Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Rosa Herrero Antón

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Aïda Varea Espelt

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • B1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que tingui la seva base en l'educació secundaria general, i s'acostumi a trobar a un nivell que, tot i que amb el suport de llibre de text avançats, inclogui també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

  • B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científica o ètica

  • B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat

Competències específiques
  • EFB1_Capacitat per a la resolució dels problemes matemàtics que puguin plantejar-se a l'enginyeria. Aptitud per aplicar els coneixements sobre: àlgebra lineal, càlcul diferencial i integral, mètodes numèrics, algorítmica numèrica, estadística i optimització

  • EFB2_Comprensió i domini dels conceptes de camps i ones i electromagnetisme, teoria del circuits elèctrics, circuits electrònics, principi físic dels semiconductors i families lògiques, dispositius electrònics i fotònics, i la seva aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Presentació de l'assignatura


Es tracta d'un curs de Física amb el propòsit de familiaritzar els estudiants amb els conceptes i principis físics relacionats amb les tecnologies de la informació i comunicació.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 0. Repàs de Mecànica

Tema 1. Electroestàtica

  1.  Camp elèctric
  2.  Potencial elèctric i energia
  3.  Conductors i condensadors
  4.  Dielèctrics

Tema 2. Magnetoestàtica

  1.  Materials magnètics
  2.  Força magnètica
  3.  Camp magnètic

Tema 3. Electromagnetisme

  1.  Inducció magnètica
  2.  Equacions de Maxwell
  3.  Ones electromagnètiques

Tema 4. Teoria de circuits

  1.  Dispositius elèctrics
  2.  Llei d’Ohm
  3.  Lleis de Kirchhoff
  4.  Circuits de corrent contínua
  5.  Circuits de corrent altern

Activitats i sistema d'avaluació


70% Proves

Parcial 1 (35%): per aprovar aquesta prova s’ha de treure una nota mínima d’un 5. Els/les alumnes que hagin superat aquesta prova es veuen alliberats/des de la matèria per a l’examen final.

Final (35%): estarà format per dues parts:

  1. Els que hagin suspès el Parcial 1 s’hauran d’examinar de la totalitat de l’examen Final, en aquest cas contarà un 70% de l'assignatura.
  2. Els que hagin aprovat el Parcial 1, només s’hauran d’examinar de la segona part de l’examen Final. Cal obtenir una nota de 4/10 al segon examen per tal de fer mitjana amb la nota de la primera prova.

10% Presentació d’exercicis individuals. Aquesta part no és recuperable.

20% Presentació dels informes de pràctiques. Aquesta part no és recuperable i l'assistència en les pràctiques al laboratori és obligatòria.

L’assignatura serà aprovada si la suma ponderada de totes les proves i l’entrega d’exercicis és igual o superior a 5. En cas contrari aniran a la recuperació amb tota la matèria.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

 

 

Bibliografia


Bàsic

Alcaraz i Sendra, Olga; López López, José; López Solanas, Vicente (2006) Física. Problemas y ejercicios Resualtos. Pearson educación, S.A.

Serway, Raymond A.; Jewett, John W. Jr. (2005) Física para ciencias e ingenierías. 6 ed. Thomson.

Tipler, Paul. A.; Mosca, Gene (2010)  Física per a la Ciència i la Tecnologia. Volum 2. 6a edició. Reverté.