Que estàs buscant?
S'acceptaran treballs i presentacions en les dues llengües co-oficials.
E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components
E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
Documental de creació: guió i realització és una assignatura en la qual s'aprendrà a realitzar una obra audiovisual des del tractament creatiu de la realitat. A partir de documentals contemporanis es comprendrà l'aspecte cinematogràfic del cinema del real avui i posteriorment es farà una immersió gradual en grans exemples de documentals inspiradors en la història del cinema, per a entendre els aspectes de la seva transformació en diversos contextos.
Documental de creació és una assignatura que combina una reflexió profunda sobre el cinema del real amb una pràctica intensa d'aquest gènere audiovisual. El mètode inclou la creació de peces com a muntatge en càmera i peça sonora, exercicis pràctics d'aprenentatge de les diverses modalitats, gravació en l'entorn, escriptura de guió i acostament a festivals de cinema i altres espais clau de desenvolupament i exhibició d'obres documentals.
Com a resultat final els estudiants produiran per grups un curtmetratge documental més extens i desenvolupat amb la intenció que pugi exhibirse en entorns universitaris o independents. L'assignatura combina reflexió, pràctica i teoria d'una forma orgànica, brindant una aproximació professional al documental i està dirigida a un alumnat que ja ha adquirit un coneixement significatiu de l'audiovisual al llarg dels tres anys previs en els seus estudis de GMA.L'assignatura s'impartirà durant el segon i el tercer trimestre.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
BLOC A: EL DOCUMENTAL DE CREACIÓ
A1. Introducció al documental de creació
1.1. Una aproximació conceptual al documental de creació. Els universos documentals.
1.2 El documental clàssic. Orígens.
1.2. La qüestió del realisme, la versemblança i el compromís autoral.
1.3. Classificació i categories de documental.
1.4. Principis de creació documental: Rabiger, Segarra.
A2. Documental i Cinema moderne: els limits de l'objectivitat
2.1 Free Cinema.
2.2 El cinema directe nord-americà.
2.3 El Candid eye canadenc.
2.4 El Cinema Verité i qüestionaments al directe. El documentalista com agent catalizador.
2.5 Qüestionaments al cinema directe.
A3. El Documental i la postmodernitat
3.1. Girs en el documental.
3.2. El documental performatiu.
3.3.El fals documental (mockumentary).
3.4 El documental autobiogràfic/gir subjectiu.
3.5 Altres geografies del documental autobiogràfic.
A4. Construcció de memòria, documental social y polític
4.1 El documental en contextos de guerra i post/conflictos.
4.2 Transformacions del documental durant la II Guerra Mundial.
4.3 Dictadura i transició a Espanya.
4.4 Imatge y retòrica després del’Holocaust.
4.5 “Cap a un tercer cinema llatinoamericà”: Cuba, l'Argentina, el Brasil, Bolívia, Colòmbia i Xile.
