Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Maria Neus Ciurana Maynegre
Xavier Picañol Parraga 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Algun contingut es pot impartir en castellà. 

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
     

Presentació de l'assignatura


L’objectiu principal d’aquesta assignatura és que l’alumne adquireixi els coneixements necessàris per tal d'identificar les principals respostes i adaptacions que es produeixen als diferents sistemes de l’organisme com a conseqüència de la pràctica d'exercici físic, ja siguin activitats aeròbiques o anaerobiques. Tanmateix cal entendre que en diferents situacions aquestes respostes i adaptacions poden variar. Variables com poden ser la intensitat de l'exercici, l'entorn on es realitza, el clima o el gènere es tindràn en compte durant el transcurs de l'assignatura. 

L'assignatura consta de dos blocs amb metodologies docents clarament diferenciades, com és una part teòrica i una part pràctica. Es combinaràn metodologies com pot ser la lliço magistral, estudi de casos, resolució d'exercisis o aprenentatge basat en problemes. Per cursar aquesta assignatura es recomana que l’alumne hagi superat amb èxit les competències a avaluar en l’assignatura de Fisiologia Humana.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici. Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Contingut fisiologia de l’exercici

1. Bioenergètica i metabolisme aeròbic i anaeròbic.

2. Potència i capacitat aeròbica i anaeròbica.

3. Respostes i adaptacions múscul-esquelètiques a l’exercici.

4. Respostes i adaptacions cardiovascular a l’exercici.

5. Respostes i adaptacions hematològiques a l’exercici.

6. Respostes i adaptacions de la funció respiratòria a l’exercici.

7. Funcions nervioses durant l’exercici – control motor.

8. Respostes i adaptacions endocrines a l’exercici.

9. Respostes i adaptacions immunològiques a l’exercici.

10. Respostes i adaptacions gastrointestinals  a l’exercici.

11. Exercici físic en poblacions especials.

12. Mecanismes de fatiga.

13. Flexibilitat i mobilitat.

14. Valoració propiocepció.

Activitats i sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

 

Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
SE1.Portafoli electrònic 10% 40%
SE2. Exposició oral 20% 50%
SE3. Examen 30% 60%
SE4. Autoavaluació 5% 30%
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació 5% 30%

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria. 

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per a conèixer les condicions específiques d’ús. 

 

 

 

 

Bibliografia


Bàsic

López Chicharro J & Fernandez Vaquero A. (2022). Fisiología del ejercicio (4ª ed). Madrid: Médica Panamericana

McArdle W, Katch F &Katch V. (2015). Exercise Physiology: Nutrition, Energy and Human Performance (8ª ed). Baltimore:Lippincot Williams and Wilkins

Wilmore JH & Costill DL. (2007). Fisiología del esfuerzo y del deporte (6ªed). Barcelona: Paidotribo

Complementària

Barbany JR. (2002). Fisiología del ejercicio fisico y del entrenamiento (1ªed). Paidotribo: Barcelona,

Guyton A. (2006). Fisiología Médica. Buenos Aires: Panamericana

Mora Rodríguez R. (2009). Fisiología del deporte y del ejercicio. Pruebas de campo y laboratorio (1ªed). Madrid: Panamericana.

Silverthorn U. (2008). Fisiología humana. un enfoque integrado (4ªed). Madrid: Panamericana

Tortora G & Derrickson B. (2013). Principios de Anatomía y Fisiología (13ªed). Madrid: Panamericana