Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Hi material de l'assignatura (articles científics) que es troba en llengua anglesa.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE1 - L'estudiant serà capaç de definir de manera efectiva els procediments, mètodes i tècniques específiques que s'utilitzen en l'ensenyament-aprenentatge en contextos d'activitat física i esport.

     

  • RAE2 - L'estudiant serà capaç de descriure, mitjançant la identificació i comprensió dels procediments, mètodes i tècniques que intervenen en el procés d'ensenyament-aprenentatge en els diversos contextos de l'activitat física i l'esport de múltiples manifestacions del moviment humà, en una simulació de cas pràctic acadèmic.

  • RAE3 - L'estudiant serà capaç de dissenyar processos metodològics d’ensenyament-aprenentatge basats en l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tècnica-científica i/o difusió del procés.

  • RAE6 - L'estudiant serà capaç d'explicar de manera efectiva les instruccions que li permetin dirigir programes d'activitat física i esport en el seu rol d’educador/a.

  • RAE8 - L'estudiant serà capaç d'interactuar com a educador/a en diferents contextos d'intervenció de l’activitat física i l’esport a través d’intervencions en matèries del seu àmbit i en les pràctiques curriculars.

  • RAE33 - L'estudiant serà capaç d'identificar i descriure les principals característiques de múltiples manifestacions del moviment humà. Això inclou les habilitats motrius bàsiques, activitats físiques i habilitats esportives.

  • RAE34 - L'estudiant serà capaç d'enumerar les principals característiques de les múltiples manifestacions del moviment humà.

  • RAE35 - L'estudiant serà capaç d'aplicar processos metodològics d'aprenentatge i desenvolupament motor, desenvolupament de capacitats coordinatives i tècniques.

  • RAE36 - L'estudiant serà capaç d'utilitzar diferents accions d'aprenentatge motriu adaptades a necessitats individuals, enfocant-se en poblacions especials i el seu desenvolupament motor.

  • RAE37 - L'estudiant serà capaç d'idear diferents processos metodològics d'aprenentatge i desenvolupament motor, desenvolupament de capacitats coordinatives i tècniques i habilitats esportives adaptant i/o individualitzant la intervenció a les necessitats individuals, amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial.

Presentació de l'assignatura


Les Ciències de l'Activitat Física i l'Esport tenen el seu focus d'estudi en el moviment humà. L'ésser humà pot manifestar aquest moviment mitjançant un increïble rang d'habilitats. No obstant, hi ha un conjunt d'aquestes habilitats que són comunes a tots els humans i que es desenvolupen de forma similar. L'assignatura "Manifestacions bàsiques de la motricitat" analitza les habilitats bàsiques (la postura, la marxa, els salts, els llançaments, etc.) a partir de l'estudi del desenvolupament motriu. A la vegada, aquesta assignatura dóna eines de valoració i de construcció de tasques per al correcte desenvolupament de les habilitats bàsiques. És important senyalar que s'observen les habilitats bàsiques i el seu desenvolupament al llarg de tota la vida (infància - adults - gent gran).

L'assignatura es pot dividir en dues parts. La primera estableix les bases conceptuals per al posterior estudi de les habilitats motrius i el seu desenvolupament. Es fa especial èmfasi en els factors de l'organisme, de la tasca i de l'entorn que condicionen el sorgiment de la tasca i l'ús que el docent/entrenador pot fer per ajudar a l'alumne a tenir un correcte desenvolupament motriu. També s'incideix en la importància de fer una bona valoració de les habilitats bàsiques per establir l'estadi de desenvolupament de l'alumne i programar l'entrenament correctament.  La segona part es caracteritza per l'estudi concret i aplicació pràctica del que s'han considerat les habilitats motrius bàsiques. En cadascuna de les habilitats motrius bàsiques, després de la seva descripció fonamental i estudi de canvis al llarg de la vida, es presenten eines de valoració i de construcció de tasques que faciliten la programació adequada dels entrenaments i classes d'educació física. A més, donada la importància que tenen en el desenvolupament de totes les habilitats, s'ha inclòs en aquesta segona part l'estudi de l'esquema corporal i la lateralitat.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Se subratllarà la rellevància social i mediambiental de la perspectiva de gènere, a través del temari de la assignatura, així com a través d'activitats de cerca de informació i debats crítics.

