Que estàs buscant?
El grup de recerca en fisioteràpia té com a objectiu principal millorar la salut i la qualitat de vida de les persones a través de l'excel·lència en la recerca científica aplicada a la fisioteràpia. Es treballa en diverses àrees temàtiques, amb un enfocament especial en l'evidència científica, les intervencions no farmacològiques, i l'atenció a diferents poblacions com els pacients oncològics i les persones amb patologies cròniques o relacionades amb l'envelliment.
A més, el grup impulsa la innovació i l'ús de noves tecnologies en rehabilitació, amb el desenvolupament i avaluació de solucions tecnològiques com dispositius portables, aplicacions mòbils, realitat virtual i augmentada, entre d’altres. Aquestes eines busquen personalitzar els tractaments, millorar el seguiment remot dels pacients, potenciar l'adhesió als tractaments i afavorir la seva participació activa en el procés de recuperació, assegurant que la recerca en fisioteràpia s'adapti a les necessitats clíniques i tecnològiques actuals.
El grup també es dedica a la investigació i el desenvolupament de noves metodologies d'ensenyament en fisioteràpia, enfocant-se en la integració de tecnologies innovadores en l'aprenentatge. Es pretén millorar l'experiència educativa dels estudiants mitjançant l'ús de simulacions, recursos digitals i tècniques d'ensenyament interactiu.
Coordinadora del grup: Dr. Carles Fernández Jané
(Coordinador)
ORCID ID: 0000-0002-0317-0967
RESEARCH ID: https://orcid.org/0000-0002-0317-0967
Contacte: cfernandezja@tecnocampus.cat
Dr. Jordi Calvo Sanz
Dra. Luz Adriana Varela Vásquez
ORCID: 0000-0003-0502-3247
Contacte: lvarela@tecnocampus.cat
Dra. Karima Bouallalene Jaramillo,
Dr. Juan José García Tirado
Dra. Luciana Moizé Arcone
Sr. Marc Badia Rosells
L’objectiu d’aquests línia és sintetitzar i avaluar l’evidència científica actual en diferents àrees de la fisioteràpia per tal de millorar la pràctica clínica i detectar necessitats per a futures investigacions. Aquesta línia de recerca es centra en la recopilació, anàlisi i interpretació de dades de recerca existent, utilitzant metodologies rigoroses per assegurar que les conclusions siguin
fiables i aplicables en l’entorn clínic. Això inclou la realització de revisions sistemàtiques, metanàlisis, i la valoració crítica dels estudis disponibles.
L’objectiu d’aquests línia és desenvolupar i avaluar estratègies de fisioteràpia per a la prevenció, gestió i tractament, per a millorar la qualitat de vida i els resultats funcionals dels pacients. Aquestes intervencions poden incloure exercicis terapèutics, tècniques manuals, i teràpies basades en l'activitat física, totes dissenyades per adaptar-se a les necessitats específiques dels pacients. A més, es pretén identificar els factors clau que contribueixen a l’eficàcia de les intervencions i establir protocols basats en l’evidència per a la seva implementació.
L’objectiu d’aquests línia és desenvolupar i avaluar tecnologies aplicades a la salut en l’àmbit de la fisioteràpia per tal de millorar el seguiment i tractament. Aquesta línia de recerca inclou la integració de dispositius portables, aplicacions mòbils, realitat virtual i augmentada, i altres innovacions tecnològiques per oferir solucions personalitzades i efectives en la rehabilitació de pacients. A més, es busca millorar la monitorització remota, l’adhesió als tractaments i la participació activa dels pacients en el seu procés de recuperació mitjançant tecnologies interactives i accessibles.
L’objectiu d’aquesta línia és investigar i desenvolupar noves metodologies d'ensenyament i aprenentatge en el camp de la fisioteràpia, amb un enfocament en la integració de tecnologies innovadores. Es pretén millorar l'experiència d'aprenentatge dels estudiants mitjançant l'ús de simulacions, eines digitals i recursos interactius que facilitin una formació pràctica i basada en l'evidència. Aquesta línia de recerca també busca avaluar l'eficàcia de les noves metodologies educatives i el seu impacte en la preparació dels futurs professionals de la fisioteràpia, així com en la seva capacitat per aplicar coneixements teòrics en contextos clínics reals.
