En l’entorn de la Innovació i Emprenedoria existeix un corpus teòric que alhora ve acompanyat de metodologies concretes entre les que destaquen dues Lean StartUp i Design Thinking. Ambdues amb orientacions i abast diferent i que conflueixen en la base del model Business Model Canvas. Per aprofitar el millor de totes elles es fa servir de forma transversal el Design Thinking sumant un aprofundiment en canvas i l’ús de LeanStartUp. Això dóna lloc a una metodologia pròpia que anomenem “Lean Design Thinking” que fa que el curs es plantegi en 3 blocs. Essent el fil conductor el Design Thinking al llarg del curs, es faran sessions pràctiques a partir de eines (tools) creats a mida.
El contingut part de la metodologia d'emprenedoria i Innovació amb Design Thinking desenvolupada pel professor Jaume Teodoro i denominada ToolBoad ©. S'estructura a partir de l'esquema següent:
Bloc A: Repte d'emprenedoria i innovació
Conceptes d'emprenedoria i innovació. Investigació i estat de l'art. Competències emprenedores.
Design Thinking. Disseny Centrat en la Persona. Disseny de Serveis. metodologies àgils
Motivació. Actitud. Talent. Autoconeixement. Equip eclèctic
Mapa de l'equip emprenedor
Bloc B: Disseny d'emprenedoria i innovació
1. Fase d'Investigació en E & I
1.1. Repte de partida.
Conceptes: Tendències. Tecnologies.
Mètodes: Cadena de valor. Anàlisi de Stakeholders
Eina: Mapa mental d'enquadrament de l'repte
2.2. Recerca en zona de problema
Concepte: Problema. Necessitat.
Mètode: Entrevista. Etnografia.
Eina de desenvolupament: Mural d'observacions.
2.3. Definició i marc d'oportunitat
Concepte: Empatia. Insight. Innovació.
Mètode: Síntesi de problema. Persona.
Eina de desenvolupament: Mapa d'empatia
2. Fase d'Ideació en E & I
2.1. Proposta de valor
Concepte: Valor. Idea.
Mètode: Pluja d'idees. Co-creació. Selecció / valoració d'idees
Eina de desenvolupament: Mapa d'idees
2.2. Idea de Negoci
Concepte: Model de negoci. Variables de negoci
Mètode: Generació de valor.
Eina de desenvolupament: Canvas de model de negoci
2.3. oferta única
Concepte: Experiència de client. Producte mínim viable.
Mètode. Prototip conceptual. Prototip funcional.
Eina de desenvolupament: Mapa de viatge de client
3. Fase de Validació en E & I
3.1. clients
Concepte: Generació de Client. Mercat. Escalabilitat.
Mètode: Lean start up.
Eina clau: Canvas de validació
3.2. Cas de negoci
Concepte. Compte de resultats. Balanç. Tresoreria. Inversió
Mètode: Mètriques. PEF
Eina clau: Full de ruta financera
3.3. iniciativa
Concepte: Capital llavor. Fòrum d'inversió. StartUp
Mètode: DAFO.
