Que estàs buscant?
Tant en les sessions de teoria com en les de pràctiques es pot usar indistintament el català i el castellà.
E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E16_Idear, dissenyar, planificar i realitzar una peça audiovisual publicitària des de la conceptualització del seu missatge, l'elaboració del guió, l'estratègia de comunicació i la seva difusió
L'assignatura de Guionatge audiovisual forma part del grup d'assignatures de formació bàsica i constitueix una primera aproximació a l'escriptura de guions (principalment de ficció) i a la seva comprensió estructural i narrativa. S'estudien, doncs, les eines bàsiques d'escriptura per a l'audiovisual, la dramatització i s'aprofundeix en la teoria de la narrativa audiovisual. Tot plegat amb la intenció que l'alumnat pugui escriure i analitzar productes audiovisuals des d'un punt de vista de la trama i de la història que es pretén explicar.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Temari
Tema 1: El guió i els mitjans.
1.1. Què és un guió.
1.2. Tipus de guions.
1.3. Característiques dels guions en funció del mitjà i ús.
1.4. Fases en la construcció del guió.
1.5. Guió literari
1.6. Guió tècnic.
Tema 2: Principis bàsics de la narrativa audiovisual.
2.1. Narrar amb imatges.
2.2. Principis bàsics de l'escriptura dramàtica
2.3. El concepte de gènere.
2.4 L'estructura mítica:
- El viatge de l'heroi.
- Les trames mestres.
- Els arguments universals.
Tema 3: Estructura i construcció narrativa.
3.1 La dramatització.
- El conflicte.
- La trama: mestra i secundàries.
3.2. El disseny argumental.
3.3 L'estructura clàssica en tres actes.
3.4. Recursos i dosificació d'informació.
3.5. Punt de vista i narrador.
Tema 4: Construcció de personatges.
4.1. Tipus de personatges.
4.2. La caracterització.
4.3. Com donar-los a conèixer.
- La identificació.
- L'arc de transformació.
Tema 5: Diàlegs
5.1. Principis bàsics del diàleg.
5.2 Text i subtext.
5.3 Caracterització a través del diàleg.
L'apartat teòric de l'assignatura (60% de la nota final) serà avaluat mitjançant un examen teòric, que constitueix el 50% de la nota final, i dels seminaris, que constitueixen el 10%.
L’apartat pràctic de l’assignatura (40% de la nota final) serà avaluat mitjançant la presentació del dossier d'un guió de curtmetratge:
L'assistència a les classes de pràctiques és obligatòria en un 80%. Si l'assistència a pràctiques és inferior al 80%, la part pràctica de l'assignatura queda automàticament suspesa.
Per la naturalesa de l'assignatura, la qualitat de l'expressió escrita i l'ortografia són avaluables, així que les faltes d'ortografia i de puntuació seran penalitzades restant 0,10 punts cadascuna.
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l'autoria.
D'acord amb la col·laboració establerta entre les assignatures de Producció audiovisual, Disseny gràfic i Guionatge audiovisual, el material elaborat en la part pràctica d'una d'aquestes d'assignatures podrà servir de base o suport en les activitats i lliuraments de les altres dues assignatures.
Sistema de qualificació (avaluació)
1/ Qualificació ordinària
Requisits mínims: Cal aprovar tant l'apartat teòric com l'apartat pràctic de l'assignatura per poder accedir a la qualificació ordinària. Es dóna l'oportunitat a la recuperació d'anar només amb la part suspesa.
La Nota final s'obté de la següent ponderació de les qualificacions parcials (en el cas d'haver aprovat pràctiques i teoria):
NFinal = NTeoria 60% + NPràctiques 40%
NTeoria = NExamen 50%+ NSeminaris 10%
NPràctiques = Entrega parcial dossier 10% + Entrega dossier final 25% + Pitching 5%
NPràctiques s'obté de la mitjana ponderada de les activitats de caràcter pràctic realitzades durant el curs (entrega parcial i final d'un dossier i guió d'un curtmetratge i pitching grupal)
NSeminaris consisteix en l'avaluació de dues activitats individuals realitzades durant el curs a l'aula.
Per tal d'aplicar el 60-40 de la NFinal cal aprovar obligatòriament l'examen teòric.
2/ Qualificació de Recuperació
En cas de no superar els requisits mínims per a una qualificació ordinària, l’alumne podrà recuperar la nota de la part no superada (NTeoria o NPràctiques).
És necessari haver obtingut una qualificació diferent a No Presentat en la part a recuperar.
Els seminaris no es podran recuperar. La prova de recuperació de la part teòrica (60%) consistirà en un examen teòric que contindrà qüestions relatives a la teoria, els visionats fets a l'aula i els seminaris. La prova de recuperació de la part pràctica (40%) farà referència a qüestions relatives a la part pràctica de l’assignatura. Per recuperar la part pràctica es demanarà a l'alumne l'elaboració i correcció del dossier suspès o una prova individual concreta que es donarà a conèixer abans de la data de recuperació.
La nota vàlida per a calcular la NFinal serà sempre la obtinguda en aquesta Recuperació que serà màxim un 7.
- Field, Syd. (1987). El Libro del Guión: Fundamentos de la escritura de guiones. Plot Ediciones.
- McKee, Robert. (1997). El guión. Alba Editorial.
- Seger, Linda (2000). Cómo crear personajes inolvidables: guía práctica para el desarrollo de personajes en cine, televisión, publicidad, novelas y narraciones cortas. Paidós.
- Aranda, Daniel, De Felipe, Fernando, Icart, Pau, Pujol, Cristina. (2006). Cómo construir un buen guion audiovisual. Ed. UOC.
- Balló, Jordi; Pérez, Xavier. (1995). La llavor immortal: els arguments universals en el cinema. Empúries.
- Chion, Michel. (1989). Cómo se escribe un guión. Cátedra.
- Comparato, Doc. (2002). De la creación al guión. Ed. RTVE.
- Davis, Rib. (2004). Escribir guiones: desarrollo de personajes. Paidós.
- Mamet, David. (2016). Los tres usos del cuchillo. Sobre la naturaleza y la función del drama. Alba Editorial.
- McKee, Robert. (2018). El diálogo: El arte de hablar en la página, la escena y la pantalla. Alba Editorial.
- Vogler, Cristopher. (2002). El viaje del escritor. Ma Non Troppo.
- Campbell, Joseph. (2020). El héroe de las mil caras. Atalanta.