Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Mònica Juliana Oviedo León

Trimestre: 1

Crèdits: 4

Professorat: 

Pau Carratalà Pérez

Idiomes d'impartició


L'assignatura s'impartirà en llengua catalana per defecte. Aquest criteri podrà modificar-se puntualment en atenció a situacions generals o específiques que ho requereixin. La llengua d'expressió de l'alumnat en el context de l'aula, així com en el desenvolupament de les diferents activitats d'avaluació, podrà ser català o castellà indistintament. L'alumnat que prefereixi fer la prova d'examen final en castellà, haurà de sol·licitar-ho al professorat de la matèria amb un mínim d'una setmana d'antelació. 

Descripció


L’assignatura del comportament del consumidor té com a repte familiaritzar a l’alumnat amb els conceptes i mecanismes principals que dirigeixen la presa de decisions per part dels consumidors a l’hora de comprar productes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge


Anàlisi dels principals factors i protagonistes del mercat, escenari habitual de les activitats del Màrqueting. Estudi del comportament del consumidor.

Metodologia de trabajo


  • MD1. Classe magistral
  • MD5. Seminaris
  • MD6. Debats i fórums
  • MD7. Estudis de cas
  • MD10 Investigació i lectura d'artícles

Nota d'advertencia davant d'emergència sanitària: 

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent. El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1: INTRODUCCIÓ

  • Introducció a l’estudi del comportament del consumidor: objectius i beneficis que se’n deriven
  • Aproximació a les ciències del comportament
  • Necessitats, desitjos i demanda

Tema 2: MODELS

  • Els models de comportament del consumidor
  • Les decisions de consum

Tema 3: ENTORN

  • Descripció de l’entorn
  • Entorn socio-demogràfic
  • Entorn polític
  • Entorn econòmic

Tema 4: CULTURA

  • Dimensions antropològiques
  • Dimensions culturals

Tema 5: ESTRATS SOCIALS

  • Desigualtat i classes socials
  • Procediment de mesura
  • Màrqueting aplicat als extrems

Tema 6: LA FAMÍLIA I ALTRES GRUPS DE REFERÈNCIA

  • La família i la seva funció
  • El nen, centre del màrqueting
  • Els grups i el comportament de l’individu dins d’ells
  • Singles, dinkies, generació X, seniors...
  • Estils de vida, personalitat i tipologies

Tema 7: SENTITS I  PERCEPCIÓ

  • Adquisició d’informació
  • El processament d’informació
  • Estratègies per captar l’atenció
  • La percepció selectiva
  • Aproximació al màrqueting sensorial

Tema 8: EL COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR I LES CÌENCIES COGNITIVES

  • Aprenentatge i memòria
  • Congruència i dissonància cognitiva
  • Biaixos Cognitius

Tema 9: EL COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR I LES NEUROCIÈNCIES

  • Les neurociències  i el neuromàrqueting
  • Consciència, inconsciència i consum
  • Emocions, sentiments i comunicació publicitària

Tema 10: COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR INTEGRAT: EL PROCÉS DE DECISIÓ

  • Estructures neuronals de decisió
  • Reconeixement del problema
  • Recerca d’informació
  • Decisió
  • Avaluació post-compra
  • Fidelització i repetició
  • Habits patològics de consum

Activitats d'aprenentatge


  • AF1. Sessions teòriques
  • AF2. Seminaris
  • AF3. Treball en grup
  • AF4. Treball individual
  • AF5. Estudi personal
  • AF10. Cerca, lectura i elaboració de recencions/comentaris de text sobre bibliografia/informació usant les TIC o la plataforma virtual.

Sistema d'avaluació


La relació entre activitats avaluables i percentatge de puntuació ponderada queda especificada sota la següent fòrmula:

  • SE4. Examen Final: 40%
  • SE2. Treball d’avaluació continuada grupal: 30%
  • SE1 + SE2 Activitats d’avaluació continuada individuals: 30%

Per fer mitjana serà imprescindible que l’examen final (1) tingui una nota igual o superior a 5, i tant el treball grupal (2) com les activitats individuals (3), una nota igual o superior a 4.