Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Ariadna Vázquez García

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Les classes es faran en català. L’alumnat pot comunicar-se tant en català com en castellà durant les classes, de la mateixa manera que pot fer els treballs en qualsevol de les dues llengües. Es demana correcció lingüística en tots els casos.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Presentació de l'assignatura


En l’actualitat ens envolten permanentment missatges audiovisuals de diversos tipus. En "l'era de les pantalles”, rebem aquests impulsos per mitjà de múltiples canals i en les diferents facetes de la nostra vida, des de la vida professional fins a la personal. És important, per tant, reflexionar sobre la naturalesa d’aquests missatges que afecten la nostra quotidianitat, així com sobre la manera en què s’organitzen i relacionen, i sobre el seu origen i evolució.

En aquesta assignatura es farà un recorregut pel desenvolupament històric, estètic i tecnològic de la fotografia, el cinema, la ràdio, la televisió i, dels més recents, Internet i els videojocs. Ens fixarem en la seva aparició i trajectòria, en les característiques expressives de cadascun d’ells i, com a conseqüència, en allò que tenen en comú.

Per aconseguir-ho, ens ajudaran molts exemples de casos concrets, i també altres materials explicatius. És important no només conèixer aquest recorregut, sinó també desenvolupar un pensament crític al voltant d’obres que influiran l'alumnat a l’hora de desenvolupar productes propis al llarg del grau. També es faran seminaris i treballs d’estil acadèmic per aprofundir en el temari mitjançant l'aprenentatge actiu (que serviran per a familiaritzar l'estudiantat amb una forma de treballar que es demanarà durant el grau) i es facilitaran lectures que suscitin la reflexió.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


1. LA FOTOGRAFIA

Naixement i inicis de la fotografia.

Expansió de la fotografia en el segle XIX. Pioners i pioneres.

Fotoperiodisme i fotodocumentalisme.

Evolució durant el segle XX i XXI. Algunes autories.

 

2. EL CINEMA

Precinema i orígens del cinema. Pioners i pioneres.

Consolidació de la narració i avantguardes cinematogràfiques.

Classicisme cinematogràfic. Gèneres i autories.

Cinematografies nacionals.

Nous cinemes i algunes personalitats de la segona meitat del segle XX.

 

3. LA RÀDIO

Invent i inicis de la radiodifusió.

Evolució tècnica, programativa i social del mitjà radiofònic.

La ràdio a Espanya i Catalunya al llarg del s. XX.

 

4. LA TELEVISIÓ

Orígens de la televisió.

Evolució tecnològica, programativa i social de la televisió.

Modernitat del mitjà televisiu.

La televisió a Espanya i Catalunya. Naixement i evolució.

 

5. INTERNET I ELS VIDEOJOCS

Orígens i història d’Internet. Evolució tecnològica i social de la xarxa.

Els videojocs: naixement i història.

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d'avaluació conté dues parts diferenciades: la part teòrica i la part corresponent a les activitats d'avaluació continuada.

La part teòrica (examen parcial 15% i examen final 35%), corresponent al 50% de la nota, ha de tenir una mitja ponderada igual o superior a 5 per tal d’aprovar l’assignatura. En cas contrari, i independentment de la nota de la resta d'activitats, l’estudiant suspendrà l’assignatura. La part de teoria és recuperable en període de recuperació sempre i quan l'estudiant hagi realitzat l'examen en la convocatòria ordinària.

La part d'avaluació continuada val el 50% de la nota final i consisteix en les següents activitats (no recuperables) amb els corresponents percentatges d'avaluació:

  • Activitat 1-  Timeline col·laboratiu: val un 5%
  • Activitat 2 - Full de sala: val un 5%
  • Activitat 3-  Puzle (activitat vinculada a la competència transversal d'autonomia i pensament crític - CTT 5.1): val un 10% de la nota. 
  • Activitat 4 - Treball d'anàlisi d'una o més obres audiovisuals (treball conjunt amb l'assignatura de Llenguatge i expressió audiovisual): val un 30% 

 

Normes de realització de les activitats:

Les activitats hauran de respondre als criteris indicats a classe i/o als enunciats de les mateixes i s'han de lliurar dins del termini establert. Si una activitat no es fa o no es lliura a temps, l'estudiant tindrà un 0 en la mateixa.

