Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre:3

Crèdits: 3

Professorat: Montserrat Girabent Farrés

Descripció


La Confederació Mundial de Fisioteràpia (ER-WCPT) defineix la Fisioteràpia Basada en la Evidencia (FBE) com “un compromís per a utilitzar la major evidencia científica disponible en la toma de decisions clíniques sobre la cura d’un individuo i que integra a al seu torn tant el coneixement adquirit durant la pràctica professional como aquell obtingut a través de la investigació sistemàtica en un determinat camp. Aquest concepte, derivat al seu torn de la Medicina Basada en la Evidencia, te com objectiu integrar dins la pràctica clínica habitual de los fisioterapeutes els coneixements teòrico-pràctics adquirits mitjançant l’experiència professional amb l’evidència científica actual en relació a les tècniques i teràpies utilitzades en fisioteràpia i les preferències i característiques específiques de cada pacient amb l’objectiu final de proporcionar als nostres pacients/subjectes la millor atenció possible.

L’objectiu d’aquesta assignatura és continuar aprofundint en els conceptes apresos a l’assignatura d’Evidence Based Seminar així com ampliar altres conceptes relacionats amb la FBE. La finalitat d’aquest seguiment serà proporcionar a l’estudiant eines de treball que pugui fer servir tant a la seva futura vida professional com a futurs projectes de recerca com pot ser el Treball de Fi de Grau

Adaptació COVID19

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

 

Resultats d'aprenentatge


  • Adquireix criteris de fisioteràpia basada en l’evidència, anàlisi crític del coneixement
  • Adquireix i domina l’anglès aplicat a les ciències de la salut i de l’activitat física
  • Comprendre la importància de la fonamentació a partir de les evidències científiques. Justificació de les intervencions en funció de les evidències que les suporten.
  • Analitza els resultats de les evidències publicades. Determina el seu grau de validesa i aplicabilitat en l’entorn en el que han de desenvolupar la seva intervenció.
  • Aplica el mètode de la medicina basada en l’evidència als diversos àmbits de les ciències de la salut i l’activitat física: cerca en bases de dades científiques, anàlisi crític dels estudis, extracció de conclusions per a la seva aplicabilitat clínica
  • Incorpora la comunicació i difusió de resultats com part del procés d’intervenció terapèutica
  • Incorpora l’anglès com idioma d’aprenentatge i difusió de coneixements científics. Utilització en la comunicació inter-professional.

     

Metodologia de trabajo


Activitat Hores
Magistral 25 
Treball en grup
Tutoria grupal 1,5
Treball individual 3
Estudi personal 37,5

 

 

Continguts


  • Lectura crítica
  • Avaluació de l’evidència científica
  • Estudis secundaris: Revisions sistemàtiques. Scoping review. Guies de pràctica Clínica

Activitats d'aprenentatge


La metodologia docent que s'utilitzarà en aquesta assignatura consisteix en:

  • Sessions plenàries: classes magistrals amb l’ajuda de suport multimèdia i plataformes interactives, dirigides al debat i aclariment de continus, a la resolució de problemes i a la presentació de cases
  • Activitats a l'aula: resolució de diferents tipus d'exercicis proposats pel professor, aplicació a cas clínics
  • Debat - discussió: sessions de debat entre els estudiants amb la guia del professor: journal club
  • Treball autònom: Lectures de textos recomanats, articles, questionnaris, etc.

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura s’avaluarà de la següent forma:

Activitat d’avaluació

Ponderació

Avaluació continuada

Treballs grupals

30%

Participació activitats a l’aula

20%

Avaluació Final

Treball Individual

50%

D'acord a la normativa vigent, només es podran presentar a la convocatòria de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens al treball individual durant el període ordinari. La no presentació del treball individual implica suspendre l'assignatura. Les activitats corresponents a l’avaluació continuada NO són recuperables.Per aprovar l’assignatura es necessari obtenir una qualificació de 5/10 al treball individual i al global de l'assignatura

 

Recuperació: 

Per tal de recuperar l’assignatura s’haurà de tornar a lliurar el treball individual de l’avaluació final.

 

Segons el sistema de cualificació (Real decret 1125/2003, de 5 de setembre, on s'estableix el sistema europeo de crédits i el sistema de cualificacions en les titulacions universitaries de caràcter oficial i validezsa en tot el territori estatal), les notes finals s'establiran de la següent forma:

0 - 4,9: Suspens (SS)

5,0 - 6,9: Aprovat (AP)

7,0 - 8,9: Notable (NT)

9,0 - 10: Excel·lent (SB)

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu

Bibliografia


Bàsic

Robert Herbert Gro Jamtvedt Judy Mead Kåre Birger Hagen; Practical Evidence-Based Physiotherapy (2ªst edición). Elsevier 2005

Complementary

Elena D. Kallestinova. How to write your first Scientific Paper. Yale J Biol Med. 2011 Sep; 84(3): 181–190.

Centre for Evidence-Based Medicine. https://www.cebm.net/

 

Transparent Reporting of Systematic Reviews and Meta-Aanalyses. http://www.prisma-statement.org/

Straus SE., Richardson WS, Glasziou P, Haynes RB. Medicina basada en la evidencia. Como ejercer y enseñar la MBA (3ª edición). Elsevier 2006

Evidence-based Medical Toolbox. https://ebm-tools.knowledgetranslation.net/syllabi/physiotherapy-practice

Students for Best Evidence: https://www.students4bestevidence.net

Transparent Reporting of Trials: http://www.consort-statement.org/consort-2010

Slafer, GA. ¿Cómo escribir un artículo científico? Revista de investigación en educación, ISSN 1697-5200, Vol. 6, Nº. 1, 2009, págs. 124-132