A5. Noves reflexions a través del documental: material d'arxiu
5.1 Redescobriment dels arxius i el paper de la memòria.
5.2 Foundfootage, tècniques i exploracions de l'arxiu digital.
5.3 El collage al cinema documental.
5.4 Contra-arxius.
A6. Noves imatges (i sons) documentals
6.1 Assaig documental/gir reflexiu: formes i maneres assatgístiques.
6.2 Esdevenirs del Feminisme.
6.3. Documental postcolonial i cinema en els marges.
6.4 Territoris-mutació, noves cartografies documentals.
6.5 Imatges immersives. Nous espais documentals.
6.6 El documental i les avantguardes.
BLOC B: PROCÉS DE CREACIÓ DEL DOCUMENTAL
B1. La idea
1.1. Idea, història, sinopsi.
1.2. Tipus, topos i re/cerca.
1.3. Documentació i fonts.
B2. El guió documental
2.1 Característiques del guió documental.
2.2. Guió de rodatge.
2.3. Guió en el muntatge.
B3. Els personatges
3.1. Selecció i treball previ.
3.2. Tractament visual i sonor.
3.3. Qüestions ètiques en el treball amb els personatges.
B4. Estructures, recursos narratius i posada en escena
4.1. Organització narrativa del material documental.
4.2. Observar o provocar.
4.3. Seqüència, durada i presa.
4.4. Tractament i concepció global.
4.5. So, paraula i música.
4.6. Narrador, entrevista i diàleg.
B5. Realització, mirada i pols documental
5.1. Models de rodatge.
5.2. Punt de vista.
5.3. Permisos de rodatge i autoritzacions.
B6. Arxiu i document: material visual i sonor
6.1. Material d’arxiu (fotografia, vídeo, sons).
6.2. Integració de materials i estil.
6.3. Dinamització, posproducció, animació.
B7. El muntatge documental
7.1. Guió i muntatge.
7.2. Ritme i estructura.
7.3. El muntatge de la paraula (entrevistes i veu en off).
7.4. Muntatge i discurs audiovisual.
7.5 Etalonatge, postproducció de so i correcció de color.
B8. Producció, distribució i exhibició: el documental, la indústria, el circuit de festivals.
8.1. Disseny de l'estratègia de finançament i comercialització.
8.2. Circuits de producció i exhibició: festivals de cinema documental.
8.3. Plataformes documentals i documental interactiu.
8.4. Tendències en la producció i distribució documental.
8.5. Noves circulacions en el documental. Plataformes.
El Bloc A i el Bloc B es treballaran simultàniament, no seran consecutius.
a) Examen final global individual (25%)
b)Treball Individual (25%)
b1. Peça de muntatge en càmera (5%)
b2. Peça de documental observacional/ participatiu: activitat pràctica-teòrica. (10%)
b3. Peça de documental performatiu: activitat pràctica-teòrica. (10%)
c) Treball col·lectiu (50%)
c.1 Curtmetratge documental (25%)
c.2 Peça sonora (5%)
c.3 Teaser (5%)
c.4 Trailer (5%)
c5. Presentació pel·lícula de la filmografia en grup (5%)
c6. Ressenya en vídeo de festival de cinema proposat segons calendari (5%)
L'estudiant haurà d'obtenir una qualificació mínima de 5 a l'exàmen final per tal que les altres activitats avaluatives siguin preses en consideració per a calcular la qualificació.
Recuperació
Només és recuperable l'examen teòric.
En l'examen de recuperació s'haurà d'obtenir una qualificació mínima de 5 perquè les altres activitats avaluables siguin preses en consideració per a calcular la qualificació final de l'assignatura.
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
Qualsevol forma de frau académic serà sancionada d'acord amb la normativa d'avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l'ús indegut d'eines d'intel.ligència artificial generativa, el professorat de l'assignatura podrà convocar l'estudiant a una entrevista individual amb l'objectiu de verificar-ne l'autoria.
FILMOGRAFIA (Aquesta filmografia es treballa a classe, per tant és matèria d'avaluació).
El agente topo (Maite Alberdi, 2020)
Correspondencia (Carla Simón y Dominga Sotomayor, 2020)
La metamorfosis de los pájaros (Catarina Vasconcelos, 2021)
The story of looking (Marc Cousins, 2021)
Luz por todas partes- All light everywhere (Theo Anthony, 2021)
Sis dies corrents (Neus Ballús, 2021)
La mecánica de los fluidos (Gala Martínez, 2022)
Knit Island (Ekiem Barbier, Quentin L'Helgouach, Guilhem Causse, 2023)
