La Som Hackathon és un esdeveniment creatiu i formatiu que organitza el TecnoCampus de Mataró juntament amb l'Ajuntament de Mataró i SomMobilitat, i compta amb el patrocini d'Accenture. Durant tot un cap de setmana, aquest esdeveniment proposa a programadors de secundària, batxillerat, universitaris i de cicles formatius resoldre un repte relacionat amb la innovació, la tecnologia i el medi ambient.

A la sisena edició de la SOM Hackaton, que se celebrarà els dies 1, 2 i 3 d'abril, el repte estarà relacionat amb l'economia circular. En concret, s'animarà els participants de l'esdeveniment perquè pensin i desenvolupin solucions tecnològiques transformadores que ajudin a migrar cap a un model de creixement sostenible en el temps, impulsar l'optimització dels recursos, reduir el consum de matèries primeres i recuperar residus.

L'economia circular és un nou model de producció i de consum basat en el funcionament de la natura i que assegura un creixement sostenible en el temps. Amb l'economia circular, es poden optimitzar els recursos, reduir el consum de primeres matèries i recuperar els residus reciclant-los o donant-los una segona vida com a producte nou.

L'economia circular permet generar un canvi de paradigma en els processos empresarials, passant d‟un cicle lineal a un circular, de llançar residus a revaloritzar-los, d‟un model insostenible a un model sustentable en el temps. D'aquesta manera, proporciona als consumidors productes més duradors i innovadors, disminuint l'obsolescència programada i adequant els productes a les necessitats reals dels consumidors. Tal com explica Marco Antonio Rodríguez, coordinador del Som Hackathon i professor del Grau en Disseny i Producció de Videjocs del TecnoCampus, hi ha diferents tècniques per avançar cap a l'economia circular. Entre elles, l'ecodisseny, la remanofactura o la servitització (convertir béns de consum en serveis, com és el cas del bicing) són algunes de les vies per allargar la vida dels productes i reduir o eliminar l'impacte ambiental.

La Som Hackathon està oberta a estudiants de tot Catalunya i els seus guanyadors es poden emportar un total de 3.000 euros en premis. En concret, es concedix un premi de 2.000 euros a distribuir entre els integrants de l'equip i accés directe al programa de preincubació de TecnoCampus, i una menció als equips de secundària i cicles formatius valorada en 1000 euros. En aquesta hackathon, es creen diferents equips formats majoritàriament per estudiants d'Enginyeries i Videojocs. A cada equip es poden incorporar un o dos estudiants d'altres titulacions com a màrqueting i comunitats digitals, Turisme, Mitjans Audiovisuals, Administració d'Empreses i Ciències de la Salut, etc. A més, també està oberta a estudiants de 2n de batxillerat cientificotecnològic i de CFGS, que preferentment tinguin coneixements de programació, disseny d'interfícies, web i disseny de videojocs. Els equips també compten amb mentors acadèmics i de la indústria, explica Rodríguez.

La Som Hackathon del TecnoCampus és una iniciativa de l'ecosistema de l'economia social i solidària i del moviment cooperatiu de consum que transforma sectors estratègics com el de l'energia, les telecomunicacions i la mobilitat.


Anterior

El TecnoCampus obre la convocatòria per optar a 30 beques per a nous estudiants de grau

Següent

Lectura d'una tesi doctoral dirigida pel professor Jordi Roquer