Que estàs buscant?
Les investigadores del projecte Not Alone, liderat per Esther Cabrera, directora de la Càtedra d’Envelliment i Qualitat de Vida de TecnoCampus, han publicat el primer article científic derivat d’aquest estudi a la revista BMC Geriatrics, una publicació de referència internacional en l’àmbit de l’envelliment, amb un factor d’impacte de 4.3.
El projecte Not Alone està finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats del en el marc de la convocatòria per a projectes d’R+D+I orientats als reptes de la societat.
Amb el títol "Uncovering the impact of loneliness in ageing populations: a comprehensive scoping review", l’article presenta una revisió sobre l’evidència científica sobre la solitud i l’aïllament social en persones grans que viuen en la comunitat.
El treball analitza més de cinquanta estudis internacionals publicats entre 2013 i 2024, així com literatura gris. Aquesta revisió permet identificar els principals factors de risc associats —com el deteriorament de la salut, la pèrdua de la xarxa social o la situació de viure sol—, així com les greus conseqüències per a la salut física, mental i emocional, entre les quals destaquen la depressió, el deteriorament cognitiu, les malalties cardiovasculars i el risc de fragilitat o dependència.
L’estudi també recull les diferències de gènere observades en diversos treballs, amb una especial vulnerabilitat en dones grans, i posa en relleu la necessitat de promoure estratègies d’intervenció comunitàries, sostenibles i adaptades als diferents contextos socials i culturals.
A més, destaca la manca d’estudis longitudinals i la necessitat d’aprofundir en la relació entre solitud i envelliment en l’àmbit de la salut pública. L’article ha estat elaborat pels investigadors Meritxell Puyané, Carolina Chabrera, Enric Camón i Esther Cabrera, que treballen de manera integrada per aportar evidència científica i generar impacte social en la promoció del benestar i la qualitat de vida de les persones grans.