La madre de todas las mentiras (Asmae El Moudir, 2023)
Retratos Fantasmas (Kleber Mendonça Filho, 2023)
Riefenstahl (Andres Veiel, 2024)
El minuto heroico (Mónica Terribas, 2025)
Punt de no retorn (Raúl Gallego Abellán, 2025)
Nostalgia de la luz (Guzmán, 2010)
5 Broken Cameras (Burnat y Davidi, 2011)
Mapa (Elias Leon Siminiani, 2012)
La imagen perdida (Rithy Panh, 2013)
Machine gun or Typewriter? (Travis Wilkerson, 2015)
No home movie (Chantal Akerman, 2015)
I am not your negro (Raul Peck, 2016)
Muchos hijos, un mono y un castillo (Gustavo Salmerón, 2017)
Los espigadores y la espigadora (Agnès Varda, 2000)
En construcción (José Luis Guerín, 2000)
Bright Leaves (Ross Mc. Elwee, 2002)
Cravan vs. Cravan (Isaki Lacuesta, 2002)
Los rubios (Albertina Carri, 2003)
Tarnation (Jonathan Caouette, 2003)
Grizzly Man (Werner Herzog, 2005)
Santiago (Joao Moreira-Salles, 2006)
Wide awake (Alan Berliner, 2006)
Jogo de escena (Eduardo Coutinho, 2007)
Waltz con Bashir (Ari Folman, 2008)
48 (Susana De Sousa Dias, 2009)
Nuestra voz de tierra, memoria y futuro (Marta Rodríguez y Jorge Silva, 1982)
Reassemblage (Trihn T. Minha, 1982)
Sans Soleil (Chris Marker, 1983)
Tokio Ga, Cuaderno de ciudades y de ropa (Wim Wenders, 1985)
La delgada línea azul (Errol Morris, 1988)
El país de los sordos (Nicolas Philibert, 1992)
London (Patrick Keiller, 1994)
Monos como Becky (Joaquim Jordà, 1999)
Primary (Robert Drew, 1960)
La pirámide humana (Jean Rouch, 1961)
Crónica de un verano (Jean Rouch y Edgar Morin, 1961)
The war game (Peter Watkins, 1965)
Titicut Follies (Frederick Wiseman, 1967)
Salesman (Hermanos Albert y David Maysles, 1968)
La hora de los hornos (Octavio Getino y Pino Solanas, 1973)
El desencanto (Jaime Chávarri, 1976)
Agarrando pueblo (Luis Ospina y Carlos Mayolo, 1977)
Queridísimos verdugos (Basilio Martín Patino, 1977)
Los amos locos (Jean Rouch, 1955)
Noche y niebla (Alain Resnais, 1955)
Cartas de Siberia (Chris Marker, 1957)
Moi, une noir (Jean Rouch, 1958)
Nanook el esquimal (Robert y Francis Flaherty, 1922)
Berlín, sinfonía de una gran ciudad (Walter Ruttmann, 1928)
El hombre de la cámara (Dziga Vértov, 1929)
Lluvia (Joris Ivens, 1929) - cortometraje
Tierra sin pan 'Las Hurdes' (Luis Buñuel, 1933)
Night mail (Harry Watt, Basil Wright,1936)
El triunfo de la voluntad (Leni Riefenstahl, 1936-37)
Nichols, Bill. (2013). Introducción al documental. Universidad Autónoma de México.
Rabiger, Michael. (2006). Tratado de dirección de documentales. Ediciones Omega.
Sellés, Magdalena. (2008). El documental. UOC.
Balló, Jordi y Oliva, Mercé. (2024). La imatge incessant. Anatomía de las formas audiovisuales. Anagrama.
Barnow, Erik. (1998). El documental. Historia y estilo. Gedisa.
Barreiro, Maria Soliña. (2013). De madera y niebla: Esbozo crítico del cine documental español. Icónica 6, 20-25. https://www.academia.edu/10631637/_De_madera_y_niebla_Esbozo_crítico_del_cine_documental_español_Icónica_no_6_otoño_2013_Cineteca_Mexicana
Breschand, Jean. (2004). El documental, la otra cara del cine. "Los pequeños cuadernos de Cahiers du Cinema". Paidós.
Bruzzi, Stella. (2000). New Documentary. A critical Introduction. Indiana University.
Carrero, Pilar, Talens, Jenaro. (2018). El relato documental (2ª ed.). Cátedra.
Català, Josep María i Cerdán, Josetxo. (2008). Después de lo real. Pensar las formas del documental, hoy. Archivos de la Filmoteca Valenciana, vol. 1 (57-58), 6-25.
Català, Josep María. (2010). La necesaria impureza del documental. Líbero, Revista do Programa de Pós-graduaçao da Facultade Cásper, Sao Paulo, 13 (25), 45-56.
Cerdán, Josetxo i Torreiro, Casimiro. (2007). Al otro lado de la ficción. Trece documentalistas españoles contemporáneos. Cátedra.
Cuevas, Efrén (2012). “El cine autobiográfico en España: una panorámica”, RILCE 28 (1), 106-125.
Cuevas, Efrén. (2008). Del cine doméstico al autobiográfico: camino de ida y vuelta. En Martín, Gregorio (ed.), Cineastas frente al espejo (p. 101-120). T&B Editores.
Feldman, Simón. (2005). Guión argumental, guión documental. Gedisa.
