Que estàs buscant?
Impartició en català i materials en castellà. Es valora especialment presentacions dels treballs de l'assignatura en llengua anglesa.
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E12_Planificar estratègies empresarials relacionades amb els fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar i la industria de l'entreteniment digital. Convertir idees en actes de forma creativa i innovadora
E19_Creació, administració i gestió d'empreses audiovisuals en la seva estructura industrial de producció, distribució i exhibició
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L’assignatura d’Emprenedoria i Innovació, juntament amb la d’Economia i Administració d’Empreses, formen una matèria compacta que té per objectiu capacitat l’alumnat per a treballar en l’entorn empresarial actual caracteritzat per un alt nivell competitiu, una forta innovació i una necessitat de professionals amb iniciativa i empenta.
És una assignatura de formació eminentment pràctica que s’orienta a les competències centrals de l’emprenedoria/innovació segons allò que recull la recerca i la pràctica actual en aquest camp.
En l'acabar l'estudiant ha d'assolir un bon nivell en competències com ara: : i) alertividad (capacitat per detectar i identificar oportunitats), ii) creativitat (capacitat per a donar resposta a oportunitats de forma original) iii) iniciativa personal (capacitat per a portar a terme la solució amb autonomia, mesurant els riscos necessaris per passar a l’acció i mobilitzant els recursos necessaris per aconseguir-ho).
La competència emprenedora / innovadora és essencial en la formació de l’alumnat titulat superior segons el que estableix el vigent Marc Europeu Universitari (Entrecomp Framework/ EU) i el que regula el nivell MECES2 (Ministeri d’Universitats). En aquest sentit s'espera de les persones graduades que tingui iniciativa, creativitat i autonomia per a desenvolupar-se sigui des de dins d'una organització ja establerta (com a intraemprendedor/a) o creant una iniciativa pròpia (com a emprenedors/es convencional o com a emprenedors/es socials).
1 ECTS = 10 hores d'aprenentatge dirigit + 15 d'aprenentatge autònom = 25 hores de dedicació
Organització de la Dedicació: 6 ECTS |
Dedicació |
||
Hores |
% |
||
Aprenentatge dirigit |
Classe magistral |
40 |
|
Pràctiques Laboratori |
20 |
|
|
|
|
|
|
Total |
60 |
40% |
|
Aprenentatge autònom |
Participació (fòrums online / en classes o videoconferència o exercicis lliurables o preparació test de control periòdics) |
45 |
|
Pràctiques en grup de treball (x 3 persones) |
45 |
|
|
|
Total |
90 |
60% |
Total |
|
100% |
A l'acabar l'estudiant ha de ser capaç de:
La metodologia de l'assignatura és Agile en base a l’aprenentatge per projecte (o aprenentatge per acció -Learning by Doing en anglès). En aquest sentit es combinen classes magistrals i classes de pràctiques, a partir del fil conductor d’un cas real (un projecte d’emprenedoria/innovació) que desenvolupa l’estudiant al llarg del curs.
Es tracta d’una metodologia que s’orienta a tres grans objectius:
Per tal de treballar els objectius a nivell metodològic es fan servir instruments com ara:
Bloc A: Fonaments en emprenedoria i innovació (40%)
Conceptes en emprenedoria i innovació. Història. Investigació i estat de l'art en la matèria. Casos d’èxit en el sector. Innovació incremental i innovació disruptiva. Innovació oberta. Industries culturals i indústries creatives (cadena de valor) i mercat. Gestió de la innovació. Finançament i inversió en emprenedoria. Capital llavor i capital risc. Competències emprenedores. Creativitat. Pensament en el disseny (Design Thinking). Disseny centrat en la persona. Disseny de Serveis. Metodologies àgils. Lean StartUp. Eines en emprenedoria i innovació. Equip emprenedor. Motivació, actitud i talent en emprenedoria i innovació. Equip eclèctic.
Bloc B: Disseny del projecte d’emprenedoria i innovació (60%)
En emprenedoria i innovació el fil conductor del projecte està en la creació de valor. La creació de valor es basa en la cerca del encaix problema-solució i l’encaix oferta- demanda. En base a aquesta assumpció la persona emprenedora/innovadora és aquell que converteix en demanda un problema o una necessitat (no coberta, mal solucionada o que es pot solucionar millor amb noves tecnologies o nou coneixement).
Per tirar endavant un projecte innovador des de la filosofia Agile es poden diferenciar tres fases: investigació (oportunitat), ideació (solució) i validació/implementació (demanda). En cada fase es desenvolupen les competències d’emprenedoria/innovació del pla d’estudis en un aprenentatge per acció: en investigació la competència d’identificar oportunitats, en ideació la competència de la creativitat i en validació la competència de la iniciativa / passar a l’acció.
1. Fase d'Investigació (del problema/necessitat per identificar l’oportunitat)
1.1. Repte de partida.
Conceptes: Tendències. Tecnologies. Entorn. Cadena de valor. Anàlisi de Stakeholders
Mètodes: Anàlisis de dades. DAFO.PESTEL. 5 forces.
Eina: Mapa mental d'enquadrament del repte
2.2. Recerca en zona de problema
Concepte: Problema. Necessitat.
Mètodes: Entrevista qualitativa. Etnografia.
Eina de desenvolupament: Mural d'observacions.
2.3. Definició i marc d'oportunitat
Concepte: Empatia. Insight. Innovació.
Mètodes: Síntesi de problema. Persona.
