Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Alex Araujo Batlle

Trimestre: Second and third quarters

Crèdits: 8

Professorat: 

Lourdes Maria Montoro Del Valle

Idiomes d'impartició


Consulta els horaris dels diferents grups per saber l'idioma d'impartició de classes. Tot i que el material pot estar en qualsevol dels tres idiomes.

Competències


Competències bàsiques
  • CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE1. Interpretar conceptes econòmics bàsics i el raonament econòmic, així com el funcionament microeconòmic i macroeconòmic.

  • CE2. Definir la política de l'empresa en entorns internacionals i infondre una dimensió global i internacional als negocis empresarials.

  • CE3. Analitzar i valorar els estats comptables, avaluar el rendiment econòmic i elaborar informes financers.

  • CE4. Avaluar i definir les polítiques de personal d'una empresa o organització empresarial, seleccionar equips de treball, definir perfils i establir necessitats de personal.

  • CE5. Analitzar contextos empresarials, identificar mercats i clients i establir estratègies de màrqueting mitjançant la utilització de tècniques avançades i innovadores.

  • CE6. Interpretar normativa legal i d'organització institucional i gestionar informació d'àmbit empresarial.

  • CE7. Elaborar projectes i propostes d'empreses innovadores..

  • CE8. Organitzar les operacions productives de l'empresa.

  • CE9. Utilitzar instruments matemàtics i eines avançades d'estadística per a la presa de decisions.

  • CE10. Reconèixer i comprendre els mecanismes d'innovació i emprenedoria i desenvolupar una idea de negoci.

  • CE11. Analitzar i valorar l'entorn cientificotecnològic i econòmic, per buscar oportunitats innovadores i establir processos necessaris per adaptar l'organització.

  • CE12. Generar habilitats estratègiques contemplant l'entorn com un projecte.

  • CE13. Crear connexions entre persones, col·laboradors i empreses posant en contacte a gent que en circumstàncies normals no coincidirien.

  • CE14. Identificar els sectors emergents i les estratègies d'innovació empresarial.

  • CE15. Reunir i interpretar dades per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial.

  • CE16. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una tercera llengua estrangera.

  • CE1. Interpretar els principis del turisme pel que fa a la seva dimensió espacial, social, cultural, política, laboral i econòmica i identificar les tipologies d'espais i destinacions turístiques i els principals agents turístics que operen en ells, tant públics com privats.

  • CE2. Analitzar els impactes que genera el turisme en els seus aspectes econòmics, socials i mediambientals i aportar solucions innovadores.

  • CE4. Convertir un problema "empíric" en un projecte de recerca i elaborar conclusions.

  • CE5. Aplicar una marcada orientació de servei al client i manejar tècniques de comunicació.

  • CE6. Avaluar els potencials turístics i l'anàlisi prospectiva de la seva explotació a través de models de gestió innovadors.

  • CE7. Analitzar, sintetitzar i resumir críticament la informació econòmic-patrimonial de les organitzacions turístiques.

  • CE8. Dirigir diferents tipus d'entitats turístiques definint objectius, estratègies, polítiques comercials i gestionant els recursos financers.

  • CE9. Treballar en mitjans culturals diferents, aportant solucions als diferents problemes que es presenten.

  • CE10. Reunir i interpretar dades significatives per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial i ser capaç d'elaborar un document que permeti transmetre informació o una proposta empresarial innovadora en l'àmbit del turisme.

  • CE11. Gestionar els espais territorials turístics d'acord amb principis de sostenibilitat.

  • CE12. Dominar els procediments operatius de les empreses d'allotjament, restauració i intermediació turística.

  • CE13. Interpretar l'estratègia, els objectius i els instruments públics de la planificació turística.

  • CE14. Reconèixer i aplicar les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en els diferents àmbits del sector turístic.

  • CE15. Interpretar un pla públic en matèria turística i les oportunitats que es deriven per al sector privat.

  • CE16. Planificar i gestionar els recursos humans de les organitzacions turístiques.

  • CE17. Reconèixer detalls del funcionament de les destinacions, estructures turístiques i els seus sectors empresarials a nivell mundial.

  • CE18. Comprendre les característiques de la gestió del patrimoni cultural i ser capaços d'elaborar iniciatives innovadores per a la seva posada en valor com a atractiu turístic.

  • CE19. Detectar les necessitats per a la planificació tècnica d'infraestructures i instal·lacions turístiques.

  • CE20. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una llengua estrangera.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta enfront del canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG3. Integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis d'Administració d'Empreses i Gestió de la Innovació contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

  • CG2. Ser capaç de generar idees i solucionar problemes, tant de manera individual com col·lectiva.

  • CG3. Ser capaç de generar idees i solucionar problemes, tant de manera individual com col·lectiva.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.

  • CT5. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT4. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

Descripció


L'assignatura posa a l'alumne en contacte amb les nocions bàsiques jurídiques, així com la terminologia jurídica de l’àmbit del dret mercantil i laboral.

