Que estàs buscant?
Les classes presencials s'impartiran en català. Hi ha documents en llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals en castellà i anglès.
RAE5- Identificarà els diferents mètodes educatius i tècniques de comunicació d'aplicació en ciències de la salut, l'alimentació i la nutrició humana.
RAE7- Adquirirà habilitats de treball en equip com a unitat, en la qual s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals de dietètica i nutrició, mostrant habilitats de comunicació per a treballar de forma col·laborativa i obtenir resultats compartits.
RAE36- Identificarà els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
RAE37- Serà capaç de prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del Dietista-Nutricionista.
RAE38- Serà capaç d'actuar segons els principis científics que sustenten la intervenció del Dietista-Nutricionista, supeditant la seva actuació professional a l'evidència científica.
Aquesta assignatura forma part de la Matèria 1, Formació Bàsica.
Alimentar-se és una conducta bàsica que està influïda per diferents factors, incloent els psicològics (cognitius, emocionals...). L'assignatura abordarà els continguts essencials de la psicologia aplicats al camp de la nutrició i la dietètica.
Els objectius de l'assignatura són donar a conèixer la psicologia com a disciplina científica, apropar l'alumne a la comprensió dels principals processos psicològics (aprenentatge, emoció, personalitat...) i la seva relació amb la conducta alimentària, conèixer els principals trastorns mentals, especialment aquells en els quals està implicada la conducta alimentària, així com conèixer l'abordatge interdisciplinari de les patologies associades a la conducta alimentària. Així mateix, s'abordarà la relació terapèutica amb el Dietista – Nutricionista i s'aportaran eines per a la intervenció en consulta amb l'objectiu que els alumnes desenvolupin la capacitat d’integració dels coneixements adquirits, de forma que siguin capaços d’aplicar-los en entorns professionals interdisciplinaris.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Mòdul 1. Introducció a la psicologia.
Mòdul 2. Processos psicològics i la seva relació amb l’alimentació.
Mòdul 3. Problemes i trastorns psicològics associats a la conducta alimentària
Mòdul 4. L’abordatge interdisciplinari de les patologies associades a la conducta alimentària.
Mòdul 5. La Relació terapèutica amb el Dietista – Nutricionista.
5.1. Habilitats comunicatives.
Mòdul 6. Intervenció a consulta.
6.1. Resistències i bloquejos de l’usuari.
6.2. Planificació d’un procés d’intervenció.
6.3. Recursos i protocols d’intervenció.
Seminari 1, 2, 3 i 4
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d'aprenentatge d'aquesta assignatura contempla diferents activitats d'avaluació de la Matèria 1 - formació Bàsica
Avaluació de la modalitat presencial:
| Codi | Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
| EP1 | EP1 Examen presencial parcial i/o final de l'assignatura. Qüestionaris de veritable o fals, d'opció múltiple, aparellament d'elements, respostes curtes o de desenvolupament. | 20% | 40% |
| EP2 | Exposicions orals, individuals i/o grupals, per part de l'estudiant, avaluant l'adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions, així com capacitat de comprensió i exposició tant de manera escrita i oral. |
15% | 60% |
| EP3 | Presentació de la memòria escrita, parcial i/o final, de treballs individuals o grupals, avaluant l'adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions.Treballs escrits individuals o grupals |
15% | 60% |
| EP5 | Activitats de simulació, assistència i rúbrica/s avaluadora/s específica/s | 5% | 10% |
Avaluació de la modalitat virtual:
| Codi | Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
| EV1 | Examen a través de l'e-Campus, parcial i/o final. Qüestionaris de veritable o fals, d'opció múltiple, aparellament d'elements, respostes curtes o de desenvolupament. |
5% | 15% |
| EV3 | Ús adequat del campus virtual i les TIC aplicades a la seva matèria (assistència a classes síncrones, visualització de material audiovisual, participació en fòrums de debat, resolució de qüestionaris en línia). Participació en les activitats i/o debats plantejats en l'e-Campus | 10% | 25% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús.
Delgado, María Luisa (2015). Fundamentos de psicología. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Gomà Quintilla, Herminia (2019). La gran guía del coaching teleológico. Paidós.
Morandé, Gonzalo, Graell, Montserrat & Blanco, M. Ascensión (2014). Trastornos de la conducta alimentaria y obesidad. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Odgen, Jane (2005). Psicología de la alimentación. Madrid: Ediciones Morata
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5.ª ed). Arlington, VA, American Psyciatric Association (edición en español en Editorial Médica Panamericana, 2014).
Branden, Nathaniel (2010). Cómo mejorar su autoestima. Barcelona: Editorial Paidos Iberica.
Molins, Jaci (2011). Coaching y Salud, Pacientes y médicos: una nueva actitud. Barcelona: Plataforma Editorial.