Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Joan Triadó Aymerich

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Ramon Serra Camp

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 3

Llengües d'impartició


  • English

Reason for Conducting the Course in English: Conducting this course in English for native Catalan/Spanish-speaking students offers significant advantages:

  • Global Competence: Training in English enables students to effectively communicate with international partners, suppliers, and clients, crucial in a globalized world where logistics operations often cross borders.

    Access to Updated Resources: Many of the most current and comprehensive resources, such as research, academic articles, and industry publications, are available in English. Studying in English allows students to access and utilize these valuable materials, staying up-to-date with the latest trends and advancements.

    Specialized Technical Vocabulary: Training in English helps students acquire specialized logistics vocabulary, essential for professional communication and understanding industry-specific terminology. This is particularly important for writing technical reports, reading manuals, and interacting with logistics software.

    Better Career Opportunities: Proficiency in English can significantly enhance students' employment prospects in multinational companies and organizations operating globally. Many of these companies seek employees who can communicate effectively in English and are familiar with international logistics terminology and practices.

    Professional Networking Development: English is often the common language at international conferences, seminars, and professional networks. Training in English allows students to build connections and engage with professionals worldwide, opening doors to collaborations, learning opportunities, and continuous professional development.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • K17. Reconèixer els paràmetres i elements que defineixen la gestió de la cadena de subministrament.

  • K18. Identificar els elements i variables per a la justificació de plans d’aprovisionament, producció, emmagatzematge i distribució.

  • S33. Aplicar la seva capacitat d’anàlisi crítica, d’autoconeixement, d’intel·ligència emocional i la seva capacitat d’aprendre a aprendre per resoldre les situacions a les quals ha de fer front dins del seu àmbit personal o professional.

  • C13. Aplicar els mètodes, tècniques i instruments per a la gestió i disseny de magatzems, així com la planificació i control del flux de materials en una planta productiva i les tècniques, instruments i simuladors per al disseny i gestió de rutes d’aprovisionament, producció, emmagatzematge i distribució.

  • C34. Elaborar un judici crític davant d’una realitat exposada utilitzant arguments, essent capaç de mostrar habilitats de treball col·laboratiu en diversos grups i de reconèixer el dret de les persones a participar en qüestions que les afecten, identificant també els reptes de l’economia circular i les solucions actuals en la seva disciplina.

  • C36. Desenvolupar i presentar treballs i altres activitats, incorporant la perspectiva de gènere com una variable a contemplar en l’anàlisi d’aquesta realitat i en la presa de decisions.

Presentació de l'assignatura


Assignatura emmarcada en la matèria de direcció d’operacions. L’assignatura pretén introduir a l’alumne en els conceptes, principis i fonaments bàsics de la logística empresarial, especialment en el que fa a la distribució i la gestió de la cadena de vendes, el disseny i gestió de magatzems, i la gestió del transport per a la distribució. També inclou continguts relacionats amb el procés d’internacionalització de l’empresa i la logística internacional.

Un altre dels objectius de l'assignatura és que l'alumne tingui un primer contacte amb la direcció i lideratge d'equips logístics, el treball per objectius de negoci (KPI's) i la utilització del procés A3 per resoldre problemes. Això inclou aconseguir consens, guiar els membres de l'equip a través d'un enfocament estructurat de resolució de problemes, i liderar amb exemple, demostrant com aplicar el procés A3 per abordar problemes logístics complexos.

L'aula en què s'imparteix l'assignatura (de forma física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui a l'alumnat o al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on puguem equivocar-nos i aprendre sense haver de patir prejudicis dels altres. 

Continguts


Títol contingut 1:   Gestió de la demanda en logística

Dedicació:  28

Grup Gran: 8

Grup Petit: 4

Aprenentatge autònom: 16    

Descripció

  • Servei al client
  • Gestió del cicle de comanda
  • Selling Chain Management (SCM)
  • Gestió logística de l’e-commerce

Activitats vinculades

 

       

 

Títol contingut 2:   Gestió de magatzems

Dedicació: 28

Grup Gran: 8

Grup Petit:  4

Aprenentatge autònom: 16 

Descripció

  • Funció del magatzem a la xarxa logística
  • Instruments de control d’emmagatzematge
  • Quick Reponse i ECR (Efficient Consumer Reponse)
  • Disseny de magatzems.
  • Automatització de magatzems. Smart Warehousing   

Activitats vinculades

Activitat 1 y 2

       

 

Títol contingut 3:  Distribució

Dedicació:  20

Grup Gran:   6

Grup Petit: 2

Aprenentatge autònom:  12   

Descripció

  • Estratègies logístiques per a la distribució de mercaderies
  • Tipologies de xarxes de distribució
  • Disseny de xarxes de distribució
  • Distribució urbana. Smart City
  • Noves tecnologies per a la logística
  • Operadors logístics

Activitats vinculades

 

       

 

Títol contingut 4:  Gestió del transport per a la distribució

Dedicació:  18

Grup Gran:  6

Grup Petit:  0

Aprenentatge autònom:  12  

Descripció

  • Modes de transport
  • Selecció de rutes de transport
  • Planificació de rutes
  • Casos pràctics

Activitats vinculades

 

       

 

Títol contingut 5: Logística internacional

Dedicació: 6

Grup Gran:   2  

Grup Petit: 0

Aprenentatge autònom:   4 

Descripció

  • Comerç internacional. El procés d’internacionalització de l’empresa
  • INCOTERMS
  • Protecció física i jurídica de les mercaderies
  • Transport internacional. Documentació dels transport internacional

Activitats vinculades

 

Activitats i sistema d'avaluació


ACTIVITATS

PES

EXÀMENS

 40%

ACTIVITATS

 60%

 

 

 

 

 

 

 

  • L’assistència a les sessions teòriques i de laboratori, i el lliurament dels informes corresponents de les activitats és condició necessària per a l’avaluació de l’assignatura.

 

  • Serà potestatiu dels docents impartidors de l’assignatura decidir sobre la possibilitat d’afegir activitats que permetin la recuperació de les activitats suspeses.

 

  • És obligatòria la realització de totes les activitats per a obtenir la qualificació final de l’assignatura. L’algorisme de càlcul de la nota només s’aplica si la nota mitjana ponderada de les activitats és igual o superior a 4 i la nota mitjana ponderada dels exàmens és igual o superior a 4. En cas contrari l’assignatura resta suspesa.

 

  • L’examen de recuperació només dona opció a aprovar l’assignatura amb una nota de 5. L’examen de recuperació només dona opció a recuperar la nota corresponent als exàmens, en cap cas de les activitats.

 

 

Bibliografia


Bàsic

Ballou, Ronald H. (2004). Logística. Administración de la cadena de suministro. Ed. Pearson, Prentice Hall.

Chopra, S., & Meindl, P. (2016). Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation. (6th ed.) Pearson Education.

Langevin, André; Riopel; Diane (2005). Logistics Systems: Design and Optimization. Ed. Springer.

Complementària

Learning to See – value stream mapping to create value and eliminate muda by Mike Rother and John Shook by Lean enterprise institute

Managing to Learn (Using the A3 Management process to solve problems, gain agreement, mentor and lead by John Shook Ed: Lean Institute Enterprise