Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Eduardo De Valenciano De Mendoza
Núria Mallén Esplugas 
Eduard Domínguez Sala 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Les classes presencials s'impartiran en català. Hi ha documents en llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals en castellà i anglès. 

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE5- Identificarà els diferents mètodes educatius i tècniques de comunicació d'aplicació en ciències de la salut, l'alimentació i la nutrició humana.
     

  • RAE7- Adquirirà habilitats de treball en equip com a unitat, en la qual s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals de dietètica i nutrició, mostrant habilitats de comunicació per a treballar de forma col·laborativa i obtenir resultats compartits.
     

  • RAE36- Identificarà els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
     

  • RAE37- Serà capaç de prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del Dietista-Nutricionista.
     

  • RAE38- Serà capaç d'actuar segons els principis científics que sustenten la intervenció del Dietista-Nutricionista, supeditant la seva actuació professional a l'evidència científica.
     

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura forma part de la Matèria 1, Formació Bàsica. 

Alimentar-se és una conducta bàsica que està influïda per diferents factors, incloent els psicològics (cognitius, emocionals...). L'assignatura abordarà els continguts essencials de la psicologia aplicats al camp de la nutrició i la dietètica. 

Els objectius de l'assignatura són donar a conèixer la psicologia com a disciplina científica, apropar l'alumne a la comprensió dels principals processos psicològics (aprenentatge, emoció, personalitat...) i la seva relació amb la conducta alimentària, conèixer els principals trastorns mentals, especialment aquells en els quals està implicada la conducta alimentària, així com conèixer l'abordatge interdisciplinari de les patologies associades a la conducta alimentària. Així mateix, s'abordarà la relació terapèutica amb el Dietista – Nutricionista i s'aportaran eines per a la intervenció en consulta amb l'objectiu que els alumnes desenvolupin la capacitat d’integració dels coneixements adquirits, de forma que siguin capaços d’aplicar-los en entorns professionals interdisciplinaris. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Mòdul 1. Introducció a la psicologia. 

Mòdul 2. Processos psicològics i la seva relació amb l’alimentació. 

Mòdul 3. Problemes i trastorns psicològics associats a la conducta alimentària 

Mòdul 4. L’abordatge interdisciplinari de les patologies associades a la conducta alimentària. 

Mòdul 5. La Relació terapèutica amb el Dietista – Nutricionista. 

               5.1. Habilitats comunicatives.  

Mòdul 6. Intervenció a consulta. 

                6.1. Resistències i bloquejos de l’usuari. 

                6.2. Planificació d’un procés d’intervenció. 

                6.3. Recursos i protocols d’intervenció.  

Seminari 1, 2, 3 i 4 

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d'aprenentatge d'aquesta assignatura contempla diferents activitats d'avaluació de la Matèria 1 - formació Bàsica

Avaluació de la modalitat presencial

Codi Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
EP1 EP1 Examen presencial parcial i/o final de l'assignatura. Qüestionaris de veritable o fals, d'opció múltiple, aparellament d'elements, respostes curtes o de desenvolupament. 20% 40%
EP2
Exposicions orals, individuals i/o grupals, per part de l'estudiant, avaluant l'adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions, així com capacitat de comprensió i exposició tant de manera escrita i oral.
15% 60%
EP3
Presentació de la memòria escrita, parcial i/o final, de treballs individuals o grupals, avaluant l'adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions.Treballs escrits individuals o grupals
15% 60%
EP5 Activitats de simulació, assistència i rúbrica/s avaluadora/s específica/s 5% 10%

 

Avaluació de la modalitat virtual

Codi Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
EV1
Examen a través de l'e-Campus, parcial i/o final. Qüestionaris de veritable o fals, d'opció múltiple, aparellament d'elements, respostes curtes o de desenvolupament.
5% 15%
EV3 Ús adequat del campus virtual i les TIC aplicades a la seva matèria (assistència a classes síncrones, visualització de material audiovisual, participació en fòrums de debat, resolució de qüestionaris en línia). Participació en les activitats i/o debats plantejats en l'e-Campus 10% 25%

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

 

Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.

Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús. 

Bibliografia


Bàsic

Delgado, María Luisa (2015). Fundamentos de psicología. Madrid: Editorial Médica Panamericana 

Gomà Quintilla, Herminia (2019). La gran guía del coaching teleológico. Paidós.

Morandé, Gonzalo, Graell, Montserrat & Blanco, M. Ascensión (2014). Trastornos de la conducta alimentaria y obesidad. Madrid: Editorial Médica Panamericana 

Odgen, Jane (2005). Psicología de la alimentación. Madrid: Ediciones Morata 

Complementària

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5.ª ed). Arlington, VA, American Psyciatric Association (edición en español en Editorial Médica Panamericana, 2014). 

Branden, Nathaniel (2010). Cómo mejorar su autoestima. Barcelona: Editorial Paidos Iberica.  

Molins, Jaci (2011). Coaching y Salud, Pacientes y médicos: una nueva actitud. Barcelona: Plataforma Editorial.