Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Mohamed Abdelsalam
Alicia Costa Izurdiaga 
Eduardo De Valenciano De Mendoza 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 3

Llengües d'impartició


  • English

Aquest curs s’impartirà íntegrament en anglès. Totes les classes, seminaris, activitats, materials del curs, recursos audiovisuals, avaluacions, realització de treballs i l’examen final també es duran a terme en anglès. Això s’aplica a TOTS els aspectes del curs.

Avís: Es recomana un nivell suficient d’anglès acadèmic per garantir la plena participació, comprensió i assimilació de totes les classes, participació en discussions i realització d’avaluacions. Atesa la considerable quantitat d’articles acadèmics i llibres de text publicats en anglès dins de l’àrea de les ciències de la salut, és essencial que els estudiants de grau siguin capaços de llegir amb eficàcia en anglèsCada estudiant és responsable d’assegurar-se que pot seguir el contingut del curs en anglès. Els professors no poden ser responsabilitzats per dificultats acadèmiques derivades d’un nivell insuficient de competència lingüística. Us desitgem molt d’èxit en el curs.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE8- Definirà els aspectes bàsics del sistema sanitari espanyol relacionats amb la gestió dels serveis de salut, fonamentalment els que estiguin relacionats amb aspectes nutricionals
     

  • RAE39- Serà capaç de participar en l'anàlisi, la planificació, la intervenció i l'avaluació d'estudis epidemiològics i programes d'intervenció en alimentació i nutrició en diferents àrees.
     

  • RAE42- Serà capaç de participar en la planificació de polítiques alimentàries-nutricionals per a l'educació alimentària i nutricional de la població.
     

  • RAE47. Identificarà i problematitzarà els biaixos, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina i en l’exercici de la seva professió.

Presentació de l'assignatura


El curs de Salut Pública forma part de l’Àrea de Matèria 5: Salut Pública i Nutrició Comunitària. La salut pública és la ciència i la pràctica de protegir i millorar la salut de les poblacions mitjançant la promoció de la salut, la prevenció de malalties i la vigilància epidemiològica. Adopta un enfocament col·lectiu, basat en l’evidència científica, per abordar els determinants socials, ambientals i conductuals de la salut. Coordina polítiques i programes, i proporciona orientació per reduir les desigualtats en salut i millorar la qualitat de vida. Inclou àrees com la seguretat alimentària, la vacunació, la salut laboral i la planificació sanitària. El seu objectiu és assolir el nivell més alt possible de salut per a la comunitat en el seu conjunt, en lloc de centrar-se només en els individus.

L’aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d’actituds sexistes, racistes, homòfobes, transfòbiques i discriminatòries, tant envers els estudiants com envers el professorat. Confiem que, junts, podem crear un espai segur en què puguem cometre errors i aprendre a evitar els prejudicis dels altres.

Continguts


TEMA 1. Salut Pública i Polítiques de Salut

  • Conceptes generals de salut pública
  • L’Estratègia Espanyola de Salut Global 2025–2030 (EESG)
  • Definicions, models, objectius i funcions de la salut pública

TEMA 2. Sistemes de Salut

  • Visió general dels sistemes de salut i del Sistema Nacional de Salut espanyol
  • Organitzacions nacionals i internacionals responsables de la salut pública
  • Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i la seva relació amb la salut

TEMA 3. Promoció de la Salut

  • Determinants de la salut
  • Principis i estratègies de promoció de la salut
  • Educació per a la salut: conceptes i enfocaments
  • Atenció primària i comunitària: filosofia, estructura i formació
  • Participació i empoderament comunitari

TEMA 4. Prevenció de Malalties i Manteniment de la Salut

  • Nivells de prevenció: primària, secundària i terciària
  • Prevenció primària: calendari nacional de vacunació sistemàtica
  • Prevenció de la malària: nivells, cribratges i vacunacions
  • Problemes de salut pública relacionats amb la nutrició: càncer, obesitat, diabetis i deficiències de micronutrients
  • Medicina tradicional i complementària (MTC) i fitoteràpia en la prevenció de malalties (estratègia de l’OMS)

