S'entén per activitat física tota aquella despesa energètica realitzada per la musculatura esquelètica (aparell locomotor) que supera la despesa produïda pel metabolisme basal, és a dir l'energia necessària per mantenir l'organisme en funcionament, tot garantit les funcions vitals mínimes per viure.

Tot i que l'esport és un activitat física que acompleix aquesta definició, l'activitat física integrada a les activitats de la vida diària (a la feina; a casa; en el transport; en el temps d'oci) és la que té més incidència en termes de prevenció del sedentarisme i totes les situacions patològiques que es poden derivar d'aquesta situació d'inactivitat física (malaltia cardiovascular, obesitat, diabetis tipus 2, dislipèmia, hipertensió arterial i d'altres).

Quins beneficis té l'activitat física?

  • Millora la força, la capacitat de moviment, la flexibilitat i la resistència cardiovascular.

  • Prevé i millora les malalties cardiovasculars i metabòliques.

  • Ajuda a prevenir i tractar l'excés de pes.

  • Prevé alguns tipus de càncer.

  • Millora la salut articular i òssia.

  • Ajuda a recuperar-se després d'una malaltia o intervenció quirúrgica.

  • Ajuda a estar més relaxat i facilita el descans i el son.

  • Millora la memòria, la capacitat d'aprenentatge i el rendiment escolar.

  • Millora la salut mental i facilita les relacions socials.

  • Ajuda a sentir-se millor i dóna més energia per realitzar les feines diàries.

Les recomanacions d'activitat física de l'OMS per la població adulta són:

Recomanacions activitat física.

A més a més, la Gent Gran haurà de tenir en compte:

  • En cas de tenir qualcun problema de salut, consulteu sempre al vostre professional mèdic abans de la pràctica d'activitat física.
  • Els adults d'aquest grup d'edats amb mobilitat reduïda compleixin activitats físiques per millorar el seu equilibri i impedir les caigudes, tres dies o més a la setmana.
  • Quan els adults de més edat no puguin acomplir l'activitat física recomanada causa del seu estat de salut, es mantindran físicament actius en la mesura que l'hi permeti el seu estat.

Si no saps per on començar, contacta amb un professional de Ciències de l'Activitat Física i l'Esport (CAFE), COPLEFC.

En els següents desplegables podreu trobar recomanacions específiques segons població i consells per augmentar el nivell d'activitat física

Font: elaboració pròpia a partir de l’OMS. Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Recuperat el 15 d’octubre de 2020 de l’Organització Mundial de la Salut website: https://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/es/

Les recomanacions d'activitat física de l'OMS per la infància i l'adolescència són:

Recomanacions activitat física.

Font: elaboració pròpia a partir de l’OMS. Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Recuperat el 15 d’octubre de 2020 de l’Organització Mundial de la Salut website: https://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/es/

A més de les recomanacions anteriors, pots incorporar aquests petits canvis per incrementar el teu nivell d'activitat física diari i així reduir el sedentarisme:

Incrementar nivel activitat física.

Altres enllaços d'interès:

  • Postura corporal a la feina: ergonomia i estiraments, gencat.
  • Recomanacions sobre Activitat física, Sedentarisme i Temps de pantalla, mscbs.

 

Font: Elaboració pròpia a partir de Canal Salut website: https://salutpublica.gencat.cat/ca/ambits/promocio_salut/activitat_fisica/Materials-divulgatius/Colleccio-Trucs-per-ser-actius/