Frisón Fernández, Carlota. (2021). Cuatro pasos hacia las palabras del silencio en el cine. Journal of Sound, Silence, Image and Technology, 4 , p 65-81.
Gómez Segarra, Manuel. (2016). Quiero hacer un documental (2ª ed.). Ediciones Rialp.
García López, Sonia y Gómez Vaquero Laura. (2009). Piedra, papel y tijera. El collage en el cine documental. Ocho y medio.
Guardiola, Juan. (2016). Colonia América. Notas para un cine (post)colonial en español. Secuencias. Revista Historia del Cine. 43-44. https://revistas.uam.es/secuencias/article/view/7301
Guzmán, Patricio. (1998). El guion en el cine documental. Revista Viridiana. Madrid.
Guzmán, Patricio. (2023). Filmar lo que no se ve. Filmar lo invisible. Una manera de hacer. Lom Ediciones.
Kellen, Sarah. (2014). Maya Deren. Incomplete Control. Columbia University Press.
Ledo, Margarita. (2004). Del cine ojo al Dogma 95. Paseo por el amor y muerte del cinematógrafo documental. Paidós.
Luna, Maria. (2018). Mapping heterotopias in Colombian documentary films. En Iván Villarmea y Filippa Rosario (Eds.). New approaches to cinematic spaces. Routledge. pp. 166-178
Luna, Maria. (2022). “All light everywhere: Cuando una imagen habla. ¿Qué dice?”. Revista La pesadilla de Nanook. Corporación colombiana de documentalistas. ALADOS. https://lapesadilladenanook.org/en-breve-resenas/cuando-una-imagen-habla-que-dice-maria-luna/
Luna, Maria. (2024). “Retratos fantasmas: Las películas de ficción son los mejores documentales”. Revista La pesadilla de Nanook. Corporación colombiana de documentalistas. ALADOS. https://lapesadilladenanook.org/en-breve-resenas/retratos-fantasmas-las-peliculas-de-ficcion-son-los-mejores-documentales-maria-luna-rassa
Minguez, Noberto (ed.). (2019). Itinerarios y formas del ensayo audiovisual. Gedisa.
Mora, Pablo, Luna Maria y Samper, Daniela (Eds.) (2021). Territorio y memoria sin fronteras. Nuevas estrategias para pensar lo real. Alados, Editorial PUJ, Uniminuto.
Nichols, Bill. (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Paidós.
Ortega, Maria Luisa. (2005). Nada es lo que parece. Falsos documentales, hibridaciones y mestizajes del documental en España. Editorial 8 y ½.
Ortega, Maria Luisa. (2024). Culturas del cine documental. De la España republicana a los años 60. Ediciones Universidad de Salamanca.
Puche, Carmen. (2007). Guia para la elaboración de dosieres de proyecto. UOC.
Rascaroli, Laura. (2008) The Essay Film: Problems, Definitions, Textual Commitments. Framework: The Journal of Cinema and Media, 49(2), 24-47.
Renov, Michael. (1993). Theorizing Documentary. Routledge.
Rouch, Jean. (2003). Ciné Ethnography. University of Minnesota Press.
Sophie Mayer y Elena Oroz. (2018). Lo personal es político. Feminismo en el cine documental. Fondo de publicaciones. Gobierno de Navarra.
Stara, Daniela. (2016). Por una reconstrucción crítica de Glauber Rocha. Revista Cinemas d’Amerique Latine. 24, 40-53. https://doi.org/10.4000/cinelatino.2504
Sucari, Jacobo. (2017). Del Espacio Público, a La Ciudad Como Hipertexto orgánico. Kult-Ur 4 (7), 199-214.
T. Minha. Trin. (2019). Woman native other. Writing postcoloniality and feminism. Indiana University Press.
Torreiro, Casimiro. (2010). Realidad y creación en el cine de no-ficción. Cátedra.
Weinrichter, Antonio (2005). El cine de no ficción: desvíos de lo real. T&B Editores.
Weinrichter, Antonio. (2007). La forma que piensa. Tentativas en torno al cine ensayo. Fondo de publicaciones. Gobierno de Navarra.
Weinrichter, Antonio. (2009) Metraje encontrado. La apropiación en el cine documental y experimental. Fondo de publicaciones. Gobierno de Navarra.