Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Mònica Juliana Oviedo León

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Alexandra Masó Llorente

Idiomes d'impartició


Els materials poden estar en castellà o anglès.

Descripció


Aquesta assignatura serveix per conèixer els nous models de pensament estratègic com  també aportar pràctica per aplicar dits models estratègics en l’empresa real. L’assignatura, basada en la teoria institucional i la teoria de capacitats dinàmiques, pretén ser el pont entre la teoria estratègica i la pràctica en la lògica del màrqueting institucional:

Desenvolupant i entenent una concepció de "model de negoci a llarg termini", juntament amb la idea de "propòsit social", aquesta assignatura exposa com desenvolupar els valors, principis, creences de l'empresa a llarg termini i amb propòsit social, i com traduir tot això, en accions concretes de mercat, garantint sempre la visió institucional en el terreny estratègic i operatius simultàniament.

Resultats d'aprenentatge


  • Mostrar habilitats estratègiques i de construcció d'empresa a llarg termini.
  • Capacitat de veure l'entorn operatiu com un projecte
  • Establir i aconseguir pautes d'organització i lideratge d'empresa a llarg termini
  • Disposar d'eines per facilitar la competició a gran escala , amb una dimensió global i internacional d'incertesa.

Metodologia de treball


Sessions teòriques
MD1.Classe magistral: Sessions de classe expositives basades en l'explicació del professor en la qual assisteixen tots els estudiants matriculats en l'assignatura
MD3. Presentacions: Formats multimèdia que serveixen de suport a les classes presencials

Aprenentatge dirigit
MD5. Seminaris: Format presencial en petits grups de treball (entre 14 i 40). Són sessions lligades a les sessions presencials de l'assignatura que permeten oferir una perspectiva pràctica de l'assignatura i en la qual la participació de l'estudiant és clau
MD6. Debats i fòrums: Converses presencials o online, segons els objectius que el professor responsable de l'assignatura persegueixi. 
MD7. Estudi de casos: Dinàmica que parteix de l'estudi d'un cas, que serveix per contextualitzar a l'estudiant en una situació en concret, el professor pot proposar diferents activitats, tant a nivell individual com en grup, entre els seus estudiants

Aprenentatge autònom
MD10. Recerca i lectura crítica d'articles. Els estudiants parteixen d'una hipòtesi de treball que van a desenvolupar, seguint les fases de la metodologia de recerca, entre les quals la lectura crítica d'articles
 

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

El Tecnocampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

 L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1. Fonaments del màrqueting institucional.

  • Introducció al màrqueting institucional:
    • L’enfoc institucional: teoria institucional.
  • Orígens del màrqueting institucional:
    • Ideologies polítiques fonamentals
    • Fonaments sociològics
    • Psicologia social
  • Els reptes institucionals en el mercat actual

 

Tema 2. Màrqueting institucional versus màrqueting  estratègic i operatiu clàssic

  • Màrqueting institucional: un replantejament als models estratègics i operatius clàssics.
    • Models de negoci institucional
    • Construcció de propòsit: valors d’empresa, visió i objectius transcendentals.
    • Estratègia corporativa basada en propòsit.
  • Models d’anàlisi del propòsit institucional.

 

Tema 3. La Responsabilitat Social de l’Empresa (RSE) en el Màrqueting Institucional 

  • El paper de la RSC en la lògica institucional:
    • contextualització de la RSC en un marc d’empresa institucional.
    • Els valors socials corporatius
    • Models de RSC empresarial.
  • Aplicació estratègica de la RSC a l’empresa.
    • Incorporació de valors socials al model de negoci
    • Desenvolupament de l’estratègia empresarial en base a valors.

 

Tema 4. Nous models de segmentació:  segmentació en màrqueting institucional

  • Introducció als perfils de segmentació en màrqueting institucional.
  • Segmentació de perfils creadors de valor:
    • Perfils de client: rols de compra i grau de generació de valor
    • Aliats estratègics
  • Segmentació i perfils transmissors de valor:
    • Segmentació dels Stakeholders
    • Opinió pública.

 

Tema 5. Gestió i lideratge en models institucionals:

  • La Cultura corporativa:
    • Models de cultura corporativa
    • Estils de lideratge corporatiu
  • Organitzacions formals vs. Organitzacions informals
  • Eines d’estructura i gestió corporativa.

Activitats d'aprenentatge


AF1. Sessions teòriques
AF2. Seminaris
AF3. Treball en grup
AF4. Treball individual
AF5. Estudi personal


 

Sistema d'avaluació


35% SE4. Examen final
20% SE1. Avaluació continuada: Participació a les activitats plantejades dins l'aula
45% Projecte grupal:

  • 35% SE2. Seguiment de projecte i entrega final
  • 10% SE3. Exposició

 

NOTES:

  • Per aprovar l'assignatura caldrà obtenir una nota igual o superior a 5 tant en l’apartat d’examen com en l’apartat de projecte grupal
  • En cas de suspendre el projecte grupal, l’estudiant accedirà directament a l’examen de recuperació, el qual en aquest supòsit, tindrà un pes del 40% sobre el total de nota de l’assignatura.
  • Tant l’examen final com el de la recuperació serà una prova individual i presencial.
  • Al període de recuperació només es podrà recuperar la part corresponent a l'examen final.