Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Alicia Costa Izurdiaga
Carla Estany Quera 
Cristina Ferreiro Cassanello 
Maria Roca Fontbona 
Mireia Arús Figa 
Mireia Rodríguez Solé 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 3

Llengües d'impartició


  • Català

Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents en llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals en castellà i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE27- Avaluarà l'estat nutricional de subjectes i/o grups, tant sans com malalts, planificant-ne l'estratègia nutricional corresponent.
     

  • RAE28- Identificarà els coneixements fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició, els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades en l'àmbit de la nutrició clínica/nutrició esportiva.
     

  • RAE29- Elaborarà la història dietètica de les persones sanes i malaltes, utilitzant la terminologia emprada en ciències de la salut i interpretant les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional de la persona malalta i en el seu tractament dieteticonutricional.
     

  • RAE30- Dissenyarà dietes terapèutiques per a subjectes i/o grups, que seran implementades i avaluades.
     

  • RAE31- Reconeixerà l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació i participarà amb l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
     

Presentació de l'assignatura


L'assignatura de dietoteràpia és de tipologia obligatòria, i pertany a la Matèria 4, Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut.

L’objectiu de l’assignatura és contribuir a la formació de l’estudiant en els següents aspectes:

  • Comprendre les principals malalties relacionades amb l'alimentació i els seus factors de risc, per tal d'aplicar adequadament els principis de la dietoteràpia.
  • Desenvolupar la capacitat de dissenyar objectius terapèutics i elaborar plans d'intervenció dietètica adaptats a cada situació clínica.
  • Aprofundir en els signes i símptomes característics de diverses patologies i manejar amb solvència el llenguatge mèdic associat.
  • Proporcionar criteris objectius de bona pràctica i aspectes ètics relacionats amb els tractaments actuals en nutrició clínica.

Continguts


  • Tema 1. Dietoteràpia pediàtrica
  • Tema 2. Trastorns congènits del metabolisme
  • Tema 3. Trastorns aparell digestiu superior
  • Tema 4. Trastorns aparell digestiu inferior
  • Tema 5. Trastorns hepatobiliars i pancreàtics
  • Tema 6. Patologies respiratòries. 
  • Tema 7. Suport nutricional en el pacient quirúrgic
  • Tema 8. Patologies cardíaques. 
  • Tema 9. Patologia renal aguda i crònica.
  • Tema 10. Suport nutricional en pacient neurològic
  • Tema 11. Malalties infeccioses.
  • Tema 12. Oncologia
  • Tema 13. Cures intensives.
  • Tema 14. Organització del servei de nutrició

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 4, Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut.

Avaluació de la modalitat presencial

Codi

Sistema de evaluación

Ponderación mínima

Ponderación máxima

EP1

Examen presencial final de la asignatura.

20%

40%

EP2

Exposiciones orales, individuales y/o grupales.

15%

60%

EP3

Presentación de la memoria escrita, de trabajos individuales o grupales.

15%

60%

 

Avaluació de la modalitat virtual

Codi

Sistema de evaluación

Ponderación mínima

Ponderación máxima

EV1

Examen a través del e-Campus,

5%

15%

EV3

Uso adecuado del campus virtual y las TIC aplicadas a su materia Participación en las actividades y/o debates planteados en el e-Campus

10%

25%

  • S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
  • Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
  • Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
  • El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
  • Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
  • L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús.

Bibliografia


Bàsic

Gil A. Tratado de Nutrición. 3ª ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2017.

Tomo 2 sobre Bases moleculares de la nutrición;

Tomo 4 sobre Nutrición humana en el estado de salud;

Tomo 5 sobre Nutrición y enfermedad.

Mahan LK, Raymond JL, eds. Krause dietoterapia: 15a edición. Barcelona: Elsevier; cop. 2021.

Salas J, Bonada A, Trallero R, Saló E, eds. Nutrición y dietética clínica. 4a ed. Barcelona: Elsevier; 2019.