Que estàs buscant?
L'assignatura s'impartirà en castellà i es farà servir terminologia en anglès. Els professors coneixen les tres llegües, i els treballs/examens es poden respondre en qualsevol d'aquestes.
B7 Aplicar coneixements al seu treball o vocació professionalment i tenen les competències demostrables per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
E7 Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
E8 Avaluar la condició física, prescriure i desenvolupar exercicis físics orientats a la salut i en condicions de seguretat per a aquests practicants
E9 Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
E11 Seleccionar el material i equipament esportiu, adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
G1 Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
G6 Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
G9 Entendre els fonaments del condicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i l'esport
T2 Aplicar las tecnologías de la información y comunicación (TIC) al ámbito de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T4 Aplicar los conocimientos a su trabajo de forma profesional con la elaboración y defensa de argumentos y de resolución de problemas dentro del área de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T7 Incorporar hábitos de excelencia y calidad para el ejercicio profesional
Com a professional de l’exercici físic, l’alumne del Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport és el responsable de la prescripció, valoració,programació i quantificació de les càrregues d’un procés d’entrenament.
L’assignatura de “Teoria i pràctica de l’entrenament esportiu (I)” dóna les bases per conèixer els principis de l’adaptació, la càrrega, l’entrenament de la resistència, l’entrenament de l’amplitud de moviment i l'escalfament dels diferentes tipus d'esport.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
1. Demostrar les bases i fonaments de l'entrenament esportiu, la resposta i adaptació biològica a la càrrega, per conèixer, classificar, dissenyar i executar de forma eficient i segura mètodes d'entrenament de la força i de la resistència, amplitud de moviments i velocitat, amb l'estudi particular dels més adequats per a nens i joves, per a la seva millora i que afavoreixin el seu màxim rendiment en l'edat adulta.
2. Realitzar la correcta administració de protocols de camp, idonis per a l'avaluació de les manifestacions de la força i de la resistència en nens i joves per determinar de forma eficient l'administració personalitzada dels mètodes i dels diversos components de la càrrega que els caracteritzin, per a la millora dels aspectes estructurals i formals pretesa.
3. Demostrar tenir coneixement dels fonaments dels avanços científics i tecnològics en l'entrenament de la força i de la resistència per al rendiment esportiu en homes i dones joves i adults/as. Identificar i realitzar la correcta administració de mètodes d'entrenament per al desenvolupament de l'excel·lència en aquestes qualitats aplicada al rendiment esportiu, així com els procediments de control i avaluació per prescriure les càrregues idònies que garanteixin les millores preteses, segons les diferents especialitats esportives.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:
|
Activitats |
ECTS |
Sessions presencials a l’aula (exposició de teoria, seminaris, tutories personalitzades) |
Exposicions teòriques amb suport audiovisual, simulacions, jocs de rol, treball en grups, aplicació de la pràctica a la teoria, aprenentatge basat en problemes (ABP), presentacions per part dels estudiants |
2.4 |
Treball autònom
|
Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia),treballs guiats (qüestionaris, wikis, debats, fòrums..), reproducció de models, càpsules de vídeo, solució de problemes, presentacions a classe |
3.6 |
Tant en les sessions presencials com en el treball autònom, l’estudiant treballarà de forma individual i en grups de treball.
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs.
1. Introducció al Entrenament Esportiu
1.1 Teoria de l'entrenament esportiu
1.2 Concepte d'entrenament esportiu
1.3 Introducció al procés d'entrenament esportiu
2. La Càrrega: esports de situació i esports de prestació
2.1 Conceptualització
2.2 Continguts de la càrrega
2.3 Naturalesa de la càrrega
2.4 Organització de la càrrega
2.5 Determinació i control de la càrrega en esports prestació
2.6 Determinació i control de la càrrega en esports situació
3. L'Adaptació
3.1 Conceptualització
3.2 Reserva d'adaptació
3.3 Teories sobre l'adaptació
3.4 La sobrecompensació
3.5 Principis de l'entrenament esportiu
3.6 Principis que inicien l'adaptació
3.7 Principis que garanteixen l'adaptació
3.8 Principis que exerceixen un control específic del adaptació
4. L'escalfament
4.1 Conceptualització
4.2 Parts de l'escalfament
4.3 Tipus d'escalfament
5. La Resistència: esports de situació i esports de prestació
5.1 Conceptualització
5.2 L'adaptació a la resistència
5.3 Mètodes d'entrenament en esports de prestació
5.3.1 Entrenament de la Resistència Aeròbica en esports de prestació
5.3.2 Control i valoració de la Resistència Aeròbica en esports de prestació
5.3.3 Entrenament de la Resistència Anaeròbica Làctia en espots de prestació
5.3.4 Control i valoració de la Resistència Anaeròbica Làctia
5.4 Mètodes d'entrenament en esports de situació
5.4.1 Entrenament de la Resistència en esports de situació
5.4.2 Control i valoració de la Resistència en esports de situació
6. El Amplitud de Moviment (ADM): esports de situació i esports de prestació
6.1 Conceptualització
6.2 Entrenament de l'ADM en esports de prestació
6.3 Entrenament de l'ADM en esports de situació
6.4 Control i valoració del ADM
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre el professor/a planteja diverses activitats, que els estudiants han de resoldre i entregar. El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant, el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que el professor/a farà de les activitats.
Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. El professor/a dóna les indicacions per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar. Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiant tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg de les deu setmanes del trimestre.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excel·lent (SB)
L’avaluació de l’assignatura constarà de:
Assistir a la pràctica i no realitzar-la, només suma 1/2 punt d'assistència. Els alumnes que no facin cap classe pràctica només opten a un 5 en aquest apartat.
S’ha d’aprovar l’avaluació final i la continua.
L’alumne/a que no superi alguna de les parts (excepte l'assistència) s’haurà de presentar de nou a la part no superada.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen final teòric |
50% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E8, E9 y E11. |
Informe de pràctiques per grups |
25% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E8, E9 y E11. |
Tasques online setmanals: qüestionaris. |
15% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E8, E9 y E11. |
Assistència i participació a les pràctiques | 10% | CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E8, E9 y E11. |
Criteris per a fer mitjana entre les diferents qualificacions de les activitats avaluadores:
Avaluació |
Activitat Avaluadora |
Criteri |
Final |
Examen final teòric |
Igual o superior a 5/10 |
Contínua |
Informe i presentació (inclou debat) a classe de pràctiques per grups Tasques online setmanals: qüestionaris |
Igual o superior a 5/10 |
Assistència i participació pràctiques |
Igual o superior a 5/10 |
IMPORTANT: Si no se supera l’avaluació continua per incompliment d’algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l’alumne suspendrà l’assignatura.
Recuperació
Dins el mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no superades durant l’assignatura.
L’activitat avaluadora en període de recuperació és un examen teòric presencial. Aquest examen pondera el 50% del total de l’avaluació i s’haurà de superar amb un 5/10 per a poder avaluar la totalitat de l’assignatura. La nota obtinguda a l’avaluació continua es mantindrà.
En el cas de suspendre activitats individuals o per grups, també s'hauran de superar en el període de recuperació
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Informes de pràctiques per grups |
25% i Superior a 5/10 |
Tasques online setmanals: qüestionaris. |
15% i Superior a 5/10 |
Assistència i participació a les pràctiques i classes |
10% i Superior a 5/10 |
Examen teòric de recuperació |
50% i Superior a 5/10 |
D’acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació si s’ha suspès l’assignatura. Si la qualificació és de “No presentat”, no es podrà optar a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Roca, A. (2008). El proceso de entrenamiento en el fútbol. MCSports.
Solé, J. (2016). Teoría del entrenamiento deportivo. Barcelona: Sicropat Sport.
Siff, M. y Verkhoshansky, Y. (2000). Superentrenamiento. Barcelona: Paidotribo.
Zintl, F. (1991). Entrenamiento de la resistencia. Barcelona: Martínez Roca.
Platonov, V. (1988). El entrenamiento deportivo; teoría y metodología. Barcelona:
Paidotribo.
Pol, R. (2011) La preparación ¿física? en el fútbol. MCsports.
Verkhoshansky, Y. (1991). Entrenamiento deportivo. Barcelona: Martínez Roca.
Bompa, T & Buzzichelli, C. (2019). Periodización. Teoría y metodología del entrenamiento. Barcelona: Ediciones Tutor.
García Manso, JM,. Navarro, M. y Ruíz, J.A (1996). Bases teóricas del entrenamiento
deportivo. Madrid: Gymnos.
Solé, J. (2006). Planificación del entrenamiento deportivo. Barcelona: Sicropat Sport.
Mallo, J. (2013). La preparación (física) para el fútbol basada en el juego. FutboldeLibro
Zhelyakoz, T. (2001). Bases del entrenamiento Deportivo.Barcelona: Paidotribo.