Que estàs buscant?
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CE6_Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG19_Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
El sistema sanitari està patint una de les majors transformacions de la seva història. La manca de personal sanitari, el poc pressupost, l’amenaça del canvi climàtic, les futures pandèmies, la solitud, així com l’envelliment de la població ens obliguen a repensar tots els paradigmes que coneixem fins ara.
A més, ens enfrontem a una societat cada vegada més exigent, i a una evidència que ens adreça cap al tractament i les cures personalitzades. És indubtable que les cures necessiten el tacte humà.
Tanmateix, quan l’humà camina de la mà de la tecnologia, les possibilitats són infinites. Fa temps que els robots s’han introduït en diferents àmbits de la vida, i la salut no és cap excepció. La rehabilitació i la mobilitat, la cirurgia, la teleassistència, la farmacologia, la desinfecció, o la radioteràpia, entre altres, representen àrees on avui s’hi poden trobar robots duent a terme tasques.
A més, els robots representen una oportunitat per avançar i complir amb els objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides. Però, al mig de tots aquests canvis, sorgeixen implicacions ètiques de les quals no ens hem d’oblidar. Aquesta assignatura pretén fomentar el pensament crític i innovador dels alumnes, que investiguin, reflexionin i identifiquin les possibilitats de la robòtica al voltant de la salut i les seves limitacions.
L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, transfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres
1. Passat, present i futur de la societat i del sistema sanitari
2. La intersecció de la tecnologia i la salut
3. Robots i canvis de paradigma
4. Tipus de robots
5. Avantatges i desavantatges dels robots a la salut i a les cures
6. Aspectes ètics de la utilització dels robots
7. Futur dels robots a la salut
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 8 - Optativitat:
Sistema d’avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
SE1. Examen | 20% | 60% |
SE2. Treballs individuals | 5% | 40% |
SE3. Treballs en grup | 5% | 40% |
SE4. Participació a l’aula | 5% | 40% |
SE5. Seminaris | 5% | 40% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003. Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació. El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
Maibaum, A., Bischof, A., Hergesell, J. et al. A critique of robotics in health care. AI & Soc 37, 467–477 (2022). https://doi.org/10.1007/s00146-021- 01206-z
Morgan, A. A., Abdi, J., Syed, M. A. Q., Kohen, G. E., Barlow, P., & Vizcaychipi, M. P. (2022). Robots in Healthcare: a Scoping Review. Current robotics reports, 3(4), 271–280. https://doi.org/10.1007/s43154-022-00095-4
Silvera-Tawil, D. Robotics in Healthcare: A Survey. SN COMPUT. SCI. 5, 189 (2024). https://doi.org/10.1007/s42979-023-02551-0
Stahl, B. C., & Coeckelbergh, M. (2016). Ethics of healthcare robotics: Towards responsible research and innovation. Robotics and Autonomous Systems, 86, 152–161. https://doi.org/10.1016/j.robot.2016.08.018.