Aplicar la legislació mercantil en els casos pràctics que es troben en la realitat econòmica. Observar el dret com instrument social que acota les relacions i negocis jurídics de caràcter laboral. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Resultats d'aprenentatge


Aplicar coneixements sobre el Dret i les seves implicacions en l'àmbit econòmic. En particular, sobre el Dret dels contractes amb les relacions econòmiques i ambn les relacions laborals.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

El Tecnocampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

Metodologia de treball


Sessions teòriques

MD1. Classe magistral. Sessions de classe expositives basades en l’ explicació del professor en la que assisteixen tots els estudiants matriculats en l’ assignatura.

MD3. Presentacions. Formats multimèdia que serveixen de suport a las classes presencials.

Aprenentatge dirigit MD7. Estudi de casos. Dinàmica que parteix de l’ estudi d’un cas, que serveix per a contextualitzar a l’ estudiant en una situació concreta, el professor pot proposar diferents activitats, tant a nivell individual com en grup entre els estudiants.
Aprenentatge autònom

MD9. Resolució d'exercicis i problemes: Activitat no presencial dedicada a la resolució d'exercicis pràctics a partir de les dades subministrades pel professor.

MD11. Tutories no presencials. Per a les que l’ alumne disposarà de recursos telemàtics com el correu electrònic i els recursos de la intranet de la ESCSET.

 

Continguts


DRET MERCANTIL (2N TRIMESTRE)

TEMA 1: INTRODUCCIÓ AL DRET EMPRESARIAL.

1.1 EL DRET EMPRESARIAL EN SENTIT AMPLI I ESTRICTE.

1.2 EL DRET MERCANTIL COM A  EIX DEL DRET EMPRESARIAL.

TEMA 2: L’EMPRESARI MERCANTIL.

2.1 EMPRESARI INDIVIDUAL

2.2 EMPRESARI SOCIAL NO MERCANTIL.

2.3 EMPRESARI SOCIAL MERCANTIL.

2.4 EL REGISTRE  MERCANTIL

TEMA 3: ELS CONTRACTES MERCANTILS.

3.1 DEFINICIÓ I CARACTERÍSTIQUES.

3.2 ELS DIFERENTS TIPUS DE CONTRACTES MERCANTILS.

TEMA 4: SOCIETATS MERCANTILS.

4.1 ANÀLISIS DE LA LLEI DE SOCIETATS DE CAPITAL.

4.2 LA SOCIETAT ANÒNIMA.

4.3 LA SOCIETAT LIMITADA.

4.4 DIFERENCIES Y SIMILITUDS.

TEMA 5: EL CONCURS DE CREDITORS.

5.1 ANÀLISIS DE LA LLEI CONCURSAL.

5.2 CONEIXEMENT DEL PROCEDIMENT CONCURSAL.

TEMA 6: LA COMPETÈNCIA EMPRESARIAL.

6.1  ANÀLISIS DE LAS NORMES JURÍDIQUES QUE REGULEN LA COMPETÈNCIA EMPRESARIAL.

TEMA 7: LA PROPIETAT INDUSTRIAL Y LA PROPIETAT INTEL·LECTUAL.

7.1 ANÀLISIS DE LAS NORMES JURÍDIQUES QUE REGULEN LA PROPIETAT INDUSTRIAL E INTEL·LECTUAL.

TEMA 8: L’EMPRESA I EL MEDI AMBIENT.

8.1 ANÀLISIS DE LA NORMATIVA VIGENT EN MATÈRIA DE MEDI AMBIENT APLICAT A L’ EMPRESA.

 

DRET LABORAL (3r TRIMESTRE)

TEMA 1  PRINCIPIS GENERALS DEL DRET:

1.1 EL DRET LABORAL

1.2 LES FONTS DEL DRET LABORAL

1.3 ELS PRINCIPIS D’ APLICACIÓ DEL DRET LABORAL

1.4 L’ ADMINISTRACIÓ LABORAL

1.5 LA JURISDICCIÓ LABORAL

TEMA 2  LA  RELACIÓ  LABORAL  COL·LECTIVA:

2.1  LA NEGOCIACIÓ  COL·LECTIVA

2.2  ELS CONFLICTES COL·LECTIUS

2.3 LA VAGA

2.4 EL TANCAMENT DE L’EMPRESA.

2.5 ELS REPRESENTANT DELS TREBALLADORS

 

TEMA 3  LA  RELACIÓ LABORAL INDIVIDUAL:

3.1 CONCEPTE I CARACTERÍSTIQUES DEL CONTRACTE DE TREBALL

3.2 ELEMENTS DEL CONTRACTE DE TREBALL

3.3 ELS SUBJECTES DEL CONTRACTE DE TREBALL

3.4 TREBALLS EXCLOSOS DE LA LEGISLACIÓ LABORAL

3.5 RELACIONS LABORALS DE CARÀCTER ESPECIAL

3.6 ASPECTES BÀSICS DEL CONTRACTE DE TREBALL

3.7 CLASSIFICACIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL

3.8 MODIFICACIONS SUBSTÀNCIALS DEL CONTRACTE DE TREBALL

3.9 SUSPENSIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL

310 EXTINCIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL

 

