Que estàs buscant?
RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
RAE7 - Serà capaç de reconèixer les situacions de risc vital executant les maniobres de suport bàsic en els seminaris pràctics i simulació.
RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.
RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.
RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
La fisioteràpia cardio respiratòria és una de les branques dins de la fisioteràpia que, mitjançant l'aplicació de diferents agents terapèutics, s'encarrega de la prevenció, estabilització i tractament de les afeccions que afecten el sistema respiratori i cardíac, contribuint a millorar la qualitat de vida i la funcionalitat dels individus. Aquesta disciplina ocupa un lloc central dins la fisioteràpia i té una rellevància crucial per a la salut i el benestar de la societat.
En aquesta assignatura, l'alumnat haurà d'aprofundir en el seu coneixement de la fisiologia respiratòria com a base per a comprendre el funcionament de les tècniques de tractament utilitzades en fisioteràpia cardio respiratòria així com per a poder conèixer els mecanismes implicats en la fisiopatologia de les diferents malalties respiratòries i cardiovasculars. S'abordaran les tècniques i mètodes específics de valoració i intervenció junt amb les estratègies de prevenció i promoció de la salut.
Al tenir un alt contingut pràctic, l'alumnat tindrà l'oportunitat d'aprendre les habilitats bàsiques per a valorar, diagnosticar i tractar a un/a pacient amb patologia respiratòria. A través de l'estudi de casos clínics i situacions reals, es desenvoluparà la capacitat d'abordar els reptes clínics amb un enfocament crític i basat en l'evidència científica.
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
BLOC 1: Anatomia i fisiologia respiratòria
BLOC 2: Valoració i diagnòstic en fisioteràpia cardio respiratòria.
BLOC 3: Tècniques de fisioteràpia cardio respiratòria.
BLOC 4: Fisioteràpia cardio respiratòria en el pacient crític
BLOC 5: Fisioteràpia respiratòria en el pacient pediàtric.
BLOC 6: Raonament clínic en fisioteràpia cardio respiratòria.
Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula:
Sistemes d'avaluació |
Sistema de avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
SE1. Portafoli electrònic |
10% |
40% |
|
SE2. Exposició oral |
20% |
50% |
|
SE3. Examen |
30% |
60% |
|
SE4. Autoevaluació |
5% |
30% |
|
SE5. Evaluació entre iguals (2P2) o coevaluació |
5% |
30% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir una nota igual o superior al 5 en els dos exàmens.
Per tal d'aprovar l’assignatura caldrà la realització mínima obligatòria del 80% de les classes pràctiques. En el cas de no complir amb el percentatge d'obligatorietat de les pràctiques, es considerarà com un "no presentat/da".
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús.
Aguilar Ferrándiz, María Encarnación, Gómez Jiménez, Paz. María, Castro Sánchez, María Adelaida., & Seco Calvo, Jesús. (2018). Sistema cardiovascular : métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Editorial Médica Panamericana.
Calais-Germain, Blandine., & Lamotte, Andrée. (1991). Anatomía para el movimiento. La Liebre de Marzo.
Seco Calvo, Jesús., González Bellido, Vanesa., González Doniz, María Luz., López Fernández, Daniel., & Souto Camba, Sonia. (2018). Sistema respiratorio : métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Editorial Médica Panamericana.
Chevaillier, Jean. (2013). El drenatge autogen o concepte de la «modulació del flux i del nivell ventilatori». Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.
Daza Arana, Jorje Enrique, Carvajal Tello, Nathali., Calvo Soto, Andrea Patricia, Gómez Ramirez, Esperanza. (2020). Modelos teóricos en fisioterapia cardiovascular y respiratoria. Universidad Santiago de Cali. https://doi.org/10.35985/9789585583535
Martí Romeu Joan-Daniel, Vendrell Relato Montserrat (2013). Manual SEPAR de Procedimientos. Técnicas manuales y instrumentales para el drenaje de secreciones bronquiales en el paciente adulto. Barcelona, España. Editorial: Respira.
Postiaux, Guy. (1999). Fisioterapia respiratoria en el niño : las técnicas de tratamiento guiadas por la auscultación pulmonar. McGraw-Hill-Interamericana
Vilaró, Jordi, Torres Castro, Rodrigo, Ars Ricart, Joan, Sebio, Raquel, & Martín Orive, Fran. (2023). Guia clínica de fisioteràpia per al maneig de la covid persistent. Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya.