Que estàs buscant?
RAE9 - Serà capaç de fomentar la participació de l'usuari i família aplicant-lo en les pràctiques acadèmiques externes.
RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
RAE22 - Promourà el desenvolupament d'hàbits de vida saludables, implementant l'educació per a la salut en les persones i comunitats observant-se en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
Raonament clínic i diagnòstic diferencial en fisioteràpia (4 ECTS) és una assignatura que té com a objectiu dotar a l’alumnat d’eines per entendre, analitzar i aplicar el raonament clínic en el marc del diagnòstic diferencial dins la pràctica fisioterapèutica. El curs permetrà explorar les diferents tipologies de dolor i la seva relació amb els teixits implicats, així com aprofundir en l’entrevista clínica com a eina clau per a la detecció i orientació terapèutica. L’estudiantat abordarà regions anatòmiques com la columna cervical, el raquis, les extremitats superiors i inferiors, i analitzarà casos que impliquin estructures viscerals, medul·lars o processos de facilitació/inhibició segmentària. A més, es treballarà el paper del sistema immune i la inflamació, així com les implicacions cognitives, metabòliques i endocrines que poden interferir en el procés clínic. L’exercici terapèutic es presentarà com una de les eines fonamentals de tractament dins d’aquest procés d’anàlisi i presa de decisions.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més, els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, transfòbiques i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1- Introducció diagnòstic diferencial, teixits, tipologia de dolor
2- Cap cervical
3- EESS
4- Raquis
5- EEII
6- Visceral / Medul·la / Segment / Facilitació VS Inhibició
7- Immune/Inflamació (perifèria amb cervell)
8- Aspectes cognitius / Metabòlics / Endocrins
9- Exercici
10- Entrevista
Aquesta assignatura podrà considerar en la proposta d'avaluació els següents indicadors detallats en la taula:
Sistemes d’avaluació |
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
SE1. Portafolis electrònic |
10% |
40% |
|
SE2. Exposició oral |
20% |
50% |
|
SE3. Examen |
30% |
60% |
|
SE4. Autoavaluació |
5% |
30% |
|
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació |
5% |
30% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per a poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà
convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria. L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per a conèixer les condicions específiques d’ús.
Assistència i Normes de conducta
L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada. Durant les pràctiques en classe els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges,braçalets, pendents llargs, etc.
Serà imprescindible complir amb una assistència no inferior al 80% de les hores per a poder aprovar l’assignatura. En cas d’incompliment d’aquesta norma, l’assignatura quedarà suspesa i s’haurà de torna a matricular en el curs acadèmic següent.
Greenhalgh S, Selfe J. Red Flags II: A guide to solving serious pathology of the spine. 1st ed. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2009.
Hall JE, Guyton AC. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 14th ed. Philadelphia: Elsevier; 2021.
Purves D, Augustine G, Fitzpatrick D. Neuroscience. 5a edición. Madrid: Panamericana; 2016
Steppe L, Megafu M, Tschaffon-Müller MEA, Ignatius A, Haffner-Luntzer M. Fracture healing research: Recent insights. Bone Rep. 2023 May 19;19:101686
Yu P, Mao F, Chen J, Ma X, Dai Y, Liu G, Dai F, Liu J. Characteristics and mechanisms of resorption in lumbar disc herniation. Arthritis Res Ther. 2022 Aug 23;24(1):205.