Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Josep Marinel·lo Roure
Alba Vidal Torres 
Xavier Viñals Alvarez 

Competències


Competències bàsiques
  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

Competències específiques
  • CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits

Competències generals
  • CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Descripció


L´Assignatura d´Estructura i Funció del Cos Humà s´imparteix en dos Trimestres.

En aquests trimestre s'aprofundeixen en les bases establertes a la primera part de l'assignatura i es treballen els principals Sistemes i Aparells de l'organisme, tant des de la vessant anatòmica com des de la fisiològica.

Es una assignatura que ha de permetre a l´alumne, establir les bases de funcionament del cos humà per posteriorment poder entendre les seves disfuncions, les necessitats de cures i les aproximacions de tractament.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

Resultats d'aprenentatge


RA 1.- Identificar i diferenciar les diferents estructures cel·lulars.

RA 2.- Ubicar les estructures cel·lulars segons les seves unitats funcionals.

RA 3.- Identificar l'estructura macroscòpica del cos humà.

RA 6.- Relacionar i diferenciar les estructures i funcionament dels diferents sistemes del cos humà.

RA 7.- Interrelacionar els mecanismes fisiològics compensatoris i de feedback a partir de la fisiologia.

RA 8.- Aprofundir els temes anatomo-fisiològics bàsics que permeten la comprensió de la disfunció orgànica

RA 26.- Identifica les desviacions de gènere en el coneixement existent sobre els processos de salut-malaltia

RA 28.- Identifica l'articulació de les desigualtats de gènere amb altres desigualtats, d'edat, classe social, d'origen, ètnic-culturals, d'orientació sexual, de diferents capacitats i la seva plasmació en la salut de les persones 

RA 29.- Analitza les diferencies per sexe i les desigualtats per gènere en l’etiologia, anatomia, fisiologia i les patologies; en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques i la resposta farmacològica i en el pronòstic; en les cures a les persones, així com en altres tipus de diagnòstics i intervencions en salut.

 

Metodologia de treball


La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge de la manera següent:

Activitat Metodologia Competències
SESSIONS PLENÀRIES Classes magistrals. Classes dirigides a debatre i a l'aclariment de continguts. Classes de discussió de lectures científiques. CB1, CB5, CG6 CE1, CT1
SEMINARIS Treball en grup destinat a l'anàlisi de problemes utilitzant l'aprenentatge basat en la resolució de problemes. Preparació i exposició de situacions o casos pràctics CB1, CB5, CG6 CE1, CT1
ESTUDI i TREBALL  AUTÒNOM Lectura dels textos recomanats, articles i guies. Estudi de continguts desenvolupats en l'assignatura. Preparació de les avaluacions. CB1, CB5, CG6 CE1, CT1

 

Continguts


BLOC 1 - Aparell Cardiovascular

Hemodinàmica

Cor: estructura, funcionalisme valvular

Circulació pulmonar

Sistema Arterial i Sistema Venós

Corbes de pressió i de volum

Sistema Limfàtic

BLOC 2 - Sang

Plasma i proteïnes plasmàtiques

Grups sanguinis

Eritropoesi, sistema leucocitari

Hemostàsia

Sistema Immunitari

BLOC 3 - Aparell Renoexcretor

Ronyó i vies excretores

Fisiologia renal

BLOC 4 - Aparell Respiratori

Vies Respiratòries

Dinàmica ventilatòria i volums

Intercanvi de gasos

BLOC 5 - Aparell Digestiu

Cavitat Bucal - Faringe - Esòfag - Estómac

Duodè - Jejú - Ili

Colon - Recte

Pàncrees - Fetge - Vies Biliars

Digestió Mecànica i Enzimàtica

BLOC 6 - Aparell reproductor

Aparell Reproductor Femení

Aparell Reproductor Masculí

Gestació: Fecundació / Implantació / Fases de la Gestació

Període Fetal i Embrionari

Part i Post-Part

 

Creixement i Envelliment: Bases hormonals i fisiològiques

 

SEMINARIS

Aparell Cardiovascular

Sistema Sanguini i Immunitari

Sistema Renal

Aparell Respiratori

Aparell Digestiu

Sistema Reproductor, Creixement i Envelliment

Activitats d'aprenentatge


Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre els professors plantejaran diverses activitats, que els estudiants hauran de resoldre, exposar o entregar.

El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que els professors faran de les activitats.

Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. Els professors donaran les indicacions pertinents per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar.

ACTIVITATS  FORMATIVES:

TIPOLOGIA ACTIVITAT  ECTS HORES 
AF1. Classe Magistral 2 50
AF2. Tutories Presencials 0,1 2,5
AF6.  Treball en Grup 0,2 5
AF9. Estudi Personal 3,7 92,5

 

Sistema d'avaluació


L'avaluació de les competències es realitzarà de forma continuada i mitjançant les sessions per grups i els qüestionaris individuals. Durant el trimestre es sol·licitaran diferents activitats com a font d'avaluació, de tal manera que l'alumne podrà conèixer la seva pròpia evolució. Amb aquest mateix objectiu, es realitzarà una prova escrita a mitjans de trimestre i una prova escrita a finals de trimestre

Activitat avaluadora Ponderació Competències Avaluades
Qüestionaris i Activitats a Moodle 15% CB1, CB5, CG6, CE1, CT1
Avaluació dels Treballs dels Seminaris 25% CB1, CB5, CG6, CE1, CT1
Prova Parcial a meitat de trimestre 30% CB1, CB5, CG6, CE1, CT1
Examen a Final de trimestre 30 (60%) CB1, CB5, CG6, CE1, CT1

Per superar i alliberar matèria en la prova parcial eliminatòria, la nota de l'examen haurà de ser igual o superior a 7. En cas de suspendre l'examen parcial, la nota corresponent a l'examen final valdrà un 60% de la nota total.

Per a superar l’assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5 punts sobre 10 en l’examen final de l’assignatura.

Segons estableix l’article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per a l’alumne es qualificaran en funció de l’escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent qualificació qualitativa: (0 – 4,9) suspens; (5 – 6,9) aprovat; (7 – 8,9) notable; (9 – 10) excel·lent.

Quan la qualificació de l’assignatura sigui d’Excel·lent (nota superior a 9 punts) els docents de l’assignatura podran considerar si l’alumne opta a obtenir la qualificació de matrícula d’honor (MH).

Activitat avaluadora en període de recuperació Ponderació Competències Avaluades
Examen 60% CB1, CB5, CE1, CT1

D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

"Anatomía y Fisiología" 8a Edic. Patton and Thibodeau. Elsevier. Madrid 2013

"Principios de Anatomía y Fisiología". 15 Edic. GJ Tortora y BH Derrikson. Edit Med Panamericana. Madrid 2018

"Tratado de Fisiología Médica". 14 Edic. JE Hall y WE Guyton. Edit Elsevier. Barcelona 2021

Complementary

Atlas de Anatomía Humana. 7ª Edic. FH Netter. Edit Elsevier - Masson. Barcelona 2019