Eina de desenvolupament: Mapa de síntesis per empatia
2. Fase d'Ideació en E & I (de l’oportunitat identificada a la solució a partir de la ideació)
2.1. Proposta de valor
Concepte: Valor. Idea.
Mètodes: Pluja d'idees. Co-creació. Selecció / valoració d'idees
Eina de desenvolupament: Mapa d'idees
2.2. Idea de Negoci
Concepte: Model de negoci. Variables de negoci
Mètodes: Generació de valor.
Eina de desenvolupament: Canvas de model de negoci
2.3. Oferta única de valor
Concepte: Experiència de client. Producte mínim viable.
Mètodes. Prototip conceptual. Prototip funcional.
Eina de desenvolupament: Mapa de viatge de client (service blueprint)
3. Fase de Validació en E & I (de la solució delimitada en una primera iteració a una oferta de mercat competitiva i capaç de captar demanda)
3.1. Generació de clients
Concepte: Generació de Client. Mercat. Escalabilitat.
Mètodes: Lean Startup. MVP.
Eina de desenvolupament: Canvas de validació
3.2. Full de ruta financer.
Concepte. Compte de resultats. Balanç. Tresoreria. Inversió
Mètodes: Mètriques. Experiments. Pla Econòmic i financer.
Eina de desenvolupament: Full de ruta financer
3.3. Llançament de la Iniciativa /demanda
Concepte: Capital llavor. Fòrum d'inversió. StartUp
Mètodes: Cas de negoci.
Eina de desenvolupament: Mapa mental del pitch
Activitat 1 |
Casos de negoci del sector |
Descripció |
Es busca la immersió en un cas pràctic que l'alumnat identifica amb el seu sector de la seva futura activitat professional. El mètode del cas consisteix en un treball cooperatiu on a partir del procés de guiatge del professorat es resolt el cas de forma creativa
|
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA1, RA2, RA4, RA6 |
Avaluació |
Treball individual |
Activitat 2 |
Fòrums de debat |
Descripció |
Es busca tractar un tema d’actualitat o generador de diferents punts de vista i opinions
|
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA1, RA4, RA8 |
Avaluació |
Treball individual |
Activitat 3 |
Visita a la incubadora Tecnocampus |
Descripció |
Es tracta d’aprofitar l’oportunitat de l’ecosistema TecnoCampus per conèixer de primera mà en què consisteix la fase d’incubació, què cal per aplicar-hi i quines facilitats es poden tenir a l’abast
|
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA2, RA5 |
Avaluació |
Treball Inidivual |
Activitat 4 |
Videoteca / links e-campus |
Descripció |
Es crea a e-campus una carpeta amb vídeos i referències rellevants del món de la innovació i l’emprenedoria per tal que l’alumnat puguin ampliar coneixements i aquells estudiants/es que ho desitgin puguin anar més enllà . Alguns dels elements contenen preguntes d’auto-test a nivell individual o accés a comunitats d’aprenentatge. |
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA4 |
Avaluació |
Treball individual |
Activitat 5 |
Mètodes i eines On-line d’ emprenedoria i innovació |
Descripció |
Al llarg del curs es fan servir els mètodes més actuals en la matèria (Business Canvas, Lean Startup, Service Design, Design Thinking , Effectuation). També mètodes de disseny com ara: Context Mind Maps, Empathy Map, Opportunity Synthesis, Braimstorming, Business Model Canvas, Service Blueprint, Lean Canvas, Financial Roadmap o Pitch Es fa un ús intensiu de plataformes de treball en col·laboració (Miro, Mural o ConceptBoard) Es fa ús d’eines digitals com ara Figma, Nvivo, ConceptBoard, Google Form, Sketching, SurveyMonkey o DirectPoll
Els mètodes i eines es treballen a fons partir dels deu elements lliurables de les pràctiques (que van des de P0 a P9 / consultar al Planning general de l’assignatura)
Les pràctiques es desenvolupen i es lliuren al professorat en diferents lliurements |
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA3, RA4, RA5, R6, RA7 |
Avaluació |
Treball de pràctiques en grup |
Activitat 6 |
Defensa pública del treball pràctic en grup |
Descripció |
Com a compendi final de pràctiques es fa la defensa pública del treball en grup a partir d’un Pitch. El professorat l’ avalua i el conjunt d’alumnat estudiants fa una valoració crítica emulant el rol d’un/a inversor/a. |
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA8 |
Avaluació |
Treball de pràctiques en grup |
L'avaluació ordinària es porta a terme mitjançant avaluació continuada a partir de l'esquema següent (tots els tres grups de notes han de ser qualificats amb nota més gran o igual a 4 per optar a ser qualificat en avaluació continuada) :
La recuperació es porta a terme quan la nota de l’examen és inferior a 4 i es fa mitjançant examen en període de recuperació partint de l'esquema següent:
Sistema d’ Avaluació
|
||
|
Avaluació ordinària (continuada) |
Avaluació extraordinària (recuperació) |
Treball individual |
20% |
0 |
Pràctiques en grup (Sii>=4) |
40% |
0
|
Examen final (Sii >=4) |
40% |
100%
|
TOTAL: |
<=10 |
<= 5 |
Osterwalder, A., Pigneur, Y., In Clark, T., & Smith, A. (2010). Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers.
Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York: Crown Business.
Teodoro, Jaume. 2017. Col.lecció d'apunts de clase
Teodoro, Jaume . 2018. Col.lecció de casos pràctics (business cases)
Blank, S. G., & Dorf, B. (2012). The startup owner's manual: The step-by-step guide for building a great company. Pescadero, Calif: K & S Ranch, Inc.