Que estàs buscant?
Els idiomes que conviuen a l'aula són el català, el castellà i l’anglès. La prova final es realitzarà en català.
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CE8_Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), seleccionant les accions adequades per a proporcionar ajut en les mateixes. Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i la familia, segons la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, families i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos
CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria
CE24_Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de l'infermeria
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG9_Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de comportaments preventius i terapèutics
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CG19_Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
Gestió de les emocions és una assignatura optativa de tercer curs del grau en infermeria.
Al finalitzar la formació com infermera és tant important la part tècnica com la gestió de les emocions dels nostre pacients i la seva família. L'atenció sanitària cada vegada té un caràcter més tècnic, sent la / el responsable de la cura i de la trajectòria clínica del pacient la seva infermera, tant com a gestora de casos des de consultes externes, com a infermera clínica referent en planta. És freqüent, que acabada la formació en infermeria, quan inicien la seva trajectòria professional, el professional manifesti la seva capacitació en les tècniques d'infermeria, però la seva manca en la gestió de les emocions del pacient o familiar.
A aquest conjunt de tècniques o habilitats de comunicació, alguns autors (Gil, 2015) l'han anomenat amb la paraula Counselling, les quals capaciten al professional, a manejar escenaris complexos, amb el menor cost emocional possible per el/la pacient, i el propi professional.
L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1. Fonaments de la intel·ligència emocional (IE)
• Definició i models d'IE (Goleman, Mayer & Salovey).
• Competències emocionals: autoconsciència, autoregulació, motivació, empatia, habilitats socials.
2. Autoconeixement emocional
• Reconeixement d´emocions pròpies en contextos clínics.
• El rol de l'autodiàleg i l'autoimatge professional.
• Estrès emocional en infermeria: burnout i fatiga per compassió.
3. Regulació emocional i autocura
• Tècniques de regulació: respiració, mindfulness, reestructuració cognitiva.
• Autocompassió i resiliència.
• Pla personal d'autocura.
4. Emocions del pacient i el seu entorn
• Emocions freqüents en malaltia: por, tristesa, ira, negació.
• Cicle del dol (Kübler-Ross).
• Emocions en situacions límit: cronicitat, final de vida, urgències.
5. Comunicació emocionalment competent
• Comunicació empàtica i assertiva.
• Escolta activa i validació emocional.
• Eines per donar males notícies (model SPIKES).
• Maneig de conflictes amb pacients/familiars.
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 8 - Optativitat:
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
SE1. Examen |
20% |
60% |
|
SE2. Treballs individuals |
5% |
40% |
|
SE3. Treballs en grup |
5% |
40% |
|
SE4. Participació a l’aula |
5% |
40% |
|
SE5. Seminaris |
5% |
40% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.