TEMA 5. Protecció de la Salut

  • Salut ambiental i paper del dietista-nutricionista
  • Gestió i control dels residus sanitaris
  • Seguretat alimentària i principis d’higiene

TEMA 6. Vigilància Epidemiològica

  • Conceptes bàsics i objectius de la vigilància epidemiològica
  • Principals tipus de sistemes de vigilància
  • Detecció i control de brots
  • Ús i interpretació de dades de salut
  • Exemples de vigilància de malalties transmeses per aliments i de nutrició

TEMA 7. La Salut Mental com a Àrea Prioritària en Salut Pública

  • Determinants socials dels trastorns mentals
  • Visió general de l’epidemiologia i la prevenció dels trastorns mentals
  • Epidemiologia i prevenció dels trastorns de la conducta alimentària
  • Estratègies psicològiques per a la promoció del benestar emocional

SEMiNARIS: 1, 2 i 3

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació.

Avaluació de la modalitat presencial
CODI  SISTEMA D'AVALUACIÓ PONDERACIÓ
MÍNIMA 
PONDERACIÓ
MÀXIMA
EP1 Examen presencial parcial i/o final de l'assignatura. Qüestionaris de veritable, fals, d'opció múltiple, emparellament d'elements, respostes curtes o desenvolupament. 20% 40%
EP2 Exposicions orals, inviduals i/o grupals  15% 60%
EP3 Presentació de memòria escrita, parcial i/o final, de treballs individuals o grupals, avaluant l'adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions. 15% 60%
Avaluació de la modalitat virtual 
CODI SISTEMA D'AVALUACIÓ      PONDERACIÓ
MÍNIMA
PONDERACIÓ
MÀXIMA
EV1 Examen a través del e-Campus, parcial y/o final. Qüestionaris de veritable o fals, d'opció múltiple, emparellament d'elements, respostes curtes o de desenvolupament. 5% 15%
EV3 Us adeqüat del campus virtual i les TIC aplicades a la seva matèria (assistència a classes asíncrones, visualització de material audiovisual, participació en fòrums de debat,
resolució de qüestionaris online). Participació en les activitats i/o debats plantejats a l'e-Campus.
10% 25%


S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003. Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts. Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic. El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d'acord amb la normativa d'avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l'ús indegut d'eines d'intel·ligència artificial generativa, el professorat de l'assignatura podrà convocar l'estudiantat a una entrevista individual amb l'objectiu de verificar-ne l'autoria.


L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús.

Bibliografia


Bàsic

Gordis, L. (2023). Epidemiology (7th ed.). Elsevier.

Hernández-Aguado, I., et al. (2005). Manual de epidemiología y salud pública: Para licenciaturas y diplomaturas en ciencias de la salud. Médica Panamericana. Madrid.

Kruger, J., Moralez, A., & Siqueira, C. E. (2026). Schneider's Introduction to Public Health (7th ed.). Jones & Bartlett Learning.

Martínez-González, M. Á. (2023). Conceptos de salud pública y estrategias preventivas (3.ª ed.). Elsevier.

Piedrola Gil et al. (eds)., Preventive Medicine and Public Health, 12th edition, Barcelona: Masson SA.

Tulchinsky, T.H., & Varavikova, E.A. (2023). The New Public Health (4th ed.). Academic Press.

Complementària

European Public Health Association (EUPHA): https://eupha.org.

Open-access public health data and guidelines from platforms Our World in Data, Eurostat, and other platforms.

Red Nacional de Vigilancia Epidemiológica (RENAVE) “National Epidemiological Surveillance Network”. (n.d.). Vigilancia de salud pública. Instituto de Salud Carlos III: [Website].

Short, E., et al. (2025). The Role of Registered Dietitian Nutritionists within Food Is Medicine: Current and Future Opportunities. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 125(8), 1075–1084. DOI: 10.1016/j.jand.2025.03.004.

World Health Organization (WHO), European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC), and national public health agencies. (n.d.). Reports and documents.