Per la naturalesa de l'assignatura, l'ortografia i sintaxi en l'expressió escrita són avaluables, així que les faltes d'ortografia i sintaxi seran penalitzades restant 0,25 punts cadascuna.

No es poden lliurar treballs entregats en cursos anteriors, totalment o parcial.

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Baget Herms, Josep Maria (1994). Història de la televisió a Catalunya. Generalitat de Catalunya, Centre d'Investigació de la Comunicació.

Castells, Manuel (2001). La Galaxia internet. Plaza&Janés.

Sontag, Susan (2009). Sobre la fotografia. Debolsillo.

Complementària

Altés, Elvira (2021). Dones a les ones. La història de la ràdio a Catalunya en la veu de les dones. Pagès Editors.

Arboledas, Luis & Bonet, Montse (2014). The Radio in Spain: European Appearance, Franco’s Legacy. Javnost-The Public, 21(4): 67-82.

Bonet, Montse (2005). La radio española 1994-2004. Una década de consolidación y desencanto. Sphera Pública, (5), 59-70.

Brinson, Susan (2005), From Marconi to Cop Rock. An introduction to Broadcasting history. A: Winn, Emmet & Brinson, Susan (eds), Transmitting the Past. Historial and Cultural Perspectives on Broadcasting. Tuscaloosa: The University of Alabama Press, p. 1-15. 

Bustamante, Enrique (2013). Historia de la Radio y la Televisión en España. Una asignatura pendiente de la democracia. Editorial Gedisa.

Camporesi, Valeria (2014). Fotografías animadas. Nace una nueva manera de pensar el mundo. A: Pensar la historia del cine. Cátedra.

Domínguez, Vicente (coord.) (2007). Pantallas depredaroras. El cine ante la cultura visual digital. Ediciones de la Universidad de Oviedo.

Donovan, Tristan (2018). Replay: La historia de los videojuegos. Héroes de Papel.

Franquet, Rosa (2001). Història de la ràdio a Catalunya al segle XX: de la ràdio galena a la ràdio digital. Generalitat de Catalunya, Departament de la Presidència, Direcció General de Radiodifusió i Televisió.

Freund, Gisèle (1983). Los primeros fotógrafos. A: La fotografía como documento social. Gustavo Gili.

Moragas, Miquel de (2022). La comunicación y sus cambios. De los orígenes al móvil. Aldea Global.

Navalbos, Lourdes (1998). Los efectos de la guerra de los mundos en la audiencia. Factores desencadenantes del "pánico radiofónico". Semiosfera, 8, p. 119-137.

Newhall, Beaumont (2008). Historia de la fotografía. Gustavo Gili.

Pariser, Eli (2017). El contenido por la relevancia. A: El filtro burbuja. Cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Penguin Random House, p. 31-54.

Postman, Neil (1993). L’era del “show business”. A: Divertim-nos fins a morir. Llibres de l'Index, p. 107-125.

Rosenberg, Alejandra (2016). Sobre el Women Film Pioneers Project. Cinema Comparat/ive Cinema, vol. IV, num 8, p. 17-23.

Rueda, José Carlos; Galán, Elena & Rubio, Ángel L. (2014). Historia de los medios de comunicación. Alianza Editorial.

Sougez, Marie-Loup (1994). Historia de la fotografía. Cátedra.

Sousa, Jorge Pedro (2011). Historia crítica del fotoperiodismo occidental. Manganeses de la Lampreana, Zamora Comunicación Social.

Vázquez Montalbán, Manuel (1997). Historia y comunicación social. Crítica.

VV. AA. (1995). Historia general del cine. Cátedra.