1.Títol: El projecte HELPE (Heallth Literacy in Physiotherapy Education), emmarcat dins dels projectes Erasmus plus (2014-2020) de la Unió Europea, amb codi 2020-1-AT01-KA203-078086 .té com objectiu principal desenvolupar les competències en alfabetització sanitària en l’educació universitària en fisioteràpia a nivell europeu. L’alfabetització sanitària fa referència a la capacitat de les persones per accedir, comprendre i avaluar la informació sobre salut i prendre així decisions sobre atenció sanitària, prevenció de malalties i promoció de la salut. Es tracta d’un projecte conjunt d’Universitats d’Espanya, d’Àustria, Finlàndia, Països Baixos i Alemanya. Web del projecte: HELPE.EU.COM
2. Títol: El projecte SIENHA (Strategic innovative educational network for healthy ageing), emmarcat dins dels projectes Erasmus plus de la Unió Europea, és una col·laboració entre set universitats que tenen l’objectiu comú de desenvolupar l'educació per als professionals de la salut i incentivar l'atenció social per a promoure un envelliment saludable entre els països europeus a través del desenvolupament de l’atenció social. Web del projecte: https://www.sienha.eu/
3. Titol: Projecte HEECAP, aquest projecte consisteix en el desenvolupament d’un electroestimulador no invasiu per a prevenir l’atròfia diafragmàtica en pacients d’UCI. L’objectiu és proporcionar una solució innovadora que millori la funció respiratòria i redueixi les complicacions associades a la ventilació mecànica prolongada. Web del projecte: https://www.heecap.com/es/equipo.html
4. Títol: AURITEST - Eficàcia de l'estimulació auricular no invasiva per l'estat emocional de l'estudiantat universitari durant l'època d'exàmens: Protocol d'un assaig clínic aleatoritzat controlat pilot de 3 branques d'intervenció, Aquest projecte consisteix en l’avaluació de si una estimulació no invasiva del pavelló auricular pot reduir l’estrès i l’ansietat dels alumnes universitaris durant l’època d’exàmens. Mitjançant tècniques de neuromodulació, es pretén oferir una alternativa segura i eficaç per gestionar el benestar emocional dels estudiants.
5.Títol: Effects of Nordic Walking on the Functional Aspects of Patients with Cancer: A Systematic Review
Aquest projecte consisteix en l’avaluació, mitjançant una revisió sistemàtica de la literatura, dels efectes de la marxa nòrdica en la funcionalitat dels pacients oncològics. L’objectiu és determinar l'impacte d’aquesta activitat física en la millora de la qualitat de vida i la capacitat funcional dels pacients amb càncer.
6. Títol: Efficacy and Safety of Acupuncture and Related Techniques in the Management of Oncological Children and Adolescent Patients: A Systematic Review. Aquest projecte consisteix en la revisió sistemàtica de la literatura per tal d’avaluar els possibles efectes i la seguretat de diverses tècniques d’acupuntura en el tractament del càncer pediàtric. Es busca identificar evidències que recolzin l’ús d’aquestes tècniques com a teràpies complementàries en el maneig dels símptomes i efectes secundaris del tractament oncològic en nens i adolescents.
7.Títol: Disseny i Validació del Sistema de Classificació de la Funció Respiratòria per a Nens amb Paràlisi Cerebral i/o Discapacitat Intel·lectual Profunda amb Múltiples Discapacitats Associades. Aquest projecte consisteix en el disseny i validació d’una nova eina per poder avaluar la funció respiratòria de pacients pediàtrics amb discapacitat greu. L’objectiu és crear un sistema que permeti una millor comprensió i seguiment de l’estat respiratori d’aquests nens, facilitant així la planificació de tractaments més eficaços i personalitzats.
1. Martínez García E, Nishishinya Aquino MB, Cruz Martínez O, Ren Y, Xia R, Fei Y, Fernández-Jané C. Efficacy and Safety of Acupuncture and Related Techniques in the Management of Oncological Children and Adolescent Patients: A Systematic Review. Cancers (Basel). 2024 Sep 19;16(18):3197. doi: 10.3390/cancers16183197. PMID: 39335168; PMCID: PMC11429796.
2. Rodríguez-Monforte M, Fernández-Jané C, Bracha M, Bartoszewska A, Kozakiewicz M, Leclerc M, et al. Defining a competency framework for health and social professionals to promote healthy aging throughout the lifespan: an international Delphi study. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2024 Mar 5;
3. Zamora-Brito M, Fernández-Jané C, Pérez-Guervós R, Solans-Oliva R, Arranz-Betegón A, Palacio M. The role of acupuncture in the present approach to labor induction: a systematic review and meta-analysis. Am J Obstet Gynecol MFM. 2024 Feb;6(2):101272.
