Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Jordi Sarola Gassiot
Emilio Ferrer Romero 
Eduard Domínguez Sala 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE9- Explicarà els fonaments antropològics de l'alimentació humana, argumentant les desigualtats culturals i socials que poden incidir en els hàbits d'alimentació
     

Presentació de l'assignatura


L'assignatura d’Antropologia de la Salut pertany al mòdul 1 de Formació Bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica. És una branca de l’antropologia que centra l’estudi en la salut i la malaltia des d’una perspectiva cultural i social. Es preocupa per entendre com diferents cultures i societats perceben, experimenten i responen a la salut, la malaltia i el benestar. Nosaltres hi afegirem el fet alimentari, trasversal a totes les societats. 

L'assignatura reconeix que la salut no és simplement una qüestió biològica, sinó que està profundament entrellaçada amb els factors socials, econòmics, polítics i culturals. L’estudi dels sistemes de creences i curació tradicionals, les pràctiques de la medicina alternativa, la influència de l’alimentació a nivel social i cultural. 

L’antropologia de la salut es preocupa d’entendre la salut i la malaltia des d’una perspectiva cultural i social, explorant la diversitat de pràctiques, creences i sistemes de coneixement relacionats amb la salut, especialment amb l’alimentació, en les diferents cultures i societats. 

Aquesta assignatura té com a objectiu donar a conèixer l'ésser humà en l'àmbit de la salut i de l'alimentació. Les ciències socials relacionen el concepte de cultura amb les creences, valors, símbols i estils de vida d'un grup. Les representacions referents a l'alimentació dels grups culturals estan íntimament lligades a les pràctiques que són transmeses de generació en generació. 

L'objectiu del curs és apropar l'alumne a la comprensió i el desenvolupament en l'adquisició d'eines i competències que permetin donar resposta a les diferents necessitats plantejades en un context social i pluricultural. I entendre els continguts teòrics i/o metodològics que les ciències socials han desenvolupat en l'estudi sociocultural dels processos relacionats amb l'alimentació. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1. Introducció a l'antropologia de la salut

Tema 2. Antropologia de l'alimentació humana 1 

Tema 3. Adaptació humana i context sociocultural 

Tema 4. Alimentació i identitat cultural 

Tema 5. Alimentació i diferenciació social 

Tema 6. Globalització i particularismes alimentaris 

Seminari 1, 2, 3 i 4.

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 - Formació Bàsica:

 

Avaluació de la modalitat presencial
Codi Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
EP1 Examen presencial parcial i/o final de l'assignatura. Qüestionaris de veritable, fals, d'opció múltiple, emparellament d'elements, respostes curtes o desenvolupament. 20% 40%
EP2 Exposicions orals, inviduals i/o grupals 15% 60%
EP3 Presentació de memòria escrita, parcial i/o final, de treballs individuals o grupals, avaluant l'adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions 15% 60%
EP4 Activitats plantejades dins de l'aula avaluant la participació, el debat i/o l'assistència. Rúbrica/es avaluadora/es específica/es. 10% 30%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          Avaluació de la modalitat virtual

Codi Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
EV1  Examen a través del e-Campus, parcial y/o final. Cuestionarios de verdadero o falso, de opción múltiple, emparejamiento de elementos, respuestas cortas o de desarrollo. 5% 15%
EV2 Exposicions orals de casos o exercicis pràctics síncrons o asíncrons de l'estudiant avaluant: adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia y conclusions, així com la capacitat de comprensió i exposició de forma escrita i oral. 10% 30%
EV3 Us adeqüat del campus virtual i les TIC aplicades a la seva matèria (assistència a classes síncrones, visualització de material audiovisual, participació en fòrums de debat, resolució de qüestionaris online). Participació en les activitats i/o debats plantejats a l'e-Campus. 10% 25%

Activitats avaluadores

Seminaris 1, 2, 3 i 4

Treball en grup i exposició oral

Qüestionaris virtuals d'autoavaluació

Qüestionaris d'avaluació associats a una lectura, material audiovisual o podcast

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.

Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d'acord amb la normativa d'avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l'ús indegut d'eines d'intel·ligència artificial generativa, el professorat de l'assignatura podrà convocar l'estudiantat a una entrevista individual amb l'objectiu de verificar-ne l'autoria.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús. 

Bibliografia


Bàsic

Counihan, Carole, van Esterik, Penny, & Julier, Alice (Eds.). (2018). Food and Culture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315680347   

Fischler, Claude (1995). El (h)omnívoro. El gusto, la cocina y el cuerpo, Barcelona, Ed. Anagrama.  

Germov, John & Williams, Lauren (2017). A Sociology of Food and Nutrition: The Social Appetite. Oxford, UK: University Press.