Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Jordi Sarola Gassiot
Alicia Costa Izurdiaga 
Joan Ramon Hidalgo Moya 
Marlene María Moreno Martínez 
María Díez Hernández 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE20- Participarà als equips empresarials de màrqueting social, publicitat i al·legacions saludables.
     

  • RAE21- Participarà en la protecció del consumidor en el marc de la seguretat alimentària a l'àmbit acadèmic teòric i pràctic.
     

  • RAE36- Identificarà els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
     

Presentació de l'assignatura


L'assignatura de deontologia, bioètica i legislació alimentària pertany a la Matèria 3, Higiene seguretat alimentaria i gestió de la qualitat.

L’ètica i el dret en l’àmbit de l’alimentació i la nutrició són molt importants i juguen un paper trascendental en la seguretat alimentària, les implicacions que té l’alimentació en materia de drets i llibertats fonamentals, l’impacte sobre la salut individual, sobre la salut pública, la producció alimentaria i el medi ambient.

L’objectiu és apropar als alumnes a través de la deontologia, la bioètica i la legislació alimentaria a qüestions clau de l’alimentació i la nutrició humanes.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Bloc 1. Deontologia..

Bloc 2. Bioètica.

Bloc 3. Legislació alimentaria.

 

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 3 - Higiene seguretat alimentaria i gestió de la qualitat:

Avaluació de la modalitat presencial
Codi Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
EP1 Examen final 20% 40%
EP2 Exposicions orals, inviduals i/o grupals 15% 60%
EP3 Presentació de memòria escrita, parcial i/o final, de treballs individuals o grupals, avaluant l'adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions 15% 60%

 

 

 

 

 

 

 

Avaluació de la modalitat virtual
Codi Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
EV1 Examen a través de l'e-Campus 5% 15%
EV3 Participació en activitats i/o debats plantejats a l'e-Campus 10% 25%

 

 

 

 

 

Activitats avaluadores

Seminaris 1, 2 i 3

Treball en grup i exposició oral

Qüestionaris virtuals d'autoavaluació

Qüestionaris d'avaluació associats a una lectura, material audiovisual o podcast

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.

Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d'acord amb la normativa d'avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l'ús indegut d'eines d'intel·ligència artificial generativa, el professorat de l'assignatura podrà convocar l'estudiantat a una entrevista individual amb l'objectiu de verificar-ne l'autoria.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús.

Bibliografia


Bàsic

López Basaguren, Alberto. Derecho a una alimentación adecuada y despilfarro alimentario (monografías). Tirant Lo Blanc, 2018. ISBN-10: 8491695141

Ojuelos Gómez, FJ et al. Formación jurídica y extra-santiaria para el Grado en Nutrición Humana y Dietética. Editorial Amarante, 2024. ISBN: 978-84-127984-9-4

Salamero Teixidó, Laura (Dir.), Manual Básico de Derecho Alimientario, Valencia, Tirant Lo Blanch, 2019.

Complementària

http://www.actualderechosanitario.com

http://www.aecosan.msssi.gob.es/AECOSAN/web/home/aecosan_inicio.htm