Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Jordi Sarola Gassiot
Alicia Costa Izurdiaga 
Francesc Alòs Colomer 
Jessica Martínez Rodríguez 
Marc Badia Rosells 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 3

Llengües d'impartició


  • Català

Les classes presencials orals s’impartiran en català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE27- Avaluarà l'estat nutricional de subjectes i/o grups, tant sans com malalts, planificant-ne l'estratègia nutricional corresponent.
     

  • RAE40- Realitzarà valoracions nutricionals identificant les necessitats de la població i els determinants de salut nutricional, especialment en l'àmbit de la nutrició clínica/ en l'àmbit esportiu.
     

  • RAE26- Detectarà precoçment les desviacions quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional, i realitzarà la seva avaluació.

Presentació de l'assignatura


L'assignatura de valoració nutricional té com a objectiu la determinació del nivell de salut i el benestar d'un individu o població des d'un punt de vista de la nutrició i la dietètica. S'hi desenvolupen continguts bioquímics per a la interpretació de l'estat nutricional, de composició corporal o antropometria, diagnòstic nutricional i, al final, la resolució de casos clínics.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, transfobes i discriminatòries, ja sigui a l'alumnat o al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on puguem equivocar-nos i aprendre sense haver de patir prejudicis dels altres.

Continguts


Mòdul 1. Introducció a la valoració de l'estat nutricional

Tema 1. El procés datenció nutricional; el cribratge nutricional; aspectes de la primera consulta.

Mòdul 2. Avaluació de l'estat nutricional

Tema 2. Paràmetres bioquímics

Tema 3. Composició corporal. Antropometria, curs de certificació ISAK de nivell 1.

Tema 4. Les enquestes dalimentació.

Tema 5. Ecografia.

Tema 6. Altres mètodes per determinar l'estat nutricional.

La DXA, la BIA i la BIVA com a mètode de determinació de l'estat nutricional. Pràctiques amb aparells BIA i BIVA.

Indicadors clínics, signes i símptomes clínics.

Mòdul 3. El diagnòstic nutricional

Un cop realitzada l'avaluació nutricional, utilitzar indicadors per al diagnòstic nutricional: antropomètrics, bioquímics, biomoleculars (BIVA, etc), dietètics, clínics.

Mòdul 4. Casos clínics pràctics

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 5 - Salut pública i nutrició comunitària:

Avaluació de la modalitat presencial
CODI SISTEMA D'AVALUACIÓ PONDERACIÓ MÍNIMA PONDERACIÓ MÀXIMA
EP1 Examen presencial parcial i final de l'assignatura. Qüestionaris de veritat, fals, opció múltiple, emparellament d'elements, respostes curtes o desenvolupament. 20% 40%
EP2 Exposicions orals, individuals i/o grupals, per part de l'estudiant, avaluant l'execució del tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions, així com la capacitat de comprensió i exposició tant de forma escrita com oral. 15% 60%
EP3 Presentació de memòria escrita, parcial i/o final, de treballs individuals o grupals, avaluant l'adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions. 15% 60%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avaluació de la modalitat virtual
CODI SISTEMA D'AVALUACIÓ PONDERACIÓ MÍNIMA PONDERACIÓ MÀXIMA
EV1 Examen a través de l'e-Campus parcial i/o final. Qüestionaris de veritable o fals, d'opció múltiple, emparellament d'elements, respostes curtes o de desenvolupament. 5% 15%
EV3 Us adeqüat del campus virtual i les TIC aplicades a la seva matèria (assistència a classes síncrones, visualització de material audiovisual, participació en fòrums de debat, resolució de qüestionaris online). Participació en les activitats i/o debats plantejats a l'e-Campus. 10% 25%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Activitats avaluadores
Classes pràctiques de cineantropometria

Examen pràctic per al certificat de nivell 1 en antropometeria, Societat Internacional per a l'Estudi de la Cineantropometria (ISAK)
Treball en grup i exposició oral
Qüestionaris virtuals d'autoavaluació
Qüestionaris d'avaluació associats a una lectura, material audiovisual o podcast


S'utilitza un sistema de qualificació quantitatiu (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons el RD 1125/2003. Perquè la nota de l'examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l'assignatura, caldrà obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons la normativa UPF, l'alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l'assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l'assignatura, l'única part susceptible de recuperació és l'examen, amb un examen extraordinari (recuperació) al mateix curs acadèmic.
El sistema d'avaluació i el període de recuperació es detallen al Pla d'aprenentatge disponible a l'aula virtual a l'inici de l'assignatura.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionat dacord amb la normativa davaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l'ús indegut d'eines d'intel·ligència artificial generativa, el professorat de l'assignatura podrà convocar l'estudiantat a una entrevista individual amb l'objectiu de verificar-ne l'autoria.
L'ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d'Aprenentatge.Cal consultar-ho per conèixer les condicions específiques dús.

Bibliografia


Bàsic

Esparza Ros, Francisco. Antropometría : fundamentos para la aplicación e interpretación. Sevilla : Editorial Aula Magna, 2023

Stewart, Arthur, 1958. Protocolo internacional para la valoración antrompométrica (2011). Portsmouth, United Kingdom : Sociedad internacional para el avance de la cineantropometría, 2011