Eina clau: Mapa mental del pitch
Planificació |
10 setmanes de curs de 4 hores per setmana presencials o no presencials sempre amb simultaneïtat (caso covid-19) Distribuïdes en 2 o 4 hores de Teoria per setmana (quinzenes alternatives) i 2 hores de Pràctiques quinzenals
|
|||||||
Aprenentatge dirigit |
|
Aprenentatge autònom |
||||||
Hores Teoria |
Contingut / temari |
Hores P’s |
Práctiques |
Actividatats: Foro/exercici/test |
Entrega Activ’s |
Entrega Pract’s |
Hores personals |
|
Setmana 0 |
|
Presentació temari i metodologia ToolBoard © de E&I |
|
|
|
|
|
|
Setmana 1 |
2 |
Introducció: Conceptes de emprenedoria i innovació (E&I) |
2 |
P1: Equips d’ alto rendiment |
E1. Exercici individual 1: Targeta de presentació personal |
|
|
4 |
Setmana 2 |
4 |
Design Thinking: Fases i mètodes. Eines de DT. Exemples. Casos d’ us |
0 |
|
F1. 1er Fòrum classe: El emprenedor: competències i rol en la economia i la societat
|
E1 |
P1 |
4 |
Setmana 3 |
2 |
Fase d’ Investigació en E&I: Enquadrament del Repte: Stakeholders. Tendències. Tecnologia. Indústria
|
2 |
P2: Síntesis de problema amb Mapa d’empatia |
E2. Exercici individual 2: Mapa mental del repte |
E2 |
|
4 |
Setmana 4 |
4 |
Fase de Investigació en E&I: Descoberta de problema. Síntesis y marco de oportunitat |
0 |
|
1er Test |
F1 |
P2 |
6 |
Setmana 5 |
2 |
Fase de Investigació en E&I: Eines. Exemples |
2 |
P3: Ideació |
F2. 2do Fòrum de classe: Les necessitats las crea el mercat o existeixen a la persona? Insight vs. Idea? |
|
|
6 |
Setmana 6 |
4 |
Fase d’ Ideació en E&I: Ideació. Proposta de valor Model de negoci |
0 |
|
2do TEST |
F2 |
P3 |
8 |
Setmana 7 |
2 |
Fase d’ Ideació en E&I: Idea de negocio Exemples i casos |
2 |
P4: Model de Negoci |
E3. Exercici individual 3: Anàlisi d’ un modelo de negoci amb un cas del sector |
|
|
6 |
Setmana 8 |
4 |
Fase d’ Ideació en E&I: Prototipus i Test Eines. Exemples |
0 |
|
F3. 3er Fòrum de classe: Com d’ important es la innovació disruptiva en la empresa o en emprenedoria?
|
E3 |
P4 |
8 |
Setmana 9 |
2 |
Fase de Validació en E &I: Lean StartUp. Hipòtesis. Mètriques. Experiments i medició.
|
2 |
P5: Prototipus i test de validació |
E4. Exercici en grup 4: Disseny del prototipus i del procediment de test |
F3 |
|
6 |
Setmana 10 |
4 |
Fase de Validació en E &I: Disseny del cas de negoci Pitch. Defensa pública de projectes |
0 |
|
3er Test |
E4 |
P5 |
8 |
Total |
30 |
|
10 |
|
Examen final |
|
|
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Exercicis amb casos de el sector. Es busca la immersió en un cas pràctic que l'estudiant identifica amb el seu sector de futura activitat professional
• Fòrums. Al llarg de el curs s'obren fòrums per convidar a la reflexió i aprofundir. A alguns casos els fòrums part d'un article o contingut audiovisual o d'actualitat
• Visites. Es visita la incubadora d'empreses. Es reben visites d'emprenedors que compta el seu projecte i la seva vivència
• Audiovisual. Es desenvolupa una videoteca on s'il·lustren temes tractats al llarg de el curs
• Eines Online. Es presenten recursos i eines online al llarg de les sessions de pràctiques perquè l'estudiant s'habituï a treballar de forma professional
• Treball pràctic real El treball pràctic és un compendi de tota l'assignatura i es desenvolupa a mesura que aquesta discorre
L'avaluació ordinària es porta a terme mitjançant avaluació continuada a partir de l'esquema següent:
• Examen final: 35% Demostrant la comprensió dels aspectes teòrics i pràctics (l'examen es resol a partir de contingut de classes de teoria i classes de pràctiques). Es tracta de desenvolupar un cas pràctic d'emprenedoria / innovació de principi a fi, planificar el seu desenvolupament, seleccionar mètodes i eines i desenvolupar-lo.
• Activitats via campus: 35%
· Test: 20%
· Exercicis i fòrums / participació: 15%
• Treball pràctic (en grup): 30%.
La recuperació es porta a terme mitjançant examen en període de recuperació partint de l'esquema següent:
• Han d'acudir tots els estudiants suspensos que vulguin ser avaluats
• L'examen és de tipus test i inclou un exercici pràctic
• La nota final màxima en recuperació és Aprovat (5)
Idris Mootee. Design thinking for strategic innovation. Ed. Empresa Activa
Eric Ries, The Lean Startup. How Constant Innovation Creates Radically Successful Businesses. Portfolio Penguin, 2011.
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Ghangers, and Challengers. John Wiley & Sons. 2010.
Steve Blank & Bob Dorf, The Startup Owner’s Manul. The Step-by-Step Guide for Building a Great Company. K&S Ranch, Inc. 2012.
Open Innovation. William Chesbrought
The innovators dilemma. Clayton Christensen
The Four steps to the epiphany. Steve Blanck