Que estàs buscant?
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L´Assignatura d´Estructura i Funció del Cos Humà s´imparteix en dos Trimestres.
En aquests trimestre s'aprofundeixen en les bases establertes a la primera part de l'assignatura i es treballen els principals Sistemes i Aparells de l'organisme, tant des de la vessant anatòmica com des de la fisiològica.
Es una assignatura que ha de permetre a l´alumne, establir les bases de funcionament del cos humà per posteriorment poder entendre les seves disfuncions, les necessitats de cures i les aproximacions de tractament.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
RA 1.- Identificar i diferenciar les diferents estructures cel·lulars.
RA 2.- Ubicar les estructures cel·lulars segons les seves unitats funcionals.
RA 3.- Identificar l'estructura macroscòpica del cos humà.
RA 6.- Relacionar i diferenciar les estructures i funcionament dels diferents sistemes del cos humà.
RA 7.- Interrelacionar els mecanismes fisiològics compensatoris i de feedback a partir de la fisiologia.
RA 8.- Aprofundir els temes anatomo-fisiològics bàsics que permeten la comprensió de la disfunció orgànica
RA 26.- Identifica les desviacions de gènere en el coneixement existent sobre els processos de salut-malaltia
RA 28.- Identifica l'articulació de les desigualtats de gènere amb altres desigualtats, d'edat, classe social, d'origen, ètnic-culturals, d'orientació sexual, de diferents capacitats i la seva plasmació en la salut de les persones
RA 29.- Analitza les diferencies per sexe i les desigualtats per gènere en l’etiologia, anatomia, fisiologia i les patologies; en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques i la resposta farmacològica i en el pronòstic; en les cures a les persones, així com en altres tipus de diagnòstics i intervencions en salut.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge de la manera següent:
Activitat | Metodologia | Competències |
SESSIONS PLENÀRIES | Classes magistrals. Classes dirigides a debatre i a l'aclariment de continguts. Classes de discussió de lectures científiques. | CB1, CB5, CG6 CE1, CT1 |
SEMINARIS | Treball en grup destinat a l'anàlisi de problemes utilitzant l'aprenentatge basat en la resolució de problemes. Preparació i exposició de situacions o casos pràctics | CB1, CB5, CG6 CE1, CT1 |
ESTUDI i TREBALL AUTÒNOM | Lectura dels textos recomanats, articles i guies. Estudi de continguts desenvolupats en l'assignatura. Preparació de les avaluacions. | CB1, CB5, CG6 CE1, CT1 |
BLOC 1 - Aparell Cardiovascular
Hemodinàmica
Cor: estructura, funcionalisme valvular
Circulació pulmonar
Sistema Arterial i Sistema Venós
Corbes de pressió i de volum
Sistema Limfàtic
BLOC 2 - Sang
Plasma i proteïnes plasmàtiques
Grups sanguinis
Eritropoesi, sistema leucocitari
Hemostàsia
Sistema Immunitari
BLOC 3 - Aparell Renoexcretor
Ronyó i vies excretores
Fisiologia renal
BLOC 4 - Aparell Respiratori
Vies Respiratòries
Dinàmica ventilatòria i volums
Intercanvi de gasos
BLOC 5 - Aparell Digestiu
Cavitat Bucal - Faringe - Esòfag - Estómac
Duodè - Jejú - Ili
Colon - Recte
Pàncrees - Fetge - Vies Biliars
Digestió Mecànica i Enzimàtica
BLOC 6 - Aparell reproductor
Aparell Reproductor Femení
Aparell Reproductor Masculí
Gestació: Fecundació / Implantació / Fases de la Gestació
Període Fetal i Embrionari
Part i Post-Part
Creixement i Envelliment: Bases hormonals i fisiològiques
SEMINARIS
Aparell Cardiovascular
Sistema Sanguini i Immunitari
Sistema Renal
Aparell Respiratori
Aparell Digestiu
Sistema Reproductor, Creixement i Envelliment
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre els professors plantejaran diverses activitats, que els estudiants hauran de resoldre, exposar o entregar.
El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que els professors faran de les activitats.
Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. Els professors donaran les indicacions pertinents per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar.
ACTIVITATS FORMATIVES:
TIPOLOGIA ACTIVITAT | ECTS | HORES |
AF1. Classe Magistral | 2 | 50 |
AF2. Tutories Presencials | 0,1 | 2,5 |
AF6. Treball en Grup | 0,2 | 5 |
AF9. Estudi Personal | 3,7 | 92,5 |
L'avaluació de les competències es realitzarà de forma continuada i mitjançant les sessions per grups i els qüestionaris individuals. Durant el trimestre es sol·licitaran diferents activitats com a font d'avaluació, de tal manera que l'alumne podrà conèixer la seva pròpia evolució. Amb aquest mateix objectiu, es realitzarà una prova escrita a mitjans de trimestre i una prova escrita a finals de trimestre
Activitat avaluadora | Ponderació | Competències Avaluades |
Qüestionaris i Activitats a Moodle | 15% | CB1, CB5, CG6, CE1, CT1 |
Avaluació dels Treballs dels Seminaris | 25% | CB1, CB5, CG6, CE1, CT1 |
Prova Parcial a meitat de trimestre | 30% | CB1, CB5, CG6, CE1, CT1 |
Examen a Final de trimestre | 30 (60%) | CB1, CB5, CG6, CE1, CT1 |
Per superar i alliberar matèria en la prova parcial eliminatòria, la nota de l'examen haurà de ser igual o superior a 7. En cas de suspendre l'examen parcial, la nota corresponent a l'examen final valdrà un 60% de la nota total.
Per a superar l’assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5 punts sobre 10 en l’examen final de l’assignatura.
Segons estableix l’article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per a l’alumne es qualificaran en funció de l’escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent qualificació qualitativa: (0 – 4,9) suspens; (5 – 6,9) aprovat; (7 – 8,9) notable; (9 – 10) excel·lent.
Quan la qualificació de l’assignatura sigui d’Excel·lent (nota superior a 9 punts) els docents de l’assignatura podran considerar si l’alumne opta a obtenir la qualificació de matrícula d’honor (MH).
Activitat avaluadora en període de recuperació | Ponderació | Competències Avaluades |
Examen | 60% | CB1, CB5, CE1, CT1 |
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
"Anatomía y Fisiología" 8a Edic. Patton and Thibodeau. Elsevier. Madrid 2013
"Principios de Anatomía y Fisiología". 15 Edic. GJ Tortora y BH Derrikson. Edit Med Panamericana. Madrid 2018
"Tratado de Fisiología Médica". 14 Edic. JE Hall y WE Guyton. Edit Elsevier. Barcelona 2021
Atlas de Anatomía Humana. 7ª Edic. FH Netter. Edit Elsevier - Masson. Barcelona 2019