Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Enric Camón Luis

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Esther Rocasalbas Samsó

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees,problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat

     

Competències específiques
  • E12_Generar habilitats estratègiques contemplant l'entorn operatiu com a un projecte i establint pautes a llarg plaç i a gran escala

     

  • E13_Crear connexions entre persones, col.laboradors i empreses, posant en contacte a gent que en circumstàncies normals no coincidirien.

     

  • E16_Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una tercera llengua estrangera

     

Competències generals
  • G1_Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant enfront opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements

  • G3_Integrar els valors de justicia social, d'igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis d'Administració d'Empreses i Gestió de la Innovació controbueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i que es basa en la cultura del diàleg i de la pau

     

Competències transversals
  • T1_Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dies llengües oficials a Catalunya

  • T3_Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin la por al risc

     

Presentació de l'assignatura


L’assignatura Habilitats per a la Direcció i el Lideratge té com a finalitat proporcionar a l’alumnat una comprensió profunda i aplicada de les competències que requereix el lideratge en les organitzacions actuals. A partir d’un enfocament pràctic i participatiu, el curs integra diferents metodologies d’aprenentatge —dinàmiques d’autoconeixement, treball col·laboratiu, role-play i eines d’intel·ligència emocional— per afavorir una experiència formativa vivencial i significativa. Al llarg de les sessions, l’alumnat explorarà conceptes essencials com l’autolideratge, els estils de lideratge, la comunicació efectiva, la gestió de conflictes, la presa de decisions i la motivació d’equips, desenvolupant habilitats que són clau per dirigir persones amb consciència, coherència i responsabilitat.

El lideratge s’aborda des d’una perspectiva contemporània, centrada en la persona i en la seva capacitat d’influir positivament en el sistema. Per això, la intel·ligència emocional constitueix un eix transversal del curs, facilitant que cada estudiant identifiqui i potenciï les seves fortaleses, reconegui les àrees de millora i desenvolupi un estil de lideratge autèntic i adaptable. L’objectiu final és que l’alumnat no només assimili coneixements teòrics, sinó que adquireixi eines concretes per liderar equips diversos, gestionar situacions complexes i crear entorns de treball saludables, productius i orientats al desenvolupament del talent.

Continguts


Tema 1. Lideratge: Dirigir vs Liderar
Tema 2. Estils de lideratge
Tema 3. Autoconeixement i competències personals
Tema 4. Model OCEAN i personalitat del líder
Tema 5. Autolideratge i automotivació
Tema 6. Comunicació efectiva i feedback constructiu
Tema 7. Comunicació oral i presentació en públic
Tema 8. Treball en equip
Tema 9. Diversitat de personalitats i model DISC
Tema 10. Motivació d’equips
Tema 11. Gestió de conflictes
Tema 12. Gestió del canvi organitzatiu
Tema 13. Liderar en l’era de la Intel·ligència Artificial
Tema 14. Marca personal i proposta de valor
Tema 15. La importància del networking i com crear un bon perfil a LinkedIn

Activitats i sistema d'avaluació


  • ASSISTÈNCIA (15%): Al ser una assignatura molt pràctica, es tindrà en compte l'assistència a classe de l'alumnat.
  • PARTICIPACIÓ A CLASSE, TREBALL EN EQUIP I IMPLICACIÓ (15%): S'avalua la participació i implicació a totes les activitats realitzades dins l'aula, així com les competències del treball en equip i habilitats de lideratge.
  • PROJECTE INDIVIDUAL (20%):  El projecte individual "Líder per un dia"  consisteix en què cada alumne/a prepara de forma individual una dinàmica o una presentació sobre algun dels temes de l'assignatura i mostra les seves habilitats com a líder. El projecte individual s'ha d'aprovar per comptabilitzar la resta de l'avaluació.
  • PROJECTE GRUPAL (20%): L'alumnat participarà en grups reduïts en el "Leadership Lab" i el "Roleplay challenge", on resoldran reptes de lideratge i interpretaran escenes de conflicte i feedback. El projecte grupal s'ha d'aprovar per comptabilitzar la resta de l'avaluació.
  • EXAMEN FINAL (30%): L'examen final consisteix en un test (15%) i un cas pràctic (15%) on l'alumnat haurà de desenvolupar tots els conceptes adquirits i practicats al llarg de l'assignatura. L'examen final s'ha d'aprovar per comptabilitzar la resta de l'avaluació. En cas d'anar a recuperació, es conservaran les notes de les activitats i només s'haurà de recuperar l'examen. Si l'alumne/a no s'ha presentat en la primera convocatòria, no podrà presentar-se a la recuperació. 

Bibliografia


Bàsic

Clear, J. (2020). Hábitos atómicos: Cambios pequeños, resultados extraordinarios. Diana.

Goleman, D. (2013). Liderazgo: El poder de la inteligencia emocional. Kairós.

Lencioni, P. M. (2014). Las cinco disfunciones de un equipo: Una fábula para líderes. Empresa Activa.

Complementària

Blanchard, K. H., & Johnson, S. (2009). El ejecutivo al minuto: La forma más eficaz de dirigir a las personas. Ediciones Paidós.

Brown, B. (2021). Los dones de la imperfección: Deja de lado a quien crees que deberías ser y abraza quien eres. Urano.

Carnegie, D. (2012). Cómo ganar amigos e influir sobre las personas. Editorial Sudamericana.

Covey, S. R. (2014). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva: La poderosa lección de la eficacia personal. Paidós Empresa.

Freire, M. (2021). Ponte en modo DISC: Una guía práctica para mejorar tus relaciones personales y profesionales. Profit Editorial.

Goleman, D. (2006). Inteligencia emocional en la empresa. Kairós.

Hougaard, R., & Carter, J. (2018). La mente del líder: Cómo liderar a ti mismo, a tu gente y a tu organización para conseguir resultados extraordinarios. Conecta.

Martín, J. L. (2017). El poder de las palabras: Cómo la comunicación puede transformar tu vida y tu entorno. Alienta Editorial.

Maxwell, J. C. (2011). Las 21 leyes irrefutables del liderazgo: Siga estas leyes, y la gente lo seguirá a usted. Grupo Nelson.

Pérez Ortega, A. (2015). El poder de tu marca personal: Cómo ser reconocido como un experto y diferenciarte en un mercado saturado. Empresa Activa.

Pérez Ortega, A. (2016). Construye tu marca personal: Estrategias para diferenciarte, alcanzar tus objetivos y convertirte en un referente. Plataforma.

Pérez de las Heras, M. (2019). Tú habla que yo te leo: El poder de la comunicación en la era digital. Alienta Editorial.

Robbins, A. (2018). Despierta tu héroe interior: Siete pasos para una vida de éxito y propósito. Grijalbo.

Sharma, R. (2010). El líder que no tenía cargo: Una fábula moderna sobre el liderazgo en la empresa y en la vida. Debolsillo.

Sinek, S. (2017). Los líderes comen al final: Por qué algunos equipos funcionan bien y otros no. Conecta.

Sinek, S. (2018). Empieza con el porqué: Cómo los grandes líderes inspiran a actuar. Empresa Activa.

Tracy, B. (2017). Si lo crees, lo creas: Cómo superar la duda y alcanzar tus sueños más deseados. Grijalbo.