Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Alicia Costa Izurdiaga
Carla Estany Quera 
María Díez Hernández 
Mireia Arús Figa 
Núria Mallén Esplugas 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE27- Avaluarà l'estat nutricional de subjectes i/o grups, tant sans com malalts, planificant-ne l'estratègia nutricional corresponent.
     

  • RAE29- Elaborarà la història dietètica de les persones sanes i malaltes, utilitzant la terminologia emprada en ciències de la salut i interpretant les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional de la persona malalta i en el seu tractament dieteticonutricional.
     

  • RAE32- Identificarà les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
     

  • RAE37- Serà capaç de prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del Dietista-Nutricionista.
     

  • RAE38- Serà capaç d'actuar segons els principis científics que sustenten la intervenció del Dietista-Nutricionista, supeditant la seva actuació professional a l'evidència científica.
     

Presentació de l'assignatura


L'assignatura de nutrición clínica és de tipologia obligatòria, i pertany a la Matèria 4, Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut.

L’objectiu de l’assignatura és contribuir a la formació de l’estudiant en els següents aspectes:

  • Introduir a l’alumne en la valoración global de les diferents situacions patològiques que contempli la seva avaluació nutricional, indicació de suport i elecció de la teràpia nutricional més adeqüada.
  • Incorporar el diagnòstic nutricional en la història clínica. Fomentar el reconeixement de situacions de malnutrició, en grau i tipologia.
  • Adquirir coneixements en patologies de tipus metabòlic, orgànic o funcional, sistèmic o localitzat relacionats amb la seva etiopatogènia, diagnòstic, evolución i repercussió nutricional.
  • Proporcionar criteris objectius de bona práctica i aspectes ètics relacionats amb els tractaments actuals en nutrició clínica.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Bloc 1. Nutrició clínica en patologies i trastorns prevalents

  • Tema 1. Sobrepès i obesitat. Procés de diagnòstic. Comorbiditats de la obesitat. Maneig terapèutic de la obesitat, tractament farmacològic. Altres metodologies.
  • Tema 2. Diabetis Mellitus: tipologies. Suport nutricional. Recomanacions alimentàries. Nutrició enteral en el pacient amb diabetis.
  • Tema 3. Dislipèmies i malalties cardiovasculars
  • Tema 4. Hipertensió arterial
  • Tema 5. Síndrome metabòlic

Bloc 2 Nutrició i dietètica clínica

  • Tema 6. Suport nutricional simptomatologia gastrointestinals: disgueusia, asiàlia, mucositis, disfàgia orofaríngia, úlcera, reflux, diarrea, estrenyiment, ...
  • Tema 7. Al·lèrgies i intoleràncies alimentàries. Rol del sistema immunològic. Celiaquia
  • Tema 8. Suport nutricional en trastorns intestinals: malaltia inflamatòria intestinal, colitis isquèmica.
  • Tema 9. Diagnòstic de la desnutrició
  • Tema 10. Suport nutricional en les hiperuricemies
  • Tema 11. Suport nutricional en malalties de l’aparell respiratori.
  • Tema 13. Suport nutricional en patologia pancreàtica.
  • Tema 12. Osteoporosis i osteopenia
  • Tema 14. Alteracions tiroidees

Seminaris:

  • Seminari 1. Metodologia en la recollida de dades de la història clínica per al diagnòstic nutricional.
  • Seminari 2. Anàlisi, avaluació i elaboració de dietes terapèutiques.
  • Seminari 3. Taller d'elaboració de dietes per a persones amb diabetis.
  • Seminari 4. Taller de nutrició artificial.
  • Seminari 5. Taller pràctic oncología

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 4, Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut.

Avaluació de la modalitat presencial
Codi Sistema d'avaluació Ponderació
mínima
Ponderació
màxima
EP1 Examen presencial final de la asignatura. Cuestionarios de verdadero o falso, de opción múltiple, emparejamiento de elementos, respuestas cortas o de desarrollo. 20% 40%
EP2 Exposicions orals, individuals i/o grupals, per part de l’estudiant, avaluant l’adeqüació al tema proposat, metodología, resultats, bibliografía i conclusions, així com la capacitat de comprensió i exposición tan de forma escrita com oral. 15% 60%
EP3 Presentació de la memòria escrita, parcial i/o final, de treballs individuals o grupals, avaluant ladequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions. 15% 60%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avaluació de la modalitat virtual

Codi Sistema d'avaluació Ponderació
mínima
Ponderació
màxima
EV3 Ús adeqüat de les TIC aplicades a la seva materia (assistència a classes síncrones, visualització de material audiovisual, participación en fórums de debat, resolución de qüestionaris online). Participació en activitats i/o debats plantejats a l’e-Campus. 10% 25%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Activitats avaluadores:

  • Classes pràctiques
  • Treball en grup i exposició oral
  • Qüestionaris virtuals

 

  • S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
  • Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
  • Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
  • El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
  • Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
  • L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús.

Bibliografia


Bàsic

Mahan LK, Raymond JL. Krause: nutrición y dietoterapia. 16ª ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2020.

Rodota L, Castro M. Nutrición clínica y dietoterapia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Médica Panamericana; 2012.

Salas-Salvadó J, Babio NE, Bonada i Sanjaume A, Saló i Solà ME, Burgos Peláez R, Cárdenas Lagranja G, et al. Nutrición y dietética clínica. 5ª ed. Barcelona: Elsevier; 2025.

Complementària

Gil Hernández Á, Álvarez Hernández J, Bordejé Laguna L, Cuerda Compés C, Maldonado Lozano J, Martínez-Olmos MÁ, et al. Tratado de nutrición. Tomo 5: Nutrición y enfermedad. 4ª ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2024.