4. Carrillo-Alvarez E, Rodríguez-Monforte M, Fernández-Jané C, Solà-Madurell M, Kozakiewicz M, Głowacka M, et al. Professional competences to promote healthy ageing across the lifespan: a scoping review. Eur J Ageing. 2023 Nov 24;20(1):45.
5. Solis-Navarro L, Masot O, Torres-Castro R, Otto-Yáñez M, Fernández-Jané C, Solà-Madurell M, et al. Effects on Sleep Quality of Physical Exercise Programs in Older Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis. Clocks Sleep. 2023 Mar 23;5(2):152–66.
6. Fernández-Jané C, Vilaró J, Costa-Tutusaus L. Acupoint Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation in Hospitalized COPD Patients with Severe Dyspnoea: A Randomized Controlled Trial. J Evid Based Integr Med. 2023;28:2515690X231198308.
7. Solis-Navarro L, Gismero A, Fernández-Jané C, Torres-Castro R, Solá-Madurell M, Bergé C, et al. Effectiveness of home-based exercise delivered by digital health in older adults: a systematic review and meta-analysis. Age Ageing. 2022 Nov 2;51(11):afac243.
8. Alvarez G, Núñez-Cortés R, Solà I, Sitjà-Rabert M, Fort-Vanmeerhaeghe A, Fernández C, et al. Sample size, study length, and inadequate controls were the most common self-acknowledged limitations in manual therapy trials: A methodological review. J Clin Epidemiol. 2021 Feb;130:96–106.
9. Rodríguez-Monforte M, Fernández-Jané C, Martin-Arribas A, Costa-Tutusaus L, Sitjà-Rabert M, Ramírez-García I, et al. Interventions across the Retirement Transition for Improving Well-Being: A Scoping Review. Int J Environ Res Public Health. 2020 Jun 17;17(12):E4341.
10. Fernández-Jané C, Vilaró J, Fei Y, Wang C, Liu J, Huang N, et al. Acupuncture techniques for COPD: a systematic review. BMC Complement Med Ther. 2020 May 6;20(1):138.
11. Fernández-Jané C, Solà-Madurell M, Yu M, Liang C, Fei Y, Sitjà-Rabert M, et al. Completeness of reporting acupuncture interventions for chronic obstructive pulmonary disease: Review of adherence to the STRICTA statement. F1000Res. 2020;9:226.
12. Alvarez G, Solà I, Sitjà-Rabert M, Fort-Vanmeerhaeghe A, Gich I, Fernández C, et al. A methodological review revealed that reporting of trials in manual therapy has not improved over time. J Clin Epidemiol. 2020 May;121:32–44.
13. Rodríguez-Monforte M, Fernández-Jané C, Martin-Arribas A, Sitjà-Rabert M, Canet Vélez O, Sanromà-Ortiz M, et al. Interventions across the retirement transition for improving well-being: a scoping review protocol. BMJ Open. 2019 Sep 17;9(9):e030484.
14. Fernández-Jané C, Vilaró J, Fei Y, Wang C, Liu J, Huang N, et al. Filiform needle acupuncture for copd: A systematic review and meta-analysis. Complement Ther Med. 2019 Dec;47:102182.
15. Fernández-Jané C, Vilaró J. Acupoint transcutaneous electrical nerve stimulation in hospitalized COPD patients with severe dyspnoea: study protocol for a randomized controlled trial. Trials. 2019 Dec 11;20(1):707.
16. García Vela R, Cabanas Valdés R, Huertas Ríos S, Donat Roca R, Monné Cuevas P, Moizé Arcone L, Calvo-Sanz J. Análisis del ajuste de mascarillas autofiltrantes en combinación con las mascarillas quirúrgicas para la protección del profesional sanitario en su atención a pacientes afectos de SARS-COV-2 a partir de un estudio experimental. Arch Prev Riesgos Labor [Internet]. 2021 Apr 15 [cited 2024 Oct 23];24(2):154–70. Available from: https://archivosdeprevencion.eu/index.php/aprl/article/view/109
17. Cabanas-Valdés R, Calvo-Sanz J, Urrùtia G, Serra-Llobet P, Pérez-Bellmunt A, Germán-Romero A. The effectiveness of extracorporeal shock wave therapy to reduce lower limb spasticity in stroke patients: a systematic review and meta-analysis. Top Stroke Rehabil. 2020 Mar;27(2):137-157. doi: 10.1080/10749357.2019.1654242. Epub 2019 Nov 11. PMID: 31710277.
