Que estàs buscant?
Mostrar coneixements i habilitats per a la coordinació dels departaments de compres, aprovisionament, producció i distribució d'un producte a qualsevol empresa, analitzant diferents tipus de tècniques
Mostrar coneixements sobre l'organització del transport marítim, terrestre, aeri i multimodal, la gestió aduanera i el comerç internacional per a poder gestionar i/o contractar el transport
Evidenciar coneixements sobre l'estructura, organització i gestió de ports -esportius i d'última generació- on conviuen el tràfic de persones i mercaderies, l'oci nàutic, la pesca i el turisme, fent ènfasis en els creuers
Seleccionar i utilitzar instruments quantitatius per a la presa de decisions i contrast d'hipòtesis econòmiques
Els sectors químic, farmacèutic i d'alimentació tenen la particularitat de gestionar productes que requereixen del tractament de fred, que tenen data d'expiració i que en molts impliquen la manipulació de materials amb canvis d'estat, volàtils i fins i tot perillosos. Per manejar amb eficiència aquestes particularitats, els tres sectors han començat en els últims anys una transformació important al voltant de les seves operacions. Aquesta transformació ha estat impulsada per un canvi a l'entorn econòmic mundial. La globalització, les constants fusions i adquisicions d'empreses i la disrupció digital han ocasionat un canvi de paradigma en uns sectors molt apalancats en les operacions tradicionals. Conceptes com la col·laboració amb altres agents de la cadena de subministrament i l'anàlisi de dades en temps real han començat a sonar en els entorns logístics. Tant en la distribució com en l'emmagatzematge de productes.
Les ambicions de les millors companyies del sector respecte al transport i l'emmagatzematge parlen d'assegurar el nivell de servei al client mitjançant l'agilitat en les operacions.
Al llarg de l'assignatura s'analitzaran els sectors químic, farmacèutic i d'alimentació que tot i ser tres sectors ben diferenciats, tenen un context i unes necessitats molt similars. Es parlarà de les particularitats del transport (terrestre, marítim i aeri) quant a condicions específiques com la temperatura controlada, la manipulació i el condicionament del producte. Es repassaran les principals normatives, certificacions i procediments de transport i emmagatzematge. Tot amb l'objectiu d'entendre com dits sectors enfronten els nous reptes i les noves condicions comercials del context internacional.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Unitat 1: Tendències i necessitats del sector
Aquesta primera unitat del curs resumeix les tendències actuals en el sector i les necessitats del mateix.
Unitat 2: Certificacions logístiques
L'objectiu d'aquesta unitat és aprofundir en les principals certificacions logístiques requerides en el sector.
Unitat 3: SOP i Mètriques principals
En aquesta unitat es repassaran els procediments operatius Estàndards (SOP) i principals mètriques utilitzades en el sector com els Acords de Nivell de Servei (SLA)
Unitat 4: Emmagatzematge i distribució de productes químics i farmacèutics
En aquesta unitat estudiarem en detall les particularitats del sector farmacèutic i químic pel que fa a transport i emmagatzematge. Centrant-nos en els punts següents:
Al llarg del curs es demanarà que els alumnes desenvolupin diferents tipus d'activitats:
En general, totes les tasques es publicaran a l'aula virtual i aniran suportades per material digital (enunciat i casos de lectura o vídeos) i els alumnes hauran de fer l'entrega a la data requerida a través l'aula virtual.
La nota final serà la ponderació de les qualificacions obtingudes en les activitats realitzades al llarg del trimestre. Per superar l'assignatura, caldrà que la nota final sigui igual o superior a 5 punts sobre 10.
L'avaluació tindrà en compte els següents aspectes amb les valoracions que s'indiquen:
Tots els exercicis són de realització obligatòria, si falten com a màxim dos exercicis, la nota corresponent a l'avaluació contínua serà "Zero", és a dir, no comptarà per a la mitjana amb la resta de l'assignatura.
Els estudiants que no es presentin a l'examen final no tindran dret a l'examen de recuperació.
Es requereix una nota mínima de 4 punts sobre 10 en l'examen final perquè aquest faci mitja amb la resta de notes de l'assignatura, en cas contrari l'alumne haurà de presentar a l'examen de recuperació.
La nota de l'examen de recuperació no farà mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el curs i en el cas d'aprovar l'examen serà amb una nota de "5 / Aprovat".
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
5. Martínez, Montori, Badell (2021) Transporte Marítimo de Mercancías Peligrosas. Editores JMM ISBN13979-8749391299 . Disponible vía: https://n9.cl/42dew
Good Manufacturing and Distribution Practices: https://ec.europa.eu/health/human-use/good_distribution_practice_en
Ministerio de fomento: https://www.fomento.gob.es/MFOM/LANG_CASTELLANO/DIRECCIONES_GENERALES/TRANSPORTE_TERRESTRE/_INFORMACION/NORMATIVA/listadoMercPeli.htm
Whewell, Rob. Supply Chain in the Pharmaceutical Industry. United States: 2010
Kannegiesser, Matthias. Value Chain Management in the Chemical Industry. Heidelberg, Germany: 2008
Rees, Hedley. Supply Chain Management in the Drug Industry. New Jersey: Feb 2011