Continguts


1. Les habilitats motrius

1.1 Concepte i classificació de les habilitats motrius.
1.2 Evolució històrica de les habilitats motrius.
1.3 Condicionants de les habilitats motrius.
1.4 Avaluació de les habilitats motrius.

2. Anàlisi de les habilitats motrius bàsiques.

2.1 La postura
2.2 La marxa.
2.3 La carrera.
2.4 Els salts.
2.5 La manipulació dels objectes.
2.6 Els llançaments.

3. L'esquema corporal

3.1 Descripció.
3.2 Desenvolupament.
3.2 Valoració
3.4 Construcció de tasques

4. La lateralitat

4.1 Descripció.
4.2 Desenvolupament.
4.3 Valoració.
4.4 Construcció de tasques
 

Activitats i sistema d'avaluació


Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:

0 - 4,9: Suspès

5,0 - 6,9: Aprovat

7,0 - 8,9: Notable

9,0 - 10: Excel·lent

 

La qualificació final és el resultat de l'avaluació contínua a través de les diferents activitats avaluadores. 

L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10) d'acord amb la següent taula de ponderació:

Activitat avaluadora

Ponderació Competències avaluades

Examen teòric

50%  G1, G4, G8, E5, E6

Seminaris

30% B3, G4, T4, E5, E6

Treball en grup

10% B3, G4, T4

Treball individual

10% B3, T3, T4, E6

 

Criteris necessaris pe fer mitjana entre les activitats avaluadores:

Activitat avaluadora Criteris per fer mitjana
Examen teòric ≥ 5/10
Seminaris Només es permet un màxim de tres seminaris puntuats amb una nota inferior al 3. Més de tres notes inferiors al 3 implica suspendre l'assignatura.
Treball en grup Pondera la nota.
Treball individual Pondera la nota.

 

Requisits per a superar la avaluació contínua.

Realització mínima obligatòria de 6 seminaris amb nota superior a 3 punts. Si no es pot realitzar la pràctica per malaltia o lesió, s'ha de portar un justificant mèdic..

IMPORTANT: Si no es supera l'avaluació contínua per l'incompliment d'algun del requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne/a pot suspendre l'assignatura.

 

Recuperació.

Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar les competències no assolides durant l'assignatura.

Només es podrà recuperar l'examen teòric.

D'acord amb la normativa vigent, només es podrà optar a la recuperació de l'assignatura mitjançant l'examen de recuperació, si s'ha suspès aquesta. En cas de No Presentat/da a l'examen teòric, no es podrà optar a recuperació.

Activitat avaluadora en període de recuperació Ponderació Competències avaluades
Examen teòric 50%

G1, G4, G8, E5, E6

 

Bibliografia


Bàsic

Haywood, K.M. i Getchell, N. (2008). Life span motor development (5ª ed.). Champaign, Illinois: Human Kinetics.

Ruiz, L. M., Gutiérrez, M., Graupera, J. L., Linaza, J. L., i Navarro, F. (2001) Desarrollo, comportamiento motor y deporte. Madrid, Espanya: Editorial Síntesis.

Shumway-Cook, A. i Woollacott, M.H. (2007). Motor Control: Translating Research into Clinical Practice (3ª ed.).  Baltimore, MD: Lippincott Williams & Wilkins

Complementària

 

Johnson, J. (2011). Postural assessment. Champaign, Illinois: Human Kinetics.

Famose, J-P. (1992). Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Barcelona, Espanya: Editorial Paidotribo.

Haywood, K.M., Roberton, M. i Getchell, N. (2011). Advanced analysis of motor development. Champaign, Illinois: Human Kinetics.

Trew, M. i Everett, T. (2006) Fundamentos del movimiento humano (5ª ed.). Barcelona, Espanya: Masson-Elsevier.