Que estàs buscant?
Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi haurà documentació en castellà i anglès.
RAE18- Serà capaç de gestionar aspectes relacionats amb l'economia i la gestió de les empreses alimentàries i de la traçabilitat a la cadena alimentària.
RAE20- Participarà als equips empresarials de màrqueting social, publicitat i al·legacions saludables.
L’assignatura Economia i Gestió de l’Empresa Alimentària, que forma part del mòdul de formació bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica al TecnoCampus, s’imparteix amb l’objectiu d’introduir l’estudiant en la comprensió del funcionament econòmic i organitzatiu de les empreses alimentàries, dins del seu context social, legal i de mercat. Aquesta assignatura considera l’empresa com una unitat econòmica clau en la producció i distribució d’aliments, i alhora com un agent immers en un entorn canviant i complex, condicionat per dinàmiques globals, polítiques públiques, formes de consum, responsabilitat social i criteris de sostenibilitat.
A través d’aquesta matèria, es pretén que l’alumnat adquireixi eines bàsiques d’anàlisi econòmica i comptable, així com coneixements sobre l’estructura i les funcions internes d’una empresa alimentària. Es treballen conceptes com les formes jurídiques d’una empresa, la planificació estratègica, la gestió dels recursos humans, la funció financera, les fonts de finançament, la interpretació d’estats comptables i la valoració de projectes d’inversió, sempre tenint en compte la realitat específica del sector agroalimentari. Igualment, es presta especial atenció a la dinàmica competitiva de les empreses en el mercat, a la presa de decisions estratègiques i als processos de creixement i internacionalització, considerant les diferències entre petites, mitjanes i grans empreses.
L’assignatura també posa èmfasi en la necessitat d’una gestió responsable i ètica, atesa la rellevància social i mediambiental que tenen les empreses del sector alimentari. Així, s’analitzen aspectes relacionats amb la sostenibilitat, la responsabilitat social corporativa i el paper que tenen les organitzacions dins d’un sistema alimentari global en transformació. Es proposa una visió transversal i crítica que integra coneixements econòmics amb les realitats socials i culturals que afecten l’alimentació i la nutrició.
L’objectiu final del curs és facilitar a l’alumnat una base sòlida per entendre els mecanismes que intervenen en la gestió empresarial i poder aplicar-los, més endavant, a contextos professionals vinculats a la nutrició i l’alimentació. Es vol fomentar la capacitat analítica i de presa de decisions, així com l’adquisició de competències que permetin interpretar i actuar dins de realitats empresarials diverses.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, transfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on puguem equivocar-nos i aprendre sense haver de patir prejudicis dels altres.
Tema 1: L'empresa alimentària i el seu entorn
Tema 2: Recursos humans
Tema 3: Comptabilitat i fiscalitat del sector alimentari
Tema 4: Finances i anàlisi econòmic-financer
Tema 5: Estratègia i competitivitat en l'alimentació
Tema 6: Creixement i internacionalització
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria:
| CODI | Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
|---|---|---|---|
| EP1 | Examen presencial parcial i/o final de l'assignatura. Qüestionaris de veritable o fals, d'opció múltiple, aparellament d'elements, respostes curtes o de desenvolupament. | 20% | 40% |
| EP2 | Exposicions orals, individuals i/o grupals, por parteix de l'estudiant, avaluant l'adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions, així com capacitat de comprensió i exposició tant de manera escrita i oral. | 15% | 60% |
| EP3 | Presentació de la memòria escrita, parcial i/o final, de treballs individuals o grupals, avaluant l'adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions. | 15% | 60% |
| CODI | Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
|---|---|---|---|
| EV1 | Examen a través de l'e-Campus, parcial i/o final. Qüestionaris de veritable o fals, d'opció múltiple, aparellament d'elements, respostes curtes o de desenvolupament. | 5% | 15% |
| EV3 | Ús adequat del campus virtual i les TIC aplicades a la seva matèria (assistència a classes síncrones, visualització de material audiovisual, participació en fòrums de debat, resolució de qüestionaris en línia). Participació en les activitats i/o debats plantejats en l'e-Campus. | 10% | 25% |
Activitats avaluadores
Activitats per parelles 1, 2, 3 i 4
Activitats individuals 1 i 2
Qüestionaris virtuals d'autoavaluació
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior
a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de
no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d'acord amb la normativa d'avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l'ús indegut
d'eines d'intel·ligència artificial generativa, el professorat de l'assignatura podrà convocar l'estudiantat a una entrevista individual amb l'objectiu de verificar-ne
l'autoria.
L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques
d’ús.
Fondevila Gascón, Joan Francesc i Puig Pla, Xavier (2012). Fonaments d’economia de l’empresa, Barcelona, Ed. McGraw-Hill.
Guinjoan, Modest i Rovira, Joan Ramon (1999). Introducció a l’economia aplicada, Barcelona, Ed. Empúries / Universitat Pompeu Fabra.