Que estàs buscant?
Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana.
RAE3- Utilitzarà l'estadística aplicada a les Ciències de la Salut, reconeixent les bases psicològiques i els factors biòpsic-socials que incideixen en el comportament humà.
RAE35- Utilitzarà les eines bàsiques en TIC en el camp de l'Alimentació, la Nutrició i la Dietètica.
RAG18- Serà capaç de desenvolupar estudis epidemiològics nutricionals i programes dintervenció en alimentació i nutrició en diferents àmbits com el clínic o l'esportiu.
RAG26- Demostrarà haver adquirit la formació bàsica per a l'activitat investigadora, formulant hipòtesis, recollint i interpretant la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode.
L'assignatura de Metodologia de la Investigació pertany al Mòdul 1 de Formació Bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica.
Constitueix un segon apropament als mètodes de recerca després de l’assignatura de Demografia, Estadística i Epidemiologia, i té l’objectiu d’aprofundir en la metodologia de la recerca.
En l’estudi d’aquesta assignatura es revisaran els principis fonamentals de l’informe d’investigació i es resumiran els aspectes bàsics més rellevants en forma de seqüència de passes previs a la implementació de la fase de camp.
Es diferenciaran els diferents tipus d’investigació, hipòtesis, variables, dissenys d’investigació, juntament amb criteris i tipus de mostra. Es descriurà el procés metodològic, l’elaboració de la introducció, els objectius, els resultats, la discussió i les conclusions, per a la construcció d’un problema d’investigació.
Aprendrem la utilització de diferents programaris per a la recerca, tant per articles de revisió de la literatura, com per a l’elaboració de projectes d’investigació.
Tema 1. Introducció a la recerca.
Tema 2. El procés d’investigació.
Tema 3. L’informe d’investigació: resum, introducció, objectius, metodologia, resultats, discussió i conclusions.
Tema 4. Cerca en bases de dades, la revisió bibliogràfica, la literatura gris.
Tema 5. Índexs de qualitat científica.
Tema 6. Estadística.
Seminaris 1, 2, 3 i 4.
El sistema d’avaluació es realitzarà segons les directrius de la Normativa Académica de las Enseñanzas de Grado de la Universidad Pompeu Fabra. Els resultats obtinguts per a l’estudiantat s’expressaran en qualificacions numèriques, d’acord amb l’escala prevista en el Real Decreto 1125/2003, de 5 de setembre, per al que s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional:
0,0 – 4,9: Suspens (SS)
5,0 – 6,9: Aprovat (AP)
7,0 – 8,9: Notable (NT)
9,0 – 10: Excel·lent (SB)
Segons la Normativa acadèmica de graus només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació:
1. Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
2. Període extraordinari, en el qual l'estudiant pot ser avaluat altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període d’avaluació ordinari
Avaluació de la modalitat presencial:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
Resultats d’aprenentatge |
EP1 |
Examen final |
40% |
RAG18, RAG26, RAE3
|
EP2 |
Treball final d’assignatura. Grupal oral. |
15% |
RAG18, RAG26, RAE3
|
EP3 |
Treball final d’assignatura. Grupal escrit. |
15% |
RAG18, RAG26, RAE3
|
Avaluació de la modalitat virtual:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
Resultats d’aprenentatge |
EV1 |
Exàmens a través de l’e-Campus |
20% |
RAG26 |
EV3 |
Us adequat del campus virtual i les TIC aplicades a la matèria |
10% |
RAE35 |
Treballs: Tots els treballs s'hauran d'entregar obligatòriament a través de l'Aula Virtual en la data indicada. No s'acceptarà cap treball fora de termini. La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu. Per tant, el plagi o la còpia de treball aliè seran penalitzats segons la Normativa de drets i deures dels i de les estudiants de la Universitat Pompeu Fabra. S’informarà a la Universitat i se li posarà una falta greu a l’expedient.
Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca.
La nota final de l’assignatura serà la mitjana ponderada de les avaluacions EP1, EP2, EP3, EV1 i EV3. Per poder fer aquesta mitjana cal:
1. haver tret una nota d’almenys 4/10 en l’examen final (EP1)
2. i haver tret una nota d’almenys 4/10 en el treball final de l’assignatura (mitjana d’ EP2 i EP3),
3. i haver tret una nota d’almenys 4/10 en l’avaluació virtual (mitjana d’EV1 i EV3),
Aprovarà l’assignatura en el període ordinari l’alumne/a que compleixi els 3 anteriors requisits (que pugui fer la mitjana) i que aquesta mitjana sigui de 5 o més sobre 10.
Període d'avaluació extraordinari
En el cas de que un alumne/a no hagi aprovat l’assignatura en el període ordinari, podrà fer l’examen de recuperació, sempre que s’hagi presentat a l’examen final ordinari (EP1). En aquest cas, la nota de l’examen de recuperació suposarà un 40% de la nota final, fent mitjana amb la resta d’activitats avaluatives, seguint la ponderació descrita anteriorment. Excepcionalment, no cal complir els requisits b), c) i d) anteriors per fer mitjana, però sí que la nota de l’examen de recuperació sigui almenys d’un 4/10.
Si l’estudiant no es presenta a l’examen ordinari no podrà fer l’examen de recuperació i tindrà l’assignatura suspesa.
Si l’estudiant es presenta a l’examen de recuperació però no arriba a 4/10 en aquest examen, o la mitjana ponderada de totes les avaluacions no arriba a 4/10, tindrà l’assignatura suspesa.
Les activitats avaluables EP2, EP3, EV1 i EV3 no es poden recuperar.
Argimon Pallàs JM, Jiménez Villa J. Métodos de Investigación Clínica y Epidemiológica (5ª ed.). Elsevier. Madrid, 2019.
Reyes A. Técnicas de búsqueda y uso de la información. Editorial Universitaria Ramón Areces. Madrid 2013.
Salamanca Castro, AB. El aeiou de la investigación en enfermería. Editorial FUDEN. Madrid, 2013.
Fletcher RH, Fletcher SW, Fletcher GS. Epidemiologia clínica (5ª edición). Editorial Lippincot Williams and Wilkins. Wolkers Kluwer Health. Hospitalet de Llobregat, 2016.
Lluch G, Nicolás M. Escriptura acadèmica: planificació, documentació, redacció, citació i models. Editorial UOC. Barcelona, 2015.
Pierola G. Medicina preventiva y salud pública (12ª edición). Editorial Elsevier Masson. Barcelona, 2016.