Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Maria Núria Llorens Bàrbara
Joaquim Chico Rovira 
Eduard Domínguez Sala 
Patricia Llorente Segura 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana.

Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE1- Identificarà els fonaments químics, bioquímics i biològics d'aplicació en nutrició humana i dietètica.
     

  • RAE2- Aplicarà els coneixements sobre l'estructura i funció del cos humà des del nivell mol·lecular a l'organisme complert, en les diferents etapes de la vida.
     

  • RAE10- Classificarà els aliments coneixent-ne la composició química, propietats fisicoquímiques, valor nutritiu, biodisponibilitat, característiques organolèptiques i les modificacions que pateixen com a conseqüència dels processos tecnològics i culinaris.
     

Presentació de l'assignatura


L'assignatura de química pertany al mòdul 1 de Formació Bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica.  

L’objectiu de l’assignatura és que l’alumne tingui els coneixements de química necessaris per a l’exercici de la professió de dietista-nutricionista, i que sigui capaç d’aplicar-los en la resolución de problemes pràctics.  Per tal d’assolir aquest objectiu es treballaran les competències espcífiques com els fonaments químics en ciències dels aliments i la nutrició, i les propietats físico-químiques dels aliments. 

L'alumne també ha d’assolir una sèrie de capacitats experimentals en tècniques químiques de laboratorio, normes de seguretat per a la utilització de reactius químics i l’elaboración d’un quadern de laboratorio. En les sessions de laboratori caldrà que treballi en equip, compartint material de laboratori, tenint cura del mateix i solucionant problemes. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, hommòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


Bloc 1. Principis bàsics de química i estructura de la materia.

Tema 1. Formulació i nomenclatura inorgànica.

Estructura atómica i classificació periodica deis elements: atoms, elements, taula periodica.

Enllaç químic i estats d'agregació de la materia: enllaç iònic i covalent, forces intermoleculars.

Tema 2. Estructura de la matèria. El mol. Lleis dels gasos i dissolucions.

Tema 3. Reaccions químiques.

Bloc 2. Termodinamica i cinetica.

Tema 4. Termodinamica química i equilibri.

Tema 5. Cinetica química. Calculs químics (estequiometria): grams, mols i volums.

Bloc 3. Reaccions químiques.

Tema 6. Equilibri químic i equilibris de sol·lubilitat.

Tema 7. Equilibris acid-base.

Tema 8. Reaccions d'oxidació-reducció. Nombre d'oxidació: oxidants reductors. Antioxidants. 

Bloc 4. Química organica.

Tema 9. Química organica: alcans, alquens aromatics. lsometria. Propietats 1 reactivitat. Nutrients organics.

Tema 10. Química organica: hal·logenats, alcohols, aldehids i cetones. Propietats 1 reactivitat. Nutrients organics.

Tema 11. Química organica: acids carboxílics I els seus derivats. Propietats 1 reactivitat. Nutrients organics

Tema 12. Química organica: amines herocíclics. Propietats reactivitat. Nutrients organics.

Seminari 1. Treball previ practiques laboratori químic (grup sencer).

Seminari 2. Sessió de riscos laborals i treball en laboratorio (grup sencer).

Seminari 3. Practica: laboratori (grup reduït).

Seminari 4. Practica: laboratori (grup reduït).

Taller 1: classe de problemes I

Taller 2: classe de problemes II

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 -
Formació Bàsica:

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació mínima 

Podneració màxima 

Resultats d’aprenentatge 

EP1 

Examen final 

20% 

40%

RAE1, RAE2, RAE10 

EP2 

Exposicions orals, individuals i/o grupals 

15% 

60%

RAE1, RAE2, RAE10 

EP3 

Presentació de memoria escrita del treball de laboratori 

15% 

60%

RAE1, RAE2, RAE10 

 

Avaluació de la modalitat virtual: 

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació mínima 

Ponderació màxima

Resultats d’aprenentatge 

EV1 

Examen a través de l’E-Campus. 

5% 

15%

RAE1, RAE2, RAE10 

EV3 

Ús adequat del campus virtual i les TIC aplicades a la seva matèria 

10% 

25%

RAE1, RAE2, RAE10 

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.

Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús.

Bibliografia


Bàsic

Hans-Dieter Belitz; Werner Grosch. (1998). Química de los alimentos (4 ed.). Acribia. 

Ralph Petrucci; Geoffrey Herring. (2011). Química General: Principios y aplicaciones modernas (8 ed.). Prentice Hall. 

Raymond Chang and Kenneth Goldsby. (2013). Química (11 ed.). McGraw-Hill.