TEMA 4 EL  SALARI

4.1 EL SALARI: CONCEPTES SALARIALS I NO SALARIALS

4.2 LA NÒMINA.

4.3 LA QUITANÇA.

 

TEMA 5  LA  SEGURETAT  SOCIAL:

5.1 EL SISTEMA DE SEGURETAT SOCIAL

5.2 RÈGIMS  DE LA  SEGURETAT  SOCIAL

5.3 ESTRUCTURA  ADMINISTRATIVA DE LA  SEGURETAT  SOCIAL

5.4 OBLIGACIONS  DE  L’ EMPRESARI   AMB  LA  SEGURETAT  SOCIAL

5.6 PRESTACIONS DE LA  SEGURETAT  SOCIAL

Activitats d'aprenentatge


  • Assistència continuada a les diferents sessions
  • Treball personal mitjançant la lectura dels textos recomanats, la realització d'exercicis, redacció de treballs i estudi personal de continguts i procediments
  • Treball amb el docent i amb altres grups d'alumnes a la classe
  • Treball amb el seu grup de recerca i defensa davant de la resta de companys i docent

Sistema d'avaluació


L’ avaluació de l’ assignatura es composarà del promig entre la nota obtinguda en el 2n i 3r trimestre (part mercantil i laboral) sempre que cadascuna d' elles sigui igual o superior a 5 sobre 10.

Càlcul per l'obtenció de la nota referent al dret empresarial  ( 2n trimestre + 3r trimestre ):

  • 60% de la nota s’ obtindrà de l’ examen final del trimestre que inclourà preguntes de  tipus test i algunes preguntes a desenvolupar,. Cal obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 perquè faci promig amb les altres notes d'avaluació continua del  cada  trimestre. 
  • 30% nota del seguiment trimestral  avaluació acumulativa composta de:
  • 1.- realització de casos pràctics i qüestionaris : preparació prèvia correcció fora de classe i / o avaluació i correcció en sessió a classe. Recerca legal i de terminologia jurídica preparació fora de classe i correcció per part del docent.
  • 2.- treball en grup de recerca d’ informació  respecte a un tema monogràfic o seminaris. Treball realitzat pels alumnes fora de classe i defensat oralment en sessió de classe.
  • 10% de la nota per  assistència  a  les  classes. 

EXAMEN RECUPERACIÓ en cas de suspendre l'assignatura només es podrà recuperar les parts corresponents als exàmens finals (60% de cada trimestre), es guardarà la nota de les activitats desenvolupades durant el curs de les parts aprovades pràctiques . Nota  mínima  de  la  prova  de  recuperació  ha  de  ser  de  5  sobre  10.

Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO pot presentar-se a la recuperació.

Bibliografia


Bàsic

Derecho del trabajo. Alfredo Montonya Melgar. Editorial Tecnos.   

Manual de Dret Mercantil. Volums I y II Tecnos.

Introducció al Dret Mercantil. Tirante el Blanco. Francisco Vicent Chuliá.

Curso de derecho de Trabajo. Manuales de Tirant lo Blanch. Director Juan M. Ramírez Martínez. últimes edicions. 

Apunts de Dret Mercantil. Aranzadi. - Alberto Brercovitz Rodriguez Cano.

Dret mercantil. Volums I y II Marcial Pons. Guillermo Jimenez Sanchez.

Codi de Comerç y Altres Normes mercantils. Ed. Thomson Aranzadi. Ramon B. Garcia Luengo I ALTRES. Última edició. Mínim 2011.

Calzada Conde, María Angeles; E. Villa y E. López. Sociedades mercantiles básicas. Pamplona, Editorial Aranzadi, 2007 (KKT1050/C35)

SALA FRANCO (coord), Curso de Derecho del Trabajo. Tirant lo Blanch, Valencia, (última edición).

Complementary

Memento pràctic Francis Lefebvre. Societats Mercantils . Últimes edicions. Mínim Maig 2015.

www.gencat.cat/treball

www.mtas.es

www.seg-social.es

www.ilo.org

Registre Mercantil.
El registrador mercantil.
Web Concursal. Notaris.

www.labourlawnetwoek.eu 

www.reformalaboral.com  

www.redtrabaja.es 

www.europa.eu

www.etuc.org 

www.ces.es

Memento pràctic Francis Lefebvre. Societats limitades. Últimes edicions. Mínim 2014.

Memento pràctic Francis Lefebvre. Concursal. Últimes edicions. Mínim 2015.

Aguilar Rubio, Marina. Crédito tributario y concurso de acreedores. Madrid,Editorial Wolters Kluwer, 2009 (KKT1942/A48

MERCADER UGUINA, Derecho del trabajo, nuevas tecnologías y sociedad de la información. Lex Nova, Valladolid, 2002.