18. Monné Cuevas P, Borrás Correa A, Vidal Fortuny E, Ángeles Diaz Vela M, Calvo Sanz J. Traumatic quadruple amputee rehabilitation: from amputation to prosthetic functionality: a case report. Disabil Rehabil Assist Technol. 2021 Jan;16(1):112-118. doi: 10.1080/17483107.2019.1644675. Epub 2019 Aug 2. PMID: 31373523.
19. Cabanas-Valdés R, Serra-Llobet P, Rodriguez-Rubio PR, López-de-Celis C, Llauró-Fores M, Calvo-Sanz J. The effectiveness of extracorporeal shock wave therapy for improving upper limb spasticity and functionality in stroke patients: a systematic review and meta-analysis. Clin Rehabil. 2020 Sep;34(9):1141-1156. doi: 10.1177/0269215520932196. Epub 2020 Jun 8. PMID: 32513019.
20. Cabanas-Valdés R, Calvo-Sanz J, Serra-Llobet P, Alcoba-Kait J, González-Rueda V, Rodríguez-Rubio PR. The Effectiveness of Massage Therapy for Improving Sequelae in Post-Stroke Survivors. A Systematic Review and Meta-Analysis. Int J Environ Res Public Health. 2021 Apr 21;18(9):4424. doi: 10.3390/ijerph18094424. PMID: 33919371; PMCID: PMC8122530.
21. Calvo Sanz J, Guirao Cano L, Monné Cuevas P. Análisis de la eficacia sobre el dolor y la capacidad funcional en el abordaje terapéutico de la epicondilopatía lateral crónica del codo con ondas de choque extracorpóreas radiales. RETLA [Internet]. 2019 May [cited 2024 Oct 23];2(1). Available from: https://fondoscience.com/retla/vol02-fasc1-num03/fs1902007-analisis-de-la-eficacia-sobre-el-dolor
22. Cabanas-Valdés, R.; Toro-Coll, M.D.; Cruz-Sicilia, S.; García-Rueda, L.; Rodríguez-Rubio, P.R.; Calvo-Sanz, J. The Immediate Effect of Informational Manual Therapy for Improving Quiet Standing and Bodily Pain in University Population. Int. J. Environ. Res. Public Health (2021), 18, 4940. https://doi.org/10.3390/ijerph18094940.ç
23. Núñez-Cortés R, Alvarez G, Pérez-Bracchiglione J, Cabanas-Valdés R, Calvo-Sanz J, Bonfill X, et al. Reporting results in manual therapy clinical trials: A need for improvement. International Journal of Osteopathic Medicine [Internet]. 2021 Dec 1 [cited 2024 Oct 23];42:92–9. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1746068921000572
24. Sanz JC. Semicircular Lipoatrophy of Occupational Origin (SLOO): Proposal of a Clinical History Sheet for Data Collection and Implementation of Corrective Factors. BJSTR [Internet]. 2024 Feb 15 [cited 2024 Oct 23];55(1):46486–95. Available from: https://biomedres.us/fulltexts/BJSTR.MS.ID.008648.php
25. Sanz, J. C., Vela, M. A. D., Huete, A. J., Jaramillo, K. B., González-Román, L., Garrido-Pedrosa, J., & Cuevas, P. M. (2024). Training in the Use of Myoelectric Prostheses Through the Combined Application of Immersive Virtual Reality, Cross-education, and Mirror Therapy. JPO: Journal of Prosthetics and Orthotics, 10-1097. https://journals.lww.com/jpojournal/abstract/9900/training_in_the_use_of_myoelectric_prostheses.89.aspx
26. Barrios-Franquesa AM, Bagur-Calafat C, Girabent-Farrés M, Varela-Vásquez LA, Medina-Rincón A. Validation of a laser visual feedback and core stability exercise programme to improve lateropulsion reduction and pushing intensity in stroke patients with pusher syndrome: A Delphi study. Physiother Res Int. 2024 Oct;29(4):e2128. doi: 10.1002/pri.2128. PMID: 39228145.
27. Rierola-Fochs S, Terradas-Monllor M, Varela-Vasquez LA, Ochandorena-Acha M, Minobes-Molina E, Merchán Baeza JA. Feasibility study of a home-based graded motor imagery intervention (GraMI protocol) for amputees with phantom limb pain. Physiother Theory Pract. 2024 May 6:1-11. doi: 10.1080/09593985.2024.2349759. Epub ahead of print. PMID: 38708842.
28. Varela-Vásquez LA, Girabent-Farrés M, Medina-Rincón A, Rierola-Fochs S, Jerez-Roig J, Minobes-Molina E. Validation of a dual-task exercise program to improve balance and gait speed in older people (DualPro): a Delphi study. PeerJ. 2022 Apr 5;10:e13204. doi: 10.7717/peerj.13204. PMID: 35402108; PMCID: PMC8992645.
29. Rierola-Fochs S, Varela-Vásquez LA, Merchán-Baeza JA, Minobes-Molina E. Development and Validation of a Graded Motor Imagery Intervention for Phantom Limb Pain in Patients with Amputations (GraMI Protocol): A Delphi Study. Int J Environ Res Public Health. 2021 Nov 22;18(22):12240. doi: 10.3390/ijerph182212240. PMID: 34831997; PMCID: PMC8623973.
30. Molina-Torres G, Ochandorena-Acha M, Echazarreta-Aparicio Y, Sánchez-Labraca N, González-Sánchez M, Terradas-Monllor M, Varela-Vásquez LA, Merchán-Baeza JA, Minobes-Molina E. Is Cycling Practice Related to Men's Pelvic Floor Dysfunctions? A Hypothesis-Generating Observational Study. Int J Environ Res Public Health. 2021 Feb 17;18(4):1923. doi: 10.3390/ijerph18041923. PMID: 33671183; PMCID: PMC7922672.
31. Varela-Vásquez LA, Minobes-Molina E, Jerez-Roig J. Dual-task exercises in older adults: A structured review of current literature. J Frailty Sarcopenia Falls. 2020 Jun 1;5(2):31-37. doi: 10.22540/JFSF-05-031. PMID: 32510028; PMCID: PMC7272776.
32. Herrero-Alonso C, López-Lifante VM, Costa-Garrido A, Pera G, Alzamora M, Forés R, Martínez-Ruíz EJ, López-Palencia J, Moizé-Arcone L, Mateo-Aguilar E, Rodríguez-Sales V, Alventosa M, Heras A, Valverde M, Violán C, Torán-Monserrat P. Adherence to Supervised and Unsupervised Exercise Programmes in Ageing Population with Intermittent Claudication: A Randomized Controlled Trial. J Clin Med. 2024 Jun 25;13(13):3690. doi: 10.3390/jcm13133690. PMID: 38999256; PMCID: PMC11242028.
33. Serra-Payá N, Garnacho-Castaño MV, Sánchez-Nuño S, Albesa-Albiol L, Girabent-Farrés M, Moizé Arcone L, Fernández AP, García-Fresneda A, Castizo-Olier J, Viñals X, Molina-Raya L, Gomis Bataller M. The Relationship between Resistance Exercise Performance and Ventilatory Efficiency after Beetroot Juice Intake in Well-Trained Athletes. Nutrients. 2021 Mar 27;13(4):1094. doi: 10.3390/nu13041094. PMID: 33801665; PMCID: PMC8065812.
34. Bouallalene-Jaramillo K, Calvo-Sanz J. Parameterization of electrotherapy interventions in physiotherapy for pelvic floor dysfunctions: a systematic review. Actas Urol Esp (Engl Ed). 2023 Nov;47(9):546-559. English, Spanish. doi: 10.1016/j.acuroe.2023.04.013. Epub 2023 Apr 24. PMID: 37100224.
35. Rochera MB, Andreu CS, Madrid YC, Bouallalene K, Pau EM. Physiotherapy as a Way to Maintain Vaginal Health during Menopause. Advances in Sexual Medicine [Internet]. 2017 Mar 31 [cited 2024 Jul 18];7(2):97–104. Available from: https://www.scirp.org/journal/paperinformation?paperid=75458
36. Badia M, Santafé MM. Acupuncture and electroacupuncture in the treatment of carpal tunnel syndrome: Systematic review. Revista Fisioterapia Invasiva / Journal of Invasive Techniques in Physical Therapy [Internet]. 2020 May 26 [cited 2024 Nov 14];03:013–25